Pagina's

07 juni, 2007

HELLUP......

*



10 jaar geleden, op de morgen van Koninginnedag 1997 - ik woonde nog alleen - zag ik, toen ik de kippen ging voeren, een auto in de tuin. En die auto was er niet best aan toe, aan de binnenkant van de voorruit zat bloed. Ik schrok me rot en vroeg me af wat ik nog meer zou vinden. De auto moet met een behoorlijke hoge snelheid de dijk afgevlogen zijn, er waren geen sporen in de dijk. Hij is tegen de hoek van de net nieuwe muur aangeknald en zo'n twee meter teruggeworpen. Het klokje in de auto stond stil om even over twee uur, het uur waarop de kroeg sluit. De bestuurder was dwars door onze tuin en die van de buurman weggevlucht, zagen wij later aan de sporen. Op de auto stonden de naam, het adres en telefoonnummer van een bedrijf. De bestuurder was de eigenaar, bleek later.

Gisteren om een uur of zeven hoorde L steeds een roep, maar dacht dat het kinderen waren. Toen ze mij er bij haalde, meende ik HELLUP te horen: help....help...hellup.........
Het klonk zeer dichtbij, wij zaten aan de betonnen tafel achter het huis, het geroep kwam uit de richting van de boomgaard. Ik liep langs het looppad de dijk op en zag een man op z'n rug klem in de V-vorm tussen onze schutting en de dijk! Zijn gezicht onder het bloed, een fiets halverwege de helling van de dijk.
L haalde een nat lapje om de man z'n gezicht wat toonbaarder te maken, de kwetsuren in zijn aangezicht vielen mee. We trokken hem overeind en met enige moeite kregen wij hem op een bankje. L ging koffie voor hem maken. Hij vertelde met enige moeite, dat hij 'nogal wat op had'. Dat was goed te ruiken. Hij vertelde ook dat hij met een tentje op 't Waike stond, een camping niet ver bij ons vandaan. Hij klaagde steeds over zijn rug en ribben (hetgeen niet raar is als je een dijk af dondert). We hebben hem en fiets in de auto geladen en hem naar z'n tent gebracht. Mede campinggasten hebben zich daar over hem ontfermd.
Wij hopen dat het hem goed gaat.

*


5 opmerkingen:

  1. Waarom was die bestuurder nu weggevlucht...? Bang voor een boete (wegens dronken rijden misschien)?
    Gelukkig dat die fietser nog kon roepen, ik hoop dat hij er niet te erg aan toe is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt altijd je fototoestel bij de hand ! Neen, ook nog een foto van de man zou niet netjes geweest zijn.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het kan verbeelding zijn, maar het lijkt soms alsof dat stukje tuin waar die auto in belandde er nog steeds onder te lijden heeft.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat zou toch best kunnen, L. Misschien is de grond door het gewicht en de klap daar zo ingeklonken dat de planten er minder makkelijk groeien?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Neen, dat niet zozeer, eerder dat er giftige stoffen de grond in gegaan zijn die nog steeds hun nawerking hebben. We meenden toen olie-/benzinelekkages geconstateerd te hebben, en hoewel de vader van de bestuurder destijds aangeboden had eventueel geleden schade te verhalen op de verzekering, vond B.P. dat niet nodig. Maar toch, door de jaren heen hebben we terugkerende vermoedens gehad, nu voor de zoveelste keer. Bij gebrek aan grondonderzoek, wie zal het zeggen? Het rare is, sommige struiken doen het uitstekend, terwijl andere sukkelen: helaas iets dat op meer plekken voorkomt. Het is maar de vraag of we dat hier aan een specifiek gebeuren mogen wijten.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen