Pagina's

01 januari, 2011

Egel, Erinaceus europeaus



Al een paar keer had ik in de sneeuw sporen gezien, waarvan ik dacht: dat kan wel eens van een egel zijn.
Vanmorgen - de dooi heeft ingezet - zagen we hem opeens tussen de vogels op zoek naar voedsel. Gelukkig hadden we nog een restje kattenbrokjes van vorig jaar in de kelder staan. De egel liep weg toen ik op 'm afkwam, maar kwam weer terug zodra ik verdwenen was. Even later kon ik met de camera tot op een meter komen, hij at gewoon door. Hij/zij moet veel honger hebben gehad.

5 opmerkingen:

  1. Vast veel lichaamsgewicht verloren door de (voor ons) extreme en langdurige kou, net als 's nachts met de vogels gebeurt. Dat kan levensbedreigend zijn als ze niet op tijd bijgevoerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat de tuin betreft zou je in de winter op vakantie kunnen gaan, maar je bent toch blij dat je hem / haar ontdekt en kan helpen, evenals de vogels.
    th.
    vraag: ik had de vorige keer een beetje laat door dat ik een woord "na" moest schrijven, maar wat voorkom je daar nu mee ??

    BeantwoordenVerwijderen
  3. BP de reddende Engel!!

    @Anoniem... Na-Apen ??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey, maar ik dacht dat Egels een winterslaap hielden..? Wat zou hem of haar gewekt hebben, de extra kou of extra voedselnoodzaak?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jolie: Toevallig staat er vandaag een egel hiernaast in de afbeelding van Naturalis. In de info staat dan ook dat de egel van oktober tot april een winterslaap houdt. Zo hoort het. Dit is het tweede jaar op een rij dat we een egel midden in de winter door de tuin zien scharrelen.
    Na zich aan (droog) kattenvoer tegoed gedaan te hebben, is hij niet meer verschenen. Kennelijk is hij met een goed gevulde maag weer gaan slapen. Sweet dreams, egeltje!

    BeantwoordenVerwijderen