Pagina's

22 januari, 2010

BP schrijft...


S C H O P S C H I J F




In 1952 woonden wij in het buitengebied van Rotterdam tussen landerijen en villa's. Met als naaste buurman ene Kees die een autosloperij runde. Wij bewoonden de benedenverdieping van een herenhuis, boven ons woonde een ouder echtpaar, ik meen dat die ook de eigenaar waren. Bij het huis hoorde een groot stuk grond waarop buurman en pa tuinierden. Aardappels, bladgroenten, wortelen en waarschijnlijk ook bonen. Het enige exotische dat ik mij herinner is de 'theekist' in de kelder waar prachtige witlof in groeide. Verder was er een boomgaard en mestte de bovenbuurman een varken vet. Daarvoor was er in de buurt van het varkenshok een stookplaats met een grote ketel waarin allerlei afval tot brei gekookt werd dat het varken dan verdund met water uit de trog slurpte.
Bij buurman Kees had pa een auto as op de kop getikt om een schopschijf te kunnen maken. Van wat balkjes en planken timmerde hij een frame in elkaar. Ik meen mij te herinneren dat hij de schijf van beton goot, maar hoe hij die centreerde is mij een raadsel.
De klei waar hij potjes mee draaide kwam uit de grond van zijn eigen tuin. Van het bakken van de potjes kan ik mij niets herinneren, maar dat zal hij vast gedaan hebben.
Het leuke is dat het kleine meisje dat met de rug naar de camera zit en de verrichtingen van pa nauwkeurig volgt, later het vak is ingegaan! Ze is nog steeds actief als keramiste en heeft een eigen galerie. Naast haar zit haar broertje Bennie. Het meisje in de stippeljurk zal een jeugdige Sista zijn en de kleine hobbezak is Ar. De indianentooi siert mijn hoofd. De dames in de zon herken ik niet.
Ik denk niet dat mijn vader ooit heeft geweten dat één van zijn jeugdige toeschouwers zijn lessen zo serieus heeft genomen.


Rotterdam 1952



(Een goede Nederlandstalige uitleg voor 'schopschijf' heb ik niet kunnen vinden, vandaar de link naar de Engelse Wiki).

4 opmerkingen:

  1. ... ons pa was voor een stugge drent best creatief, zeker voor die tijd, ooit vond hij ook de "variomatic" uit maar de mannen van den DAF in het eindhovense waren hem voor, jammer ... ik heb zowel zijn technisch inzicht alswel het gebrek aan verkooptalent van hem meegekregen ... en verder, in de bewuste tuin heeft Och mij met een schep onbedoeld een gat in mijn kop gemept, het litteken zit er nu nog ... klaar ben je er mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Staat heel charmant, dat litteken, toch? Ik herinner het me ook nog: je bloedde als een rund. Het spijt me! Ik zwaaide die schep naar achter en daar stond jij...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jouw creativiteit / veelzijdigheid heb je dus niet van een vreemde !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mijn bescheiden mening heet zo'n ding een "schopstoel" voor pottebakkers maar een en ander zal in NL niet meer politiek correct overkomen! :-)>

    Leuk dat litteken verhaal beter nog, bloody brilliant, met de nadruk op bloody?(!)

    BeantwoordenVerwijderen