Pagina's

10 maart, 2012

BOUWMEESTER



In een hoek van onze tuin staat de "Datsja", zo noemen we het huisje dat ik een aantal jaren terug van afval hard-hout bouwde. Het is een lekker plekje om je zo nu en dan even in terug te trekken of op de 'waranda' in het zonnetje een drankje te nuttigen. We hebben zelfs een vriendin die liever in de Datsja overnacht dan van het bed in de logeerkamer gebruik te maken. 
Maar eerst hebben we een andere gast.




Toen ik er aan het eind van de middag even ging zitten viel het mij op dat, naast het elke winter naar binnen geblazen blad ook nogal wat andere zaken zoals takjes en vreemde slierten op de vloer lagen.
Automatisch kijk je dan naar boven en zie je een prachtig, vers bouwsel boven het voeteneind van het bed. Op de balk, boven het raampje rechts op de eerste foto.
De richel is nog geen zeven centimeter breed, maar deze bouwmeester heeft daar geen probleem mee, hij maakt zijn 'fundatie' gewoon breder door héél veel materiaal over de rand te draperen. Uiteindelijk krijgt de merel (want dat zal het zijn) een brede basis voor zijn nest. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dit bouwwerk niet ouder dan drie dagen is. Het materiaal is heel vers en ik heb niet eerder gezien dat er gevallen materiaal op de vloer lag.
Als je goed kijkt naar de onderste foto (aanklikken) zie je héél veel verschillende materialen, verse en verdorde. De bekleding (blubber) in het uiteindelijke nest is nog niet aangebracht, ik ga morgen bij droog weer eens van een afstandje zitten kijken of het werk verder gaat.






2 opmerkingen:

  1. Er zijn méér goeie bouwers ! Gisteren waren wij op bezoek bij een van de zonen en daar werd door een van de aanwezigen met bewondering gekeken naar het krukje met de 20 latjes, gaaf en mooi van verhouding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar de vraag is natuurlijk of de merel bewust een brede fundatie maakt, of dat die ontstaat tijdens het werk. Bij mij gaat dat vaak wel zo, hoewel ik over het krukje 3X20 bij uitzondering heb nagedacht!

    BeantwoordenVerwijderen