Pagina's

14 januari, 2010

BP schrijft...


H E E R L I J K E D A G




Wat is het toch heerlijk als je kunt doen en laten wat je wilt. Dat je bij de eerste zonnestralen kunt besluiten even de benen te strekken en hand in hand door de Brakelse Boezem te lopen en te genieten van wat je tegenkomt. Paarden die door het dunne laagje sneeuw heen hoop hebben op een enkel groen sprietje en een lege spits op weg naar de veevoederfabriek die zich door het drijfijs heen worstelt.




Thuisgekomen ga ik verder met waar ik de morgen mee begonnen was, het tot een cylinder draaien van een stuk stam van een appelboompje dat ik vorig najaar kapte. Ik heb drie stukken van ongeveer zestig centimeter lang met een doorsnede van iets minder dan twintig. Voor het eerst heb ik nu een 'houtdraaibeitel' in de beitelhouder vastgezet en gezien de prachtige krul die er van af komt ook nog in de goede hoek.
Vraag me niet wat het moet worden, het hout is nog vers, het heeft slechts een te beperkt aantal maanden buiten gelegen en zal zeker gaan scheuren. Ik kon het gewoon niet laten, had weer zin om te draaien omdat het zo leuk is om te doen. Dat verse hout, kleur, geur en de wonderbaarlijke gladheid die tevoorschijn komt nadat de bast verdwenen is.


6 opmerkingen:

  1. Ik heb altijd zo'n enorme bewondering (en verwondering) voor die bollebozen die zulke machines uit konden vinden. Sommige apparaten zijn zo verdraaid ingewikkeld, het idee al doet je duizelen. Eigenlijk is het nooit de bedoeling geweest dat zo'n metaaldraaibank voor een totaal ander material als hout gebruikt wordt, toch? Maar ja, de uitvinder zou vast bewondering kunnen opbrengen voor je creatieve geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je het filmpje laat draaien, vraag je je af: blijft er nog hout over ? Knap hoe dat gaat, maar B.P., dat filmpje heb je toch niet zelf gemaakt ?
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Th. .... als je lang genoeg door gaat blijft er niets over...dan was het alleen maar leuk om te doen,soms is dat voldoende als je het goed vast kunt leggen en dat is tegenwoordig (in deze zin hadden al minstens drie punten moeten staan) met de meeste digitale camera's geen probleem meer. En als je het ECHT goed doet heb je een kunstwerk gemaakt. Niet van hout maar digitaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het zier er prachtig uit, mooi hout, -de geur van het hout kan ik me er zo bij voorstellen, als ik terugdenk aan de verwilderde boomgaard die mijn Oma had :-)
    En inderdaad, dat soort filmpjes zijn ook kleine kunstwerkjes, een schat aan informatie is er daarmee ook op het web te vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een krukkie! met drie poten? neen , weet je wat je ervan kan maken... met je draaibank snij je een grove schroefdraad over de volle lengte van het hout, dan hang je ze in de tuin en draaien ze in de wind.. een soort "M.C. Escher" effect geeft dat óf omhoog óf omlaag! lijkt me geinig maar laat de andere 12000 mogelijkheden geheel aan jouw vindingrijkheid over!! Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien moet ik er en kruk met VIER poten van maken......en dan k de boom hangen.

    BeantwoordenVerwijderen