Pagina's

18 juli, 2008

W E I D E H O M M E L
of
A A R D H O M M E L

?



Sinds het ontdekken van het hommelnest in een nestkastje en het determineren van de soort ben ik beter naar die bezige beestjes gaan kijken. Was er bij het nest sprake van de Steenhommel, deze gast moet de Weidehommel of Aardhommel zijn.
In mijn insektenbijbel , De wonderwereld van de insekten, is de helderheid van de kleurenfoto's sterk teruggelopen of misschien zelfs nooit goed geweest. Bij de hommels is het verschil tussen de soorten moeilijk te zien. De helderheid van de afbeeldingen of het scherm overtreft bijna de werkelijkheid. Vager wordt het als het beestje een naam moet krijgen. Op mijn foto van de hommel op de Rode zonnehoed is goed te zien dat hij/zij een witte kont heeft en twee gele strepen.
Volgens deze site zou het de Bombus terrestris (Aardhommel) moeten zijn, maar als ik deze meneer moet geloven is het de Bombus pratorum (Weidehommel).

Maar misschien zit ik er naast en is het geen van beide.

(())







17 juli, 2008

KUNST_KUNSTENAAR


Wat ik hieronder noteer is mijn persoonlijke visie en niet meer dan dat.


Wat of wanneer is iets KUNST en wie is wel of geen KUNSTENAAR?

Voor de één een interessante vraag voor de ander een overbodig betoog. Een beeldend kunstenaar is voor mij iemand die eigen origineel werk maakt, omdat hij/zij niet anders kan , omdat er een gevoel van moeten is (Niet NIETS anders kan) Dat werk levert meestal niet genoeg op om van te leven, dat is slechts een enkeling gegund. Het kan twee- of drie dimensionaal werk zijn, audiovisueel of anders. De producten van die mensen worden door de één aangemerkt als kunst, de ander vindt het niets. Het kan goed of slecht zijn. Een aantal goede kunstenaars is vernieuwend bezig geweest en zullen in de kunsthistorie genoemd worden. Er zijn tal van voorbeelden van goede kunst makers die niet van de verkoop van hun werk konden leven. Hun inkomen kwam elders vandaan. Een goed verkopende kunstenaar hoeft niet persé een goede te zijn. Sommige kunstenaars werken met assistenten die hun idee geheel of gedeeltelijk uitvoeren, of zelfs totaal door een bedrijf laten maken. Een aantal kunstenaars is/was bedrijfsmatig bezig.

Voor de één is Jeff Koons een groot kunstenaar, voor de ander een handige man. Zakenman is hij zeker. Damien Hirst verkocht zijn laatste werk voor $ 100 miljoen nog voordat het tentoongesteld werd. Ik weet niet wat ik van de man en zijn werk moet denken, of eigenlijk toch wel: hij heeft goed naar Warhol en Koons gekeken en doet het nog beter. Het kan altijd nog absurder, walgelijker of grover.

Een uitvoerend kunstenaar is iemand die andermans werk uitvoert (musicus, ballerina of acteur) de musicus, ballerina of acteur kan in de uitvoering zijn/haar eigen 'ziel' leggen, het blijft een uitvoering ook als zij een eigen stuk uitvoeren. De dirigent kan zo ook zijn 'stempel' op het werk van een ander zetten, maar het wordt nooit zijn eigen werk. Als de uitvoerende kunstenaar gaat improviseren (in de zin van toevoegen) zou je kunnen spreken van eigen werk.

Een amateurkunstenaar (ook wel vrijetijds kunstenaar genoemd) is iemand die in zijn/haar vrije tijd kunst maakt, vaak in groepsverband. Dat kan goed of slecht zijn, mooi of lelijk. Hij/zij doet het niet om van te leven, maar verkoopt vaak beter dan de professionele kunstenaars omdat het werk het grote publiek meer aanspreekt en omdat het betaalbaar is.
Op braderieën en kunstmarkten doen ze goede zaken.

Een professionele kunstenaar maakt kunst voor zijn beroep, zoals de bakker brood bakt. Professionele kunstenaars leven direct of indirect van hun werk. Althans zo zou het moeten/kunnen zijn. Een academie voor beeldende kunsten leidt niet op tot beeldend kunstenaar, laat staan professioneel maar begeleidt min of meer talentvolle studenten een aantal jaren, daarna moeten ze het zelf verder uitzoeken.

Vroeger werd er wel gesproken van kunst met een grote- of kleine K, dat hoor je steeds minder. Grenzen vervagen en worden verlegd, voor mijn gevoel vaak onterecht. Het antwoord op de vraag 'wat is kunst' is net zo persoonlijk als uw reactie op deze foto kan zijn: Jakkes, leuk, moedig, vulgair, sexy, mooi of lelijk. Er zijn mensen die er in slagen van zo'n foto KUNST te maken of nog simpeler het tot KUNST te bombarderen.


Verzin en win


14 juli, 2008

H O M M E L N E S T ?






In het middelste kastje huisde in het vroege voorjaar een pimpelmees. Begin juni verschenen er vreemde gelige plekjes op het hout en vlogen er hommels in en uit. Op de foto zijn er twee te zien. Bijna altijd zat er een hommeltje in het vlieggat op de uitkijk, als ik te dichtbij kwam vloog hij op mij af. De man die het bijenvolkje op kwam halen vertelde ons dat als de diertjes zich bedreigd voelen ze net zo kunnen steken als wespen of bijen. Je kunt er ook net zo ziek van worden. Een hommelnest in de tuin is goed voor de bestuiving, maar laat ze met rust; uit zichzelf zullen ze nooit aanvallen.




Sinds een paar dagen is het stil rond het kastje, zo stil dat ik het er op waagde het te openen. Veel leven zat er niet meer in, de nog aanwezige hommels waren morsdood en zonder kop. Er moet een slachtpartij plaatsgevonden hebben! Uit publicaties heb ik begrepen dat moord op een koningin vaak voorkomt, maar dit lijkt op moord op de koningin en haar gehele hofhouding. Ik heb ze niet geteld, maar een tiental lijfjes ligt er zeker. Het enig zichtbaar leven dat in het nest zit bestaat uit oorwurmen en larven.



De celletjes of urntjes die op de tweede foto duidelijk te zien zijn (wit van kleur onder de spinsels) lijken niet op die van hommels! Ze zijn niet rond maar torpedovormig en hebben een opening alsof de vogel (larve?) al gevlogen is. Het zeer stevige spinsel blijkt van de Hommelmot te zijn. De bijenman vertelde ons ook dat als je eenmaal een hommelnest hebt, je het nooit meer kwijt raakt. Ik heb het dan ook weer teruggehangen, wel op een andere plaats. Ik heb geen idee om welke hommelsoort het gaat, het zou de Aardhommel kunnen zijn, maar ik vond ze nogal zwart van kleur en dan kom ik bij de Steenhommel (kijk bij insecten-bijen en hommels-Steenhommel, prachtige foto's) uit, waarvan de beschrijving aardig overeen komt met mijn ervaring.

Wie het weet mag het zeggen.





<<<>>>




12 juli, 2008

K I J K E N





Beide opmerkingen van Jolie op mijn vorig blog doen mij goed. Zij ziet en begrijpt al heeft ze niet altijd de tijd 'zorgvuldig' te lezen, maar dat is haar vergeven. Het is 'lekker' te voelen dat er mensen zijn die zien waar je mee bezig bent of was. Ik kreeg eens van een 'collega' te horen die slechts één keer iets van mij gezien had dat mijn werk pastte in het rijtje 'dertien in een dozijn'. (!?) Gelukkig zijn er tijdens mijn werkzame leven ook professionele 'kijkers' geweest die zinvolle opmerkingen wisten te maken en beter dan ik zelf zagen dat er een'rode draad' in mijn werk zit.
Ans van Berkum is zo iemand, ze kwam hier over de vloer omdat Marion een belangrijk iemand was waar ze over moest schrijven, dat heeft ze meerdere keren gedaan. Toen ik haar eens vroeg over mij iets te schrijven hoefde ik haar weinig te vertellen. Ze had zeer goed om haar heen gekeken en aan enkel woord genoeg.





>>>>>>><<<<<<<

11 juli, 2008

NOG ZO IETS






Geïnspireerd door de landschapjes van Metten Koornstra, waarbij ik toen werkte aan de versiering voor het boekenbal en door het gemis aan werkruimte om me met beelden bezig te houden, maakte ik een tiental schilderijtjes. Een paar daarvan heb ik weggegeven, een enkeling is verdwenen en de rest zwerft door het huis en atelier.
Op dit paneeltje uit 1968 fiets ik aan mijn moeder voorbij. Zij was een paar jaar eerder overleden. Het portretje lijkt totaal niet op mijn moeder, het is eerder een kruising tussen haar en Marion.
Gek genoeg lijk ik wel!




>>><<<



09 juli, 2008

ZO GAAN DIE DINGEN





Ik ben geen tekenaar maar soms krijg ik het juutje, dan moet ik krabbelen op papier, vaak is dat als ik in mijn werkplaats zit te luisteren naar de radio omdat ik dan vanwege de herrie niet met machines kan werken. Achttien jaar geleden moet er een bespreking geweest zijn van een boek over Karel Appel, de titel van het boek: 'Ik wou dat ik een vogel was' noteerde ik onder de krabbel. Het boek heb ik nooit ingezien, de tekening niette ik op de muur, vandaag legde ik hem onder de scanner, net op tijd. De gaten vallen erin.

Het boek is bij Antiqbook te koop voor € 15.- Op Marktplaats mag je bieden.





()


08 juli, 2008

Twee benen in een weiland.







Eén van de eerste schilderijtjes die wij kochten was van een ons onbekende kunstenaar. Het was dit paneeltje van Michael Joseph Berkhemer met de titel 'Twee benen in een weiland'. Wij kochten het in 1972 in een nu niet meer bestaande galerie in Breukelen. Het heeft sindsdien afwisselend aan de muur gehangen en in de kast gelegen. Twee jaar geleden heb ik het uit mijn handen laten vallen en kwam het met een hoek van het achterpaneel op de grond terecht. Het materiaal is spaanplaat, de hoek was dan ook behoorlijk beschadigd, opengebarsten en verf eraf. De spaanplaat schade heb ik zelf verholpen: houtlijm er in en tussen de bankschroef geklemd. De verf was een ander probleem omdat ik niet wist wat voor soort er was gebruikt. Via Google heb ik Michael gevonden en hem per mail gevraagd of hij nog wist wat hij in 1972 voor verf gebruikte. Dat wist hij wel, maar hij wilde het paneeltje graag zelf herstellen. Het is voor hem een jeugd schilderijtje dat hij maakte net na het verlaten van de Academie. Gisteren hebben we het opgehaald, het ziet er weer prachtig uit. Zijn werk heeft sinds onze 'Twee benen' een enorme ontwikkeling doorgemaakt, hij schildert nog steeds, maar dat is dan ook op het eerste gezicht de enigste overeenkomst. Bij beter beschouwen is te zien dat oppervlaktebehandeling, struktuur en kleine kleurnuances nog steeds een belangrijk onderdeel van het werk vormen. Om te zien waar ik het over heb is het de moeite waard naar zijn site te surfen en dan vooral te kijken onder het kopje 'wallsculptures'.

www.michaelberkhemer.com




(....)



05 juli, 2008





GARELLI MUSEUM



Het Garelli museum van Hans Vos in Veen was vandaag open voor het publiek. Tot voor kort wist ik niet dat ons dorp een museum herbergde langs de dijk. Museum is dan ook een groot woord voor de verzameling brommers van het merk Garelli, neergezet in een Italiaans sfeertje. Leuk om te zien zijn de vele uitvoeringen van de verschillende types door de jaren heen. Je moet natuurlijk wel van brommers of techniek houden om van zo'n presentatie te kunnen genieten.



Een stuk dijk tussen twee 'stoepen' was afgezet om de tientallen oudjes en exoten van andere liefhebbers uit te stallen. Tussen de wat bekendere modellen pronkten bijzondere exemplaren, waaronder voor mijn gevoel een paar eigenbouw 'snelheidsduivels'.










Om twee uur begon er een toertocht waaraan ook door Solexclubs en oude motoren werd deelgenomen. Toch altijd weer leuk om te zien.













(_)



04 juli, 2008






H A N D E N



H A N D


Billen en zeker jonge vrouwenbillen hebben ronde vormen, althans dat willen de reclamemakers ons doen geloven. Als die billen gaan zitten zijn ze net zo plat als de plank waarop ze plaatsnemen. Ze vervormen door de handeling. Dit weekeinde zag ik de onderbenen van een vriend: voet, enkel en kuit liepen in elkaar over als een horizontale lijn in een verticale lijn met een bol als bekroning, kortom niet het ideale beeld dat we hopen te zien als we voor de spiegel staan. Gelukkig bestaat dat ideale beeld in werkelijkheid ook niet. Ons lichaam is samengesteld uit een aantal onderdelen die aaneengeplakt een beeld opleveren waar we wel of niet tevreden mee zijn.'Los', maar ook 'verkort' gezien kan zo'n onderdeel soms verwarring brengen. Voor een tekenaar of schilder geen eenvoudige opgave om te verbeelden. Een normale camera liegt niet, maar legt vast. De rechterhand van mijn tante is niet anders dan de linker, toch ziet hij er anders uit. Het lijkt alsof de hand - zonder pols - rechtstreeks uit de arm komt, een Francis Bacon-achtige vervorming. Hoe langer je naar de foto kijkt, hoe abstracter de hand gaat worden.




***



03 juli, 2008

PARK SONSBEEK ARNHEM





Mijn herinneringen aan het park Sonsbeek beginnen in de vijftigerjaren. Wij woonden in Arnhem en het park was vaak mij speelterrein. Ik stepte over de paden en ging op avontuur bij de waterval, in de winter leerde ik schaatsen op de Grote vijver aan de Zijpendaalseweg.
In 1966 kwam ik als kunststudentje terug in het park om een geweldige beeldententoonstelling te zien. Beelden die voor een groot deel in mijn geheugen zijn blijven hangen. In 1971 volgde Sonsbeek Buiten de Perken, ook een manifestatie die mijn blik verruimde. Daarna raakte ik al snel de draad kwijt. Ik kan niets met beelden die 'uitgelegd moeten worden', een goed beeld spreekt voor zichzelf leerde ik altijd.

En nu is er dan Sonsbeek 2008; onder de titel 'Grandeur' heeft artistiek directeur Anna Tilroe getracht het streven naar menselijke grootsheid te verbeelden. Daarvoor heeft zij naar eigen zeggen kunstenaars van wereldfaam uitgenodigd.
Het spijt mij te moeten zeggen, maar ik heb nog nooit zo'n nietszeggende tentoonstelling (op dit niveau) gezien. Wat wij zagen konden wij niet linken met GRANDEUR maar eerder met MINEUR. Zij heeft het over de betrokkenheid van de samenleving bij de kunst, met deze uitspraak loopt zij dertig jaar achter de feiten aan. De 'beelden' die haar van 'wereldfaam' (wat een grootheidswaanzin) bekende kunstenaars laten zien zijn slechter dan menig eindexamenwerk dat mij onder ogen kwam. Ik was blij dat er in tegenstelling tot eerdere presentaties geen toegang geheven werd, wij hadden ons bedrogen gevoeld.

Ik hoop dat de gemeente Arnhem als opdrachtgever de volgende keer het lef heeft te kiezen voor iemand die weer interessante beelden wil laten zien, want die worden echt nog steeds gemaakt, i.p.v. iemand die een concept bedenkt wat niet in te vullen is.

Voor mij kenmerkend is, dat in het menu op de site van SONSBEEK wel Anna Tilroe aan te vinken is maar niet de deelnemende kunstenaars.

Maar laat u niet ontmoedigen, ga met de billen bloot, het is gratis en laat uw mening weten.

Het park is prachtig, de waterval veel kleiner dan in mijn kinderdromen, de Grote vijver groener dan ik dacht, maar het hertenkamp is nog steeds hetzelfde.



********