Pagina's

18 april, 2006

Eindexamen werk 1967

Ik wist dat er ergens nog een map moest zijn met m'n eerste werken, vandaag vond ik 'm, weggestopt in een doos 'Archief' boven in m'n atelier. Recentelijk heb ik de knoop doorgehakt: ik heb besloten voor m'n site over m'n werk en m'n leven alles te gebruiken wat ik kan vinden. Alleen dan kan het een juist beeld geven van waar ik mee bezig ben geweest, dat wil zeggen dat ook de missers en prille werken te zien zullen zijn.
Het contactblad boven laat de vijf beelden zien waar uit m'n eindexamen bestond. Het pronkstuk was de van zwarte boetseerwas gemaakte 'krijger', de stellage op wieltjes was slechts om het beeld te steunen, m'n docent Carel Kneulman had het voor mij meegenomen. Het beeld bestaat alleen nog maar op foto, na de zomervacantie van de Rietveld academie bleek het door de zonnewarmte gesmolten. Het reliëf linksonder was eigenlijk het begin van de 'krijger', ik maakte dat in klei op een houten bord maar al snel ging ik over de rand. Op aandrang van Carel ging ik het werk 'vrijstaand' maken maar dan in was (waar ik nog nooit mee gewerkt had) met de 'krijger' als resultaat.
Als dragende constructie voor de 'krijger' gebruikte ik op bouwplaatsen gevonden betonijzer.
Terwijl ik daarmee doende was ontdekte ik de mogelijkheden van het ijzer zelf en gebruikte het als zelfstandig beeldmateriaal. Van het grootste beeld dat ik er mee maakte rest niet meer dan een donkere contactafdruk, links boven op het blad.
Het vreemde insect op wieltjes, opgebouwd uit fiets en brommer ondedelen en betonijzer, was m'n eerste 'gekleurde' beeld. De vader van een goede vriendin kocht het voor 25 gulden.

Véél meer is te zien op : www.berendpeter.nl

2 opmerkingen:

  1. Héél leuk en interessant om je eindexamenwerk zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een beweging en gratie in de krijger.. *zonde* dat hij is gesmolten. Afgieten was vast te duur voor een student?

    Ik vind het ook zo'n mooi blog, ik merk dat ik er bijna niet op durf te reageren ;)

    BeantwoordenVerwijderen