Pagina's

13 mei, 2008

Anfang und Ende




Onze reis begon in Brussel, Jubelpark 10. We moesten wel want de tentoonstelling die we wilden zien liep tot 20 april en op die datum hoopten wij nog in Spanje te zitten. Het ging om 'Onder dak in China', oude architectuurmodellen uit het Henan Museum in Zhengzhou, China. Eén van die modellen heb ik gebruikt als inspiratiebron voor mijn China Towers. Het was een fantastische tentoonstelling (mijn reis was al goed) als die ooit naar Nederland komt moet u gaan kijken. Fotograferen was uit den boze en ook niet nodig, de bijna 300 pagina's dikke catalogus is een weldaad voor het oog en een rijk bezit.
Bij het na de overdadige lunch verlaten van het museum bleek het te miezeren. Voor ons uit liep deze man, net als wij zonder regenjas of paraplu. Hij was wat te zwaar en zijn blazer iets te krap, zijn loop was schommelend waarbij zijn bovenbenen schuurden. Een rijke bos haar had hij niet, waarom dan die krant? Waar was hij bang voor?
Als brildrager weet ik dat regen op het glas de blik vertroebelt, maar deze man droeg geen bril, slechts ijdelheid?

De laatste camping waar wij stonden was heel groot en mooi, maar ook dusdanig strategisch gelegen dat wij ter plekke besloten er vaker gebruik van te maken en niet in de laatste plaatst vanwege het werkelijk zeer goede sanitair. Voor het eerst in bijna een maand tijd douches met echt heet water en een behoorlijke druk. Bij de 'heren' hing een automaat met condooms, dat hebben we nergens anders gezien.
Ikzelf heb die rubberen monsters niet veel gebruikt maar dacht te weten na tien jaar wonen op de 'Wallen' en de Sextant met de paplepel ingegoten gekregen te hebben wat er zoal te koop is. Aardbeiensmaak en stimulerende 'frutsels' zijn mij bekend, maar met titels als 'Hot Toys', Mix, X-tra en Special ben ik niet familiair. Ik had ze eigenlijk uit de automaat moeten bevrijden om te weten te komen wat die titels voorstellen.
Het kopen van voorbehoedsmiddelen is mij nooit gladjes verlopen, de allereerste poging vond plaats bij een drogist in de Rozemarijnsteeg, 'die verkocht ze'! Ik ging met drop de deur uit. Op bezoek in Oost Berlin rukte ik ooit een pakje uit de muur, de in grijze stofjas gehulde toiletmevrouw keek zo streng dat ik het pakje meteen bij buitenkomen in een prullenbak deponeerde. Ik kocht ze slechts uit nieuwsgierigheid, om de kwaliteit te controleren zullen we maar zeggen maar dorst ze simpelweg niet op zak te houden.De geheime dienst zag alles.
De laatste keer dat ik ze kocht pakte ik het meteen goed aan,ik kocht een grootverpakking bij het Kruidvat, met rode wangen rekende ik af. Een kassakoopje. Ik was net weer alleen en had mij voorgenomen 'het er van te nemen'. Dat is niet gebeurd ik heb er slechts één gebruikt. De rest heb ik weggeven aan iemand waarvan ik dacht dat zij er meer plezier aan zou hebben. Overigens waren 'kapotjes' vlak na de oorlog een rijk bezit, ze werden 'hergebruikt', getuige het verslag van een familielid die die vreemde dingen aan de waslijn zag hangen. Dat was overigens wel in de wat minder bekende Amsterdamse hoerenbuurt rond de Spuistraat waar hij een atelier had.



&


12 mei, 2008

MERCADO CENTRAL VALENCIA





Eén van de hoogtepunten (maar bijna ook een dieptepunt) van Valencia was voor ons de Mercado Central. Ik ben van het type: 'kijke, kijke nie kope', maar mijn ega doet beide. Bovendien heeft ze ooit Spaans gestudeerd en houdt ze van contact maken. Een markt is dan een prima jachtterrein. Ik loop mij te verwonderen terwijl zij de ene na de andere aankoop doet.
Het eerste stalletje waar ze haar slag sloeg verkocht groente en fruit, bij het afrekenen legde ze haar camera tussen de handel en liep verder. Een tig-tal kramen verder ontdekte ze het gemis en sloeg de schrik ons om het hart. Je denkt meteen aan snelle handjes en probeert de route te reconstrueren. Met kloppend hart liepen we terug tot aan de groentestal en ja hoor, daar stond de verkoopster met de camera in de ene hand en haar telefoontje in de andere. Ze belde, zo bleek later, de bewaking om uit te zien naar een roodharige vrouw die haar camera bij haar had laten liggen. Wat een geluk dat we zelf op zoek waren gegaan, L. is zo grijs als wat!




De vis- en vleesstalletjes waren een lust voor het oog, daar kan de Cuyp nog wat van leren. Waar kom je in Nederland nog varkenskoppen tegen? Zelfs poten zijn soms slechts met moeite te bemachtigen, laat staan de ingewanden.
Bij een visstand lagen ook schelpdieren incluis 'scheermessen', ik meen dat ik ze ooit in Frankrijk eens gegeten heb in een visrestaurant, best lekker. Maar goed dat ik ze niet van te voren zag zoals ze er op deze kraam bijlagen, die snottebellen.





^


11 mei, 2008


CHAMPAGNE






Ik drink graag een koel glas bier, volle rode wijn en in mindere mate een verfrissende witte. Champagne drink ik bij gelegenheid uit beleefdheid. Er zijn maar weinig dagen dat ik géén alcohol tot mij neem, maar daarin sta ik niet alleen. Zelfs Nederland is een wijnland aan het worden.
Ik maak zelfs eigen wijnen zoals u uit dit blog kunt opmaken, wijn van allerlei fruit maar ook van de druiven van de enige wijnstok die ik heb.
Bepaalde streken in Spanje en Frankrijk waar wij doorheen reden staan vol met miljoenen wijnstokken, prachtige oude, korte stokken met een enkele groene uitloper. Opvallend in Spanje, maar ook in de Champagne waren de nieuw ontgonnen hellingen met kilometers aan jonge aanplant. Opvallend want Europa kent een 'wijnplas', er is een groot overschot aan wijn. Toch mag de Champagnestreek groeien. (Meer wijnboeren mogen hun product Champagne noemen en hun areaal vergroten.)



Wat ik nooit eerder gezien had, waren de kacheltjes tussen de wijnstokken. Waarschijnlijk worden die na de laatste nachtvorst weggehaald. De mooiste die we zagen was het kruiwagen model gemaakt van oude olievaten en een onderstel, gestookt met hout. De schoorsteentjes werden gevoed met petroleum, dat was te zien en te ruiken aan de slangen die van de een naar de ander liepen. Ik vroeg mij af hoe die ontstoken zouden worden. Er stonden er honderden.



Waar de laatste opstelling voor diende was ons niet duidelijk. Het is een windmolen en een superkachel, geplaatst midden tussen de stokken. Misschien heeft het met het ontsteken te maken, wie het weet mag het zeggen. Het is in ieder geval een mooi plaatje.






14%



10 mei, 2008

Sant Pere Pescador







Ik heb in mijn jonge jaren wel eens een hengel vastgehouden, maar ik ben geen visser. Ik heb er het geduld niet voor. Maar een vis vangen omdat je anders niet te eten hebt, heb ik in Nieuw Zeeland nog gedaan. Vis eten doe ik wel, net als schelpdieren en inktvis.
Maar het kijken naar vissers en vissersbootjes doe ik met plezier. De ogenschijnlijke wanorde die op die scheepjes heerst is door de kleurrijkdom een lust voor het oog. En reken maar dat de schipper precies weet waar alles ligt.
Deze lagen aan de kade in Sant Pere Pescador, een klein dorp aan de 'Bay of Roses'. Het was er koud en nat maar daarom niet minder mooi.




09 mei, 2008

D E T A I L S




De Grieken zijn er ooit aan begonnen, de Romeinen hebben het later overgenomen. Nu is het eens deels opgegraven en gerestaureerde ruïne aan de Costa Brava. Een bijzondere toeristische attractie die ook in het voorseizoen al bussen vol vakantiegangers trekt.
Ik heb het over Empuries, bij het schilderachtige dorp
Sant Marti D'Empuries, even ten noord-oosten van Girona.
Ik ben reiziger van A naar B en zie ontzettend veel onderweg, maar ik ben een slechte toerist. Ik bereid mij nooit voor en mis daardoor vele bezienswaardigheden. Echt rouwig kan ik daarover niet zijn want er blijft genoeg over. Als ik dan eens op tijd op de rem trap om een bezienswaardigheid te 'nemen' is dat een hele overwinning. Achteraf ben ik meestal blij het gedaan te hebben (er toe overgehaald te zijn).
Bij deze Romeins, Griekse ruïne waar je werkelijk uren zou kunnen doorbrengen, heb ik zes foto's gemaakt. Eén van keramische pijpen in een cirkel, de restanten van wat eens een waterfilter was. Een prachtig detail afwijkend van vorm tussen al die rechte muurtjes. De tweede foto die ik laat zien is helemaal niet spectaculair maar wel representatief voor de rust die het park en de ruïnes uitstralen. twee Agaves met oude bloemstengel in de schaduw van een naaldboom.






In Sant Carles de Rapita, waar wij twee nachten stonden hebben we de fietsen gebruikt om van de camping naar het stadje en een natuurreservaat te gaan. Het werkelijke reservaat (waar niet veel te zien was) hebben wij pas later per auto doorkruist omdat het met de fiets voor ons veel te ver was.
Maar bij de vissershaven zag ik deze keramische 'potten' die mij deden denken aan het waterfilter in de ruïne. Zo'n vondst maakt mijn dag weer goed. Ik denk dat ze gebruikt worden bij de kreeftenvangst, maar zeker ben ik daar niet van.




@
L



06 mei, 2008

G I R O N A






Volgens kenners is Girona bijna 'net zo'n leuke stad' als Barcelona. Wij vonden zeker de oude stad zeer de moeite waard. Vooral de Joodse buurt, met zijn smalle steile straatjes tussen de Kathedraal en oude wal ingeperst maakte grote indruk op ons. Bij een volgend bezoek zullen we het 'Arabic' badhuis overslaan maar zeker een bezoek brengen aan het Joods museum.
Er blijken ook veel kunstenaars en studenten te wonen en te werken in dat oude deel, net als elders in de wereld het geval is. Ik weet niet of die groep mensen ooit geprotesteerd heeft tegen de aanleg van 'het monster van Girona' (dit is mijn betiteling), zoals de 'Nieuwmarkt' deed tegen de aanleg van de Amsterdamse metro.
Van de metro zelf zie je in Amsterdam niet veel, des te meer is de spoorlijn in Girona zichtbaar als een betonnen sabel die de buurt deelt. Het enige positieve wat mij betreft is de koelte die de schaduw van het monster geeft. Een fraaie oplossing is het zeker niet.






+




04 mei, 2008

V e r m e n t o n

BOURGOGNE II






Mijn doden leven in mijn hoofd, soms ben ik ze even kwijt, maar dat is niet erg.
Een plek als deze doet mij herinneren, daar heb ik geen herdenking voor nodig. Een plek als dit doet mij beseffen dat stilstaan goed is als het maar niet te lang duurt. Leven is vreugde en verdriet, maar vooral voortgang en zonder dat is er slechts stilstand en dat schiet echt niet op.



De weg van de dodenakker naar de camping voert lang het oude stationnetje tot ver over het spoor. Het station lijkt ook dood. De deuren zitten op slot, je kan niet meer dóór het gebouw naar het perron maar er wel omheen, de hekken zijn gesloopt.In de hal groeien planten en nestelen duiven en lijken ontheemden zo nu en dan door te dringen gezien de hoopjes kranten, peuken en lege blikjes.
Het bord met aankomst- en vertrektijden is van ver voor de euro, de klok mist zijn wijzers, de tijd staat stil.



De rails krult niet op, maar zal zeker eindig zijn. Goederentreinen doen het staal niet glimmen maar horen doen we ze wel.


4 mei 2008



>.<




02 mei, 2008

V E R M E N T O N

BOURGOGNE





Voor onze eerste Franse overnachting hadden we in het camperboek een staanplaats aan de kade midden in Auxerre gevonden, die ons wel wat leek. In de stad aangekomen bleek er op die plek een grote kermis te zijn, geen staanplaats te vinden en bovendien als we er al eentje zouden vinden zou er van slapen niet veel komen. Dankzij de Tom-Tom en een ander boekje kwamen we zeer vlot de stad uit en op een grote, doch zeer rustige camping in Vermenton terecht. De eerste nacht stonden er nog twee passanten, de tweede nacht waren wij de enigste gasten.
Aan veel was te zien dat de camping en het dorp in het seizoen druk bevolkt zouden worden maar nu was het er heerlijk rustig. Voor de koeien (Limousin) waren wij de eerste bezienswaardigheid.


Begraafplaatsen blijven ons trekken en zeker de zeer oude ingezakte, overgroeide of afbrokkelende monumentjes. In tegenstelling tot de begraafplaats van de Gereformeerden in ons dorp (waar geen plantje, bloemetje of andere kleur op te vinden is) zijn de dodenakkers van onze Katholieke zuiderburen rijkelijk voorzien van kruizen, portretten, plastic bloemen en gedichten. Maar er zijn ook sobere graven waar je snel aan voorbij loopt.
De steen hieronder trekt de aandacht; deze mensen zijn (vermoedelijk)nog niet dood maar hebben wel vast iets laten maken en waarschijnlijk ook al betaald voor het hakken van de laatste data.







+



01 mei, 2008

SAGRADA FAMILIA








Vanaf één van de hoogste plekken van Barcelona is de hele stad te overzien. Ik meen dat het het Parc de Montjuic is, waar je met een kabelbaan naar boven kunt.
Vanaf die plaats zag ik voor het eerst de torens van de Sagrada Familia boven alle andere bebouwing uitsteken. Ik kende het bouwwerk tot dan alleen van plaatjes. Het was een imposant gezicht.
Later op de dag zijn we er omheen gelopen, de stap naar binnen hebben we aan busladingen andere toeristen overgelaten. Het viel ons eigenlijk tegen, de kerk is dusdanig 'ingebouwd' dat je nergens behoorlijk afstand kan nemen om eens goed naar het totaal te kijken. De overmatige detaillering die vaak op grote hoogte zit en zeer verschillend van karakter is lijkt dat gemis goed te moeten maken.
Voor mij is deze kerk net als alle andere katholieke Godshuizen een rijk versierde bijoudoos waar ik niets te zoeken heb, maar nu nog interessant omdat het een bouwplaats is met alle hijskranen en rommel die daar bijhoren.

(In 1972 ben ik met een groepje bouwkunde studenten naar het in aanbouw zijnde Olympiastadion in München gereden om de spraakmakende constructie van het dak te bekijken. Met alle hulpmiddelen en bouwvakkers eromheen was het fantastisch om te zien; toen het klaar was zag het zwaar en lomp uit. De beloofde transparantie was ver te zoeken.)

Gaudi heeft mooiere zaken nagelaten, de meer simpele woonblokken zijn daar een voorbeeld van. Ik las ergens dat de torens oorspronkelijk drie keer zo hoog waren getekend als dat ze nu zijn geworden. Dat zou de waanzin ten top geweest zijn en bovendien buiten alle proporties.
Aan het begin van de vorige eeuw gingen er in links-intellectuele kringen stemmen op om 'dat bombastische gebouw' te slopen. Het is gelukkig niet gebeurd, maar ik kan mij wel voorstellen dat sommigen er zo over dachten.

Als het stadsbestuur de bestaande plannen voor de ondertunneling van de fundamenten van de Sagrada Familia t.b.v. de hogesnelheidslijn niet wijzigt, is de kans niet ondenkbeeldig dat de kerk het niet overleeft en instort. Maar als het gebouw alleen maar 'a la Pisa' een beetje scheef zakt, heeft het bestuur er een inkomstenbron bij.

Volgens de bouwers kunnen de kranen in 2025 weg en is de Sagrada klaar, 100 jaar na de dood van Gaudi. Statistisch gezien moet ik dat nog mee kunnen maken, maar ik denk niet dat ik ga kijken.


+


30 april, 2008

W E R E L D B E E L D






M'n camerageheugen zit vol met beelden. Wel of niet te wissen beelden van de afgelopen maand. Mijn eigen geheugen daarentegen wist voortdurend, soms bewust selectief, maar vaak ook omdat ik 'vol zit'. Ik heb meer gezien (maar niet vastgehouden) dan wat het geheugen van mijn camera kan hebben. Snelle, kleine ontmoetingen zijn het, altijd als de camera 'elders' ligt. Een enkele keer lacht het geluk je tegemoet, de camera is stand-by vanwege de toeristische attractie. Aan de voet van de Sagrada Familia zit een echtpaar hun tijd te doden met het voeren van duifjes, net als in Amsterdam, Londen, Parijs, Moskou, Peking en de rest van de wereld. Dit soort 'momenten' heb ik veel gezien maar te weinig vastgelegd, het lukte me ook pas na de tweede keer omdraaien de lens te richten zonder dat het echtpaar mij aankeek. Voor mij is dit plaatje een dierbare herinnering én herkenning van dat wat ons misschien te wachten staat.




*