Pagina's

15 januari, 2010

D o r p s p o l i t i e k


Op 3 maart zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. We kunnen nu -voor het eerst- kiezen uit acht politieke (?) partijen waarvan er drie uitsluitend dóór en vóór de plaatselijke bevolking is opgericht. Het zal voor de lezer die mij kent geen geheim zijn dat ik mij altijd links van het politieke midden heb thuisgevoeld. Veel keus had ik de voorgaande jaren niet. Toen kwam er een BAB (Belangen Aalburgse Burgers) , IDEAALBURG en nu de AALBURGSE ALLIANTIE. De grootste partij in deze gemeente is nog steeds de SGP, een partij die b.v. wel voor een zwembad is maar niet wil dat dat zwembad op zondag open gaat. De kinderen van die partijleden mogen op zondag dus niet genieten van een heerlijke koele duik samen met kinderen van andere overtuiging. Daarom ook hebben de kinderen hier nog steeds 'school' als in de rest van Brabant carnaval wordt gevierd. De plaatselijke partijen hebben hieraan tot nu toe niets kunnen of willen veranderen. De jongste partij heeft een aantal doelstellingen waar ik het van harte mee eens ben. Eén van hun punten is het verkleinen van de kloof tussen burger en gemeente. Die wens hebben we eerder gehoord. Helaas bestaat het politiek bedrijven uit het sluiten van compromissen en zal ook de 'gewone burger' die de politiek instapt daaraan mee gaan doen wil hij of zij ook maar een fractie van de doelstellingen gerealiseerd zien. In beginsel zijn alle politici ooit als 'gewone burger' begonnen en een enkeling is het tijdens zijn politieke loopbaan gebleven. Het gros drijft echter op het vet van de compromissen en een handvol komt tot inkeer na het verlaten van de politiek. Voor de 'niet honk-vaste' stemgerechtigde burger die van dat recht gebruik maakt is het kiezen niet eenvoudig. Bij landelijke verkiezingen al helemaal niet (niet omdat er geen partij is waaraan ik mijn stem zou willen geven, maar omdat de woordvoerders c.q. leiders draaikonten zijn.) maar ook op dorpsniveau is het niet anders. Het raadslid dat ons ooit steunde laat ons als wethouder in de steek. Niet omdat zij het niet meer met ons eens zou zijn, maar omdat het 'ambtelijk' vastloopt. Ik denk dat ik mijn stem geef aan de Alliantie, vooral ook omdat zij tegen de samenvoeging van de gemeenten Woudrichem, Werkendam en Aalburg zijn. Er is al te veel mis gegaan met schaal vergrotingen (ruilverkavelingen) en samenvoegingen (gemeenten, banken, onderwijs en bedrijven), de afstand tussen de burger en de overheid is veel te groot. Op Europees en zakelijk niveau wordt er al weer ontrafelt, laten we hopen dat dat balletje ons voorbij gaat.




Voor de overige partijen ga naar de gemeente site.

1 opmerking:

  1. Je overwegingen klinken me héél bekend, tenmiste, zo ervaar ik het zelf ook. Svadaig trouwens, zo'n raadslid dat jullie steunde maar als wethouder in de steek liet. Klinkt me zo als stemmentrekkerij, (daar is een netter woord voor ;-) maar ik was straks even in slaap gevallen, en dan ben ik wel ns eventjes woorden kwijt ;-)) --hoe kan zoiemand nu de kloof met de burger verkleinen..

    BeantwoordenVerwijderen