Pagina's

28 april, 2006

RABOTAK deel 2

Veen is niet alleen een dorp bekend van een paar fikkie stokers maar vooral van handelaren. De meesten houden zich bezig met de bloemen- en plantenhandel, maar ook de zuivel- en dan vooral de eierhandel mag er zijn. De '4 granen eieren' komen uit Veen. Als derde tak aan de boom is er de fruithandel, in-en verkoop, sorteren en verpakken vindt hier plaats. Voila de RaboTak ....!
Uit de tuin haalde ik een geschikte tak van de notenboom, boetseerde een appel, liet 7 eieren draaien en knutselde een bloem in elkaar. De tak en appel werden in brons afgegoten en gekleurd en de eieren verguld. In april 1989 volgde de officiele 'onthulling'.
Drie of vier jaar later waren de blinkende eieren verdwenen en zijn nooit meer teruggevonden.
Na vele inkrimpingen verliet de Rabo het pand een jaar of twee terug en recent was de TAK opeens van de gevel verdwenen. Na enig heen en weer gemail kwam ik er achter dat de TAK bij een bedrijf in Veen lag, gerepareerd zou zijn (?) en klaar lag om bij de plaatselijke SUPER (omdat daar nu de flappentap zit) aan de gevel te bevestigen. Nou ken ik die winkel goed want het is de enige in z'n soort in het dorp, ook zij hebben recentelijk verbouwd. Maar een fatsoenlijk plekkie voor 'mijn' tak is er niet. Gerrit, de eigenaar van de Super wilde de TAK graag aan z'n gevel, (hij blijkt ook in het bestuur van de bank te zitten) want dat geeft weer een plaatje in de krant. Ik ben met hem rond zijn pand gelopen, hij zag 'plek zat' waar ik niets zag.
Tot mijn grote verrassing komt er vorige week een mailtje van de Rabo met de mededeling dat ze bezig zijn met de nieuwe eigenaar van het oude Rabobank pand om te kijken of de TAK niet terug kan. En die nieuwe eigenaar blijkt mijn huisarts te zijn! Dat is nou het nadeel van niet echt in het dorp maar aan de rand wonen, anders had ik dat geweten!
Vandaag dus een afspraak met de dame van de Rabo, (zij was nog nooit in Veen geweest) en m'n eigen huisarts om naar de TAK en de nieuwe lokatie te kijken . De arts is jong en pas 10 jaar samen met zijn vrouw praktiserend in Veen. Maar hoe leuk kan het lopen!! Hij begreep niet waarom de TAK van (toen nog net niet zijn pand) verdween en is blij dat ik heb ingegrepen om te voorkomen dat hij bij de Super kwam!
Samen hebben wij een nieuwe plek bepaald. De Rabo krijgt de rekening.
8 mei gaat de dokter 'geruisloos over' dat haal ik niet, maar als de TAK terug is zal heel Veen het weten heeft hij laten weten.
We doen ons best.

3 opmerkingen:

  1. sterk is de tak die gouden eieren draagt

    jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi toch, hoe het soms loopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je huisarts heeft mazzel.. Ga je de ontbrekende eieren terugplaatsen, of bedoelden ze dat met 'repareren'?

    BeantwoordenVerwijderen