Pagina's

08 januari, 2011

Museum of the City of New York's Collections Portal





In het Brabants Dagblad stond een klein stukje over oude foto's dat mij nieuwsgierig maakte. De eronder genoemde URL kwam mij nogal wonderlijk over; hij laat dan ook niet de genoemde site zien.
Maar even zoeken op het museum en je bent hier. Het is een werkelijk prachtige verzameling foto's - ik heb er nog maar enige tientallen bekeken - die uren kijkgenot op kunnen leveren!
Vooral de foto's van Jacob August Riis (1849-1914) die het dagelijks leven laten zien in New York rond 1890 kunnen mij zeer bekoren. Ze doen mij denken aan een andere Jacob: Jacob Olie (1834-1905), die hetzelfde deed in Amsterdam.
Straattaferelen, huisnijverheid, markten en de opvang van daklozen, het zijn plaatjes van 'slechts' honderdtwintig jaar geleden. Het lijkt veel verder terug, maar het hadden onze overgrootouders kunnen zijn.


"Knee-pants" at forty five cents a dozen -- A Ludlow Street Sweater's Shop.
Jacob August Riis ca.1890

1 opmerking: