Pagina's

22 april, 2006

Paddobroed




Van een goede vriendin kreeg ik vandaag een doosje 'broed' waarvan de inhoud nou niet bepaald duidelijk is, althans plaatje en tekst scheppen verwarring. De gulle geefster dacht dat ze mij champignons, en wel kastagne champignons gaf. Er staat ook heel groot mini Champ op met daarnaast Stropharia. En Stropharia zal het zijn, al zien die er heel anders uit dan op het plaatje. En als je dan weet dat de doorsnee Nederlander niet verder komt dan het blauwe bankje met de witte champignons besef je dat het een verkooptruc moet zijn van de
Firma mini Champ.
Een jaar of wat geleden heb ik ook eens Stropharia gekocht, juist omdat ik die niet kende en op een strobaal gekweekt, de opbrengst was geweldig maandenlang hebben we er van gegeten en een groot deel gedroogd. Helaas maakte onze vakantie een einde aan de pret. De 'oppassers' dorsten consumptie niet aan en lieten de oogst aan z'n lot over. Er restte ons slechts een zeer slijmerige baal .
Ik ga het nog een keer proberen. Gelukkig had ik nog een strobaal in huis, die staat nu in een plastic zak te zweten, over een dag of drie gaat het broed erin en wordt het afwachten. Ik hoop dat de paddo's pas oogstbaar zijn als we weer terug zijn van weggeweest. Als we al gaan want eind dit jaar gaan we voor twee maanden naar de andere kant van de wereld, dat moet vacantie genoeg zijn.

4 opmerkingen:

  1. Op stro?! Wat leuk om te horen. Ik dacht altijd dat paddestoelen in vochtige kelders gekweekt werden. Heb het zelf eens geprobeerd, maar helaas, geen groene vingers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, op mest, hoorde ik eens (en had toen ineens veel minder op met de chmpignon-borstel ;-/) Stro klinkt veel beter.
    Begrijp ik het nu goed/verkeerd dat dit psychedelische paddo's zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ziet er goed uit berend is ook wel wat voor mij al eet ik natuurlijk ook meestal uit een blauw bakkie maar vers van eigen kweek is gewwoon veel lekkerder.
    heb 1 keer paddo's gekweekt, die waar je high van word, maar toen had ik meer vliegjes dan paddo's jammargenoeg.
    groeten
    jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yuk, vliegjes -die waren natuurlijk ook high Jan ;)
    Ik heb ergens eens een kat gezien die consequent alle wiedplanten kaalvrat. Vond ik heel grappig, de eigenaars vd planten waren razend :-)

    BeantwoordenVerwijderen