Pagina's

16 juni, 2007

A C H T E N T A C H T I G




Ooit zei een bevriende verzamelaar tegen ons:'er zijn mensen die mooie dingen maken en er zijn mensen die mooie dingen kopen' en direct daarna: 'jullie zijn makers en moeten/mogen dus niet kopen!
Maar kopen gaat mij makkelijker af dan verkopen, ik geef liever weg. Zeker aan mensen die een pracht plek hebben om mijn werk te plaatsen en er zichtbaar van genieten.
Eén van die mensen is vandaag jarig, hij is 88 geworden en haalt als hij zo door gaat de honderd wel. Hij heeft werk van mij en van Marion gekocht, maar ik heb hem en zijn vrouw ook bij gelegenheid werk gegeven omdat ik dat leuk vond en wist dat ze er een mooi plekje voor hadden.
Meer dan 15 jaar terug maakte ik talloze ontwerpjes in hout 'Voor evt opdrachten'. Die opdrachten zijn er nooit gekomen, de ontwerpen zijn er deels nog. Deze jarige heeft er vast een prachtig plekje voor, beter dan bij mij op de plank.


*


5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat doet me denken aan wat mijn vader ooit 's zei: "Those who can, do; those who can't, teach." Net als ik, heb jij ook les gegeven maar voelde je je daarbij niet echt als een vis in het water, volgens mij. Liever gewoon je eigen ding doen - zo was het bij mij tenminste. En als ik bij deze jarige liefhebber ben, word ik nogal jaloers op hoeveel mooie dingen van jou hij in zijn bezit heeft...
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben nu wel benieuwd wie deze ontvanger is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. verzamelen ??
    Verzamelen, doe je dat ? Neen, maar als de pecunia het toestaan zijn wij blij van een kunstenaar te kunnen kopen, ook blij dat hij een van zijn "kinderen" wil afgeven.
    Verzamelen ? Neen, maar als je zo nu en dan wat "verwerft" lijkt wel een verzameling te ontstaan.Dat de maker het ons wil overdragen is steeds weer een weelde. Zo zie ik dat. Geld is voor mij in wezen van een andere orde.
    J.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk dat je zelf reageert J.! De door mij bedoelde verzamelaar is de andere, jou ook niet onbekende J. Een verzamelaar volgt een rode draad en 'moet alles hebben'. Jij koopt net als wij, zo nu en dan iets waar je wat 'mee hebt' en geniet er van.

    B.P.

    BeantwoordenVerwijderen