Pagina's

31 januari, 2011

boegroep 1974 B.O.E.




Tijdsbeeld

De B.O.E. in Londen 1974

Na ruim vijfendertig jaar heb ik eindelijk een kopie (op CD) van de film die Agna Arens in 1974 van ons als B.O.E.Groep maakte. De beelden zijn niet van die kwaliteit die we vandaag de dag gewend zijn, maar goed genoeg om met een glimlach en een traan van te genieten.
Françoise, Karel, Onno en Marion komen via deze beelden weer tot leven, ik mag nog even meespelen.
Voor even riepen wij B.O.E. , maar weinigen begrepen dat.

NB
De ganzenpas in Londen was een idee van de cameraman, vijf jaar na Abbey Road van de Beatles, maar de 'Bobby' was puur toeval.

8 opmerkingen:

  1. Ik kan me die traan goed voorstellen. Mooie Marion, veel aan het uitleggen. Drie mensen die er niet meer zijn (Karel ken ik niet).
    Waarom doe jij altijd zo bescheiden ?
    Ik vind het nú bijna nog "lef hebben" om zo je product te tonen, laat staan 37 jaar geleden.
    Fijn om de film te zien.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk om dit weer te zien en de stem van Marion weer te horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb bewondering voor de manier waarop Marion het woord voert: rustig, zelfverzekerd, welbespraakt en met heldere dictie legt ze de ontstaansreden en de motivatie van de groep glashelder uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Thea,

    VIER mensen die er niet meer zijn, Karel Niehorster was de docent van Marion op de 'Rietveld. Hij vroeg mij later op zijn avond afdeling edelsmeden,'vormstudie' te komen geven omdat hij vond dat er ruimer gedacht en gewerkt moest worden. Later is marion er les gaan geven en Onno op de dagschool. En ik ben naar beeldhouwen vertrokken. Alleen Françoise heeft nooit iets met de Rietveld te maken gehad, zij kwam van 'Arnhem'.
    Het filmpje laat duidelijk zien en horen dat vooral Marion en een beetje Onno zich uitlaten over het hoe en waarom van de B.O.E. Françoise en Karel spreken alleen over hun eigen werk en ik had meer moeten benadrukken waar ik mee bezig was.
    Maar het geeft een goed tijdsbeeld en nu na zoveel jaar kan ik toch wel zeggen dat het iets opgeleverd heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...niet alleen een erg mooi tijdsbeeld maar ook ontroerend om te zien!

    ...de tijd staat niet stil, kijk op http://www.googleartproject.com/ en zoom onwaarschijnlijk in ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Berend,

    Wat ontzettend toevallig dat jij mij vorige week mailde met de mededeling dat je het filmpje over B.O.E. in Londen in je bezit had gekregen, terwijl ik juist die week bezig was om het filmpje via het Centrum Beeld en Geluid te kunnen bekijken!
    Ik heb het filmpje bekeken en het is mooi jullie gedachtegoed uit jullie monden te horen, i.p.v. alleen maar citaten van jullie in naslagwerken te lezen. Het is erg informatief, en ik ga waarschijnlijk nog enkele uitspraken uit het filmpje gebruiken in mijn scriptie. Deze heb ik overigens afgelopen week teruggekregen na een eerste lezing, en hij is op enkele spellings- en inhoudelijke aantekeningen goedgekeurd! Komende week ga ik aan de slag met deze verbeterpunten en dan kan de scriptie ingeleverd worden. Vanzelfsprekend mail ik je mijn definitieve en goedgekeurde versie aan jou door!

    Bedankt dat je me liet weten dat het filmpje op je site stond, en nogmaals bedankt voor het (uitgebreid) beantwoorden van mijn mails!

    Groeten Lara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gewéldig filmpje!!
    Prachtige presentatie in London, die schaduwen met hun koffertjes!
    J

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat moooi, en wat leuk te zien hoe pril het toen allemaal nog was,
    pril en tegelijk helemaal goed,
    en hoe langzaam het uiteindelijk vooruit is gegaan.
    want zóveel verder zijn we niet gekomen.

    Erik M.

    BeantwoordenVerwijderen