Pagina's

16 maart, 2013

BROEDKORVEN




Gisteren hebben wij bij Arie van de Graaf in Alblasserdam drie broedkorven gehaald. Hij was aan het vlechten toen wij kwamen, zo'n tien korven per dag. Achter zijn werkplek een muur vol korven, besteld of voor de losse verkoop. De sfeer in het schuurtje, warm door het hout gestookte kacheltje was prettig. De luchtjes van materiaal en teer deden de rest. We hebben een half uurtje gekletst over van alles en nog wat, binnenkort ga ik kijken als hij aan een schouwtje begint.
De eerste korf heb ik achter een schuurtje bij ons huis in een oude knotwilg geplaatst. In de sloot waaraan de wilgen staan waren de laatste weken weer eenden actief, ik hoop dat ik met deze korf niet te laat ben. Het lijkt of de broedkorf omsloten is door takken, maar er is wel degelijk een vrije aanvliegroute.




Voor de tweede korf heb ik vier wilgen staken in het water geplaatst en een vijfde als schoor. Gelukkig stond het water vanmorgen laag, dus kon ik met m'n laarzen aan het klusje klaren.Ik kon ze een flink stuk de bodem in duwen. De korf staat op neushoogte, dat moet voldoende zijn om met hoog water droog te blijven.




De derde korf rust op twee wat jongere knotwilgen, nu wat open op de toppen, maar dat zal veranderen zodra de bomen beginnen uit te lopen. Deze knotwilgen staan op de grens tussen ons landje en dat van buurman Herm zodat wij er beiden van kunnen genieten.
Wij zijn zeer benieuwd of er dit broedseizoen al bewoners in komen.





TOEGEVOEGDE FOTO

Foto Arie van de Graaf

12 maart, 2013

HERPLAATSING



Mijn beeld "Monument voor een verzonken stad" waarover ik op 2 mei 2012 een verontrustend stukje schreef omdat het van het Frederik Hendrikplantsoen moet verdwijnen, krijgt (als alles doorgaat) een nieuwe plek binnen het stadsdeel. Al vrij snel nadat ik door een buurtbewoner getipt was kreeg ik een uitnodiging voor een gesprek op het deelraadkantoor WEST. Voor mij een vreemd gevoel om voor het eerst in zeker twintig jaar weer met mijn tas vol papier de bureaucratie in te stappen! Ik ging er heen met de gedachte dat ik officieel te horen zou krijgen dat helaas, mijn beeld uit het plantsoen moest verdwijnen. Die boodschap kreeg ik ook, maar tot mijn grote vreugde ook het verzoek op zoek te gaan naar een eventuele andere locatie! De cultureel ambtenaar die de kar moet trekken wees meteen naar het Erasmuspark, niet ver van het deelraadkantoor. 
Ik kende het park vaagjes van er langsfietsen zo'n veertig jaar geleden, maar er doorheen gelopen was ik nog nooit.
Op dit kaartje ziet het er groen, maar leeg uit. Het tegendeel is waar, er staan zoveel struiken en bomen dat er voor een beeld met het formaat als mijn monument nauwelijks plaats is. Na een rondwandeling tegen de stroom joggers en andere sporters in kwam ik tot drie mogelijke locaties. A, B en C. Na  overleg met de parkbeheerder en andere belanghebbenden bleef de mooiste, locatie C over. Op die plek zal mijn werk volledig tot z'n recht komen. 
De bewoners rond het park zijn akkoord gegaan met plaatsing, zij vinden het een aanwinst, maar wezen op de vele zomerse barbecue's die er plaatsvinden en vreesden voor vervuiling en/of beschadiging. Ik denk dat mijn beeld er wel tegen kan, mits de gemeente er zo nu en dan de hogedrukspuit opzet. Ook op de huidige plek wordt het beeld op vele manieren in het dagelijks leven betrokken, gezien bovenstaande foto die ik ergens tegen kwam.
De grote vraag voor mij is natuurlijk of die constructie van Cortènstaal en beton, samen meer dan 10 ton verplaatst kan worden zonder in stukken uiteen te vallen, want met verplaatsing heb ik nooit rekening gehouden. Maar als de deelraad dat wil en het geld er voor (over) heeft, zal ik niet protesteren.
Het zal in ieder geval weer een mooi verhaal met fraaie plaatjes opleveren



11 maart, 2013

DE OUDERWETSE HOUTEN SCHOUW



Als ik deze man zo bezig zie dan gaat het bij mij kriebelen! 
Het is Arie van de Graaf uit Alblasserdam bezig met de bouw van een schouwtje. Hij maakt ze van Noord Europees vuren, een houtsoort waar je voor het maken van een bootje niet zo snel aan denkt. Maar het hout is licht van gewicht en zeer fijndradig zo zegt hij. Bovendien komt alles dik in de koolteer ter verduurzaming. (Ik weet niet of dat nog mag.) Het lijkt mij een heerlijk karwij zo'n ding in elkaar te spijkeren, want schroeven of nieten gebruikt hij niet. Hij maakt ze van 4.5 of 4.8 meter lang. De prijs was (onbehandeld) twee jaar geleden nog € 750,--, maar die zal nu wel wat hoger liggen. Helaas heb ik zelf niet veel aan zo'n schouwtje, want voor open water is hij niet echt geschikt. Hij is bedoeld voor sloten en kleine plasjes om bijvoorbeeld broedkorven te plaatsen of te inspecteren. 




Die broedkorven maakt Arie ook, hij gebruikt daarvoor gewaterde wilgenteen (Belgisch rood) in verschillende diktes. Hij vlecht ze met de hand in een razend tempo geheel op het gevoel en zicht. We zagen hem aan het werk in het Pompveld, een natuurgebied in het hart van het Land van Heusden en Altena een paar kilometer van ons vandaan. Het gebied is niet vrij toegankelijk, maar ieder voorjaar is er een open dag om iedereen in de gelegenheid te stellen met een gids de eendenkooi te bezoeken. 
De broedkorven van Arie deden twee jaar terug € 12,-- Je kunt ze ook bestellen en op laten sturen, bel daarvoor: 0641145640 of mail via: natuurgebieddekooi@hotmail.com 
Niet alleen eenden, maar ook waterhoentjes, holenduiven en steenuilen zouden uw korf kunnen gaan bewonen volgens Arie.



07 maart, 2013

HET ZAL JE MAAR GEBEUREN...










Elke ochtend loop ik naar ons landje om mijn spieren warm en los te maken en natuurlijk ook om te zien of 'alles' er nog is. Op de ochtend van vijf maart 2013 zag ik in de verte over de rivier een blauw gevaarte aankomen en even later 'onze' put in draaien. Het bleek een drijvende bok te zijn. Hij was al op de hoogte van onze steiger toen hij abrupt draaide en zich behoedzaam tegen de vlonder een paar landjes naar het westen vlijde. Aan die steiger lag een bootje van onze buurman even verderop in de bocht van de dijk.




Toen ik ging kijken bleek het bootje gezonken te zijn, het is daar een meter of drie diep maar door  het heldere water en de zonneschijn goed te zien. De buurman, eigenaar van het bootje bleef redelijk kalm bij wat hij zag. De landvast leek doorgesneden en het slot aan de ketting was verdwenen en toch bleef hij de mogelijkheid van een eigen stomme nalatigheid incalculeren. Maar zei hij,  als er opzet in het spel is en de daders zijn geen amateurs dan hebben zij de koelwaterslang doorgesneden en de kraan open gezet.










De schipper, eigenaar van het bedrijf en duiker daalde af naar het gezonken bootje en haalde tros en hijsband onder de romp door waarna het optakelen kon beginnen. Toen de vlet half droog in de takels hing was te zien dat het kajuit deurtje er uit gebroken was en de koelwaterslang inderdaad doorgesneden was. En niet alleen dat, er waren meer aanwijzingen te zien dat er sprake was van opzet.
Een grote of kleine boot die onder gaat laat altijd sporen na, in de vorm van wrakhout of oliesporen.

Aan boord van de drijvende bok bleek een doos met 'afwasmiddel', dat verdund met water bleek de olievlekken te verdrijven. Of liever gezegd: naar de bodem te doen zinken waar het langzaam af kan breken. Het leverde in ieder geval een mooi beeld op.




Nadat het bootje leeggepompt was werd het in trossen van de top takel gehangen en kon de 'vlucht' naar de platte wagen op de kant beginnen.
Die platte wagen en de trekker zijn van de buurman van de buurman van het bootje. Het boerenbedrijf dat hij tot een paar jaar terug runde was ooit van zijn vader. Die vader woonde in het huis waar nu de eigenaar van het bootje woont. Het erf is nu doorsneden door hekwerk en populieren. De ex-boer woont al jaren in een dubbel chalet op zijn eigen erf in de hoop ooit nog eens een echt huis te mogen bouwen. 







BURENHULP

22 februari, 2013

POLYESTER ETALAGEPOPPEN


Hans aan de 'hijs'.




Op  28 november 2012 schreef ik onder het kopje ASBEST een stukje over het bedrijf DECORA, een dochter van de firma Michels in Amsterdam. Een bedrijf waar wij met een klein aantal mensen polyester etalagepoppen maakten. Boven dat stukje plaatste ik een foto van mijzelf aan de 'hijs'. Ik wist niet wie die foto had gemaakt.
Een paar dagen geleden kreeg ik een mailtje van Hans Mulder, Hans blijkt  één van de jongens te zijn waar ik toen mee werkte. De naam Hans wist ik nog, de achternaam niet. De foto blijkt ook door hem gemaakt te zijn. Wat ik ook niet wist is dat hij meer foto's heeft gemaakt, o.a. een helaas niet zo goed belichtte prent van mij, naast een andere jongen aan het werk! Die foto laat enigszins zien waar ik het in mijn vorig verhaal over had. Een andere foto maakte ik volgens hem, met zijn camera van hem aan de hijs. Ook die foto gaat hierbij.
Zo blijkt internet toch weer heel leuk te kunnen zijn, ik kan mij niet voorstellen dat wij elkaar op een andere manier na vijftig jaar weer tegengekomen zouden zijn. Onze levenswandel loopt daarvoor te ver uiteen.


Het witte overhemd is van Cor, daarachter sta ik.
Wij strooien hier de glasvezel in de mal, om daarna met hars te impregneren.



18 februari, 2013

PALLETHOUT

Een kijkje in de keuken.






Ik heb geen uitgewerkt plan of krabbels op papier, wel heb ik hout van pallets die ik gesloopt heb en daarna op maat gezaagd en geschaafd. Die plankjes zijn niet zo lang dus echt grote dingen om er van te maken liggen niet voor de hand. Het zijn smalle plankjes, zo'n 9 cm breed en nog geen 16 mm dik. Die maat wil ik in het eindresultaat zichtbaar laten.
Het zou een kinderstoeltje en/of een krukje kunnen worden.
Wat ik hier laat zien is een eerste aanzet, het stoeltje rechts is niet gelijmd maar met spijkers in elkaar gezet. Je kunt er op zitten en aan het 'oog' oppakken, maar in een kinderdagverblijf zou het binnen de kortste keren gesloopt zijn. Qua vorm ben ik er nog niet echt gelukkig mee. Links staat iets wat een krukje zou kunnen worden, drie van maat gelijke vierkanten bijeen gehouden door twee plankjes die de constructieve brug vormen.
Het zijn twee totaal verschillende probeersels, ze roepen allebei een totaal andere sfeer op, maar dat mag van mij. Ik zit niet zo vastgebakken op één lijn.





13 februari, 2013

HEB IK IETS NIET GOED GEDAAN?



Het is een briljant idee en zo te zien perfect uitgevoerd, deze drie doosjes uit één stukje balk van 21,5 X 15,5 X 8 cm en een goed idee mag wel wat kosten toch? Het is sloophout, dus veel werken zal het niet meer en dat er aan de kern van het hout in de loop der jaren niet veel veranderd is, is goed te zien. Je moet het kopen als set, anders is het idee er achter niet zichtbaar. 
Ik had graag mijn naam onder deze vondst gezet, maar ik heb het niet bedacht. Als het wel uit mijn handen was gekomen, had ik er misschien met veel pijn en moeite er honderd en vijftig euro voor durven vragen, maar dit is van PIET HEIN EEK en hij vraagt € 813,00 voor een setje van drie en € 1.118,50 voor een toren van zes stuks.
Ik weet het, hij moet een man of wat van een inkomen voorzien en de prijs voor zijn naam is in tien jaar tijd ook aardig gestegen, maar als je pretendeert je producten betaalbaar te willen houden, vraag ik mij af: voor wie?
Dit stukje balk kost inkoop niet meer dan een euro, of hooguit twee euro, eigenlijk is het haardhout, maar het toverstafje van Piet Hein maakt er goud van. En ongelijk kan ik hem niet geven zolang er mensen zijn die er bij willen blijven horen en goud geld over hebben om een echte PIET HEIN EEK in huis te hebben.


05 februari, 2013

KUNSTMARKTEN







foto Kors van Bennekom



Begin zestiger jaren ging ik wel eens kijken op het Rembrandtplein in Amsterdam als daar weer eens schilders op de 'kunstmarkt' voor hun ezels stonden. Na een paar keer rondgelopen en rondgekeken te hebben hoopte ik dat dat wat ik zag, mijn toekomst niet zou zijn.
Met verbazing zag ik hoe een man met met zo'n grote Franse Baret schuin op het wollige grijze hoofd met één grote kwast een heel bos van bladeren voorzag. De man maakte van die landschapjes voor boven de bank of het dressoir. Voor de lucht had hij twee kwasten; één voor het wit en de ander was blauw van de sneldrogende verf. De voorgrond ontstond ook met een paar snelle brede streken van een blokkwast. Voor een enkel detail lagen er een paar penselen. Rond de ezel stond de verkoopvoorraad bijna identieke landschapjes naast een stapeltje nog maagdelijk doeken. Op een enkele uitzondering na kwam de kwaliteit van het werk van zijn collega's niet boven dat van hem uit.  Belangstelling was er echter wel en verkocht werd er ook, niet aan drommen buitenlandse toeristen want die waren er nog niet, maar aan Amsterdammers en 'lui van buiten'.
Marktkramen zag je ook nog niet, het werk stond op ezels of hing aan het hek beschut voor de felle zon door parasols. Afgekeken van Parijs en andere grote steden. De mannen en vrouwen die daar hun werk toonden waren wel mensen die probeerden van hun werk te leven, soms maakten ze in het atelier totaal ander en vaak beter werk.






Op de kunstmarkten van tegenwoordig kom je heel andere mensen tegen met de meest uiteenlopende flauwekul. Het zijn hobbyisten, ze noemen zich nu vrijetijdskunstenaar, vroeger zeiden wij amateur. Het woord Kunst is net als Design verworden tot een verkoop slogan. Het heeft totaal niets meer te maken met de betekenis zoals ik het heb leren kennen. 
Kunstmarkten waren ooit een goedkope plek voor Kunstenaars om hun werk te slijten, maar zijn verworden tot toeristische kermis attracties voor mensen die met het hele gezin graag een dagje uit gaan. De 'vreettenten' draaien een topomzet, de populaire 'kunstamateurs' pikken een graantje mee. Het Grote Publiek geniet, loopt langs en kijkt toe en begint Pierre Janssen te missen om te begrijpen waar het eigenlijk om gaat.




02 februari, 2013

AND THE WINNER IS....



Volgens mijn telling zijn er op deze opname elf meeuwen geheel of gedeeltelijk  te zien. Het leuke is dat L. wel het juiste aantal gaf, maar op een andere plek nummer elf dacht te zien en mijn nummer tien  niet zag.
Nummer elf laat alleen zijn poot met zwemvlies zien, hij was bezig aan zijn/haar landing.

31 januari, 2013

EKSTER CAPRIOLEN

Bericht aan de overlevenden 




Een ekster heeft de aardige gewoonte om voedsel, maar ook andere zaken ergens te verstoppen voor later. Toevallig zag ik dat deze middag vlak voor mijn neus, achter het raam gebeuren. Een ekster verstopte een nog niet gepelde pinda bij een ontluikende kerstroos en bedekte de aardnoot met blad en verdween. Ben benieuwd of hij het terugvindt of dat we een bijzonder groeisel in de tuin krijgen.

Uit ervaring weet ik dat wat uit het blikveld verdwijnt zo vergeten is. 
Zonder mijzelf op de borst te kloppen kan ik zeggen dat ik heel wat scheten heb gelaten, eieren gelegd of zaadjes gezaaid. Heel veel daarvan is verdwenen omdat ik het 'maken' leuk vind maar er daarna geen raad mee weet. Van sommige dingen ben ik blij dat ze in het niet verdwenen zijn, andere maaksels bestaan alleen nog maar als afbeelding en kom ik tot mijn eigen verrassing zo nu en dan tegen. 
Toen de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling of juister Contra Prestatie) op hield te bestaan in 1987 en de overheden van de aangekochte werken verschoond wilden worden, werden de makers in de gelegenheid gesteld hun eigen werk weer terug te halen. Werk dat met gemeenschapsgeld (pot van Sociale Zaken) was aangekocht. 
Wat veel mensen niet weten is dat niet al het werk terug gehaald kon worden. Werk van kunst historisch belang (volgens de deskundigen) bleef in het depot van Rijk of gemeenten. Veel van het werk is uitgeleend en nooit meer teruggebracht. Andere schilderijen, prenten, maar vooral kwetsbare beelden of objecten hebben de vele transporten niet overleefd en zijn in de container verdwenen zonder dat de maker daar iets van weet. Van mijn eigen werk weet ik dat er twee vernietigd zijn met mijn toestemming. Mijn in elkaar gesoldeerde mobile "Bericht aan de overlevenden" uit 1967 was dusdanig verfrommeld toen ik het in het depot tegenkwam dat ik het zelf verder in elkaar heb getrapt met de mededeling: "voer het nu maar af." Het was het eerste werk dat van mij werd aangekocht, ik kreeg er hfl.8.000,00 voor waar ik een jaar mee moest doen. Niet echt een vetpot. Het tweede werk waar ik toestemming tot vernietiging voor gaf was: "Monument voor een betonwerker" uit 1979. Ze wisten zich geen raad met dat blok beton, alleen de perspex kap heb ik teruggekregen.
Overigens is het zo dat de aankoopcommissie de prijs bepaalde en die was altijd hoger dan die ik er zelf voor gemaakt zou hebben.



Monument voor een betonwerker

Ik weet niet precies hoeveel werken van mij door de BKR commissie zijn aangekocht in de tien jaar dat ik er gebruik van maakte, maar het zal ergens tussen de 15 en 20 stuks zijn. Het schriftje waar ik alle aankopen  in bijhield heb ik op een kwaad moment in mijn leven weggegooid. Het laatste object dat van mij aangekocht werd, "Groundeffect vehicle" uit 1978 bracht een jaarinkomen op, maar heb ik nooit meer teruggezien. Heli 02 met als titel "verboden te fotograferen" heeft volgens zeggen jarenlang in de artotheek Osdorp gestaan, maar ik heb het werk nooit meer gezien. 
Van alle aangekochte werken heb ik er in 1994 vier teruggehaald die nog in redelijke staat waren. Wat er met de rest is gebeurd weet ik niet.

Op mijn zoektocht op het net kwam ik één werk tegen waarvan ik was vergeten dat ook dat ooit was aangekocht. Het staat op de lijst vermissingen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, De titel is niet helemaal correct, maar als het vermist wordt moet het ergens geweest zijn, ik heb geen idee waar.



Voor sommige collega's zijn de depot's geweest als het verstopte voorraadje van de ekster, zij kregen werk terug uit een periode die in hun eigen collectie ontbrak.