Pagina's

04 juni, 2007

BEZIT = BALLAST

In mijn jeugdige onschuld dacht ik altijd dat bezit 'rijker' maakte, totdat ik bezit, bezat. Nu besef ik dat bezit 'ballast' kan worden. Ik heb het niet over torenhoge bankrekeningen, maar zaken die je in de loop van je leven verzameld hebt, (ze kunnen ooit van pas komen) en op een gegeven moment 'overbodig' blijken te zijn, maar vooral in de weg blijken te staan. Er zijn mensen die nooit opruimen (omdat ze geen afstand kunnen nemen) er zijn ook mensen die nooit op hoeven te ruimen, omdat ze niets (willen) bezitten. Ik ken er een paar. Zelf heb ik nooit weg kunnen gooien dus bezit vergaard.
Nu zit ik er mee.
Maar 'afstand nemen van' gaat steeds makkelijker. Soms kan ik iets verkopen of geef ik het weg.
Het erf wordt steeds leger.
Mijn hoofd ook.

HEERLIJK.


.




2 opmerkingen:

  1. filosofisch en mooi !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor die grote letters, ik zal deze wijze woorden, die ik me al wel jaren besef maar waartoe ik me maar niet kan zetten, proberen in mijn hoofd te *prenten* nee, uit te voeren :-)!

    BeantwoordenVerwijderen