Pagina's

18 februari, 2013

PALLETHOUT

Een kijkje in de keuken.






Ik heb geen uitgewerkt plan of krabbels op papier, wel heb ik hout van pallets die ik gesloopt heb en daarna op maat gezaagd en geschaafd. Die plankjes zijn niet zo lang dus echt grote dingen om er van te maken liggen niet voor de hand. Het zijn smalle plankjes, zo'n 9 cm breed en nog geen 16 mm dik. Die maat wil ik in het eindresultaat zichtbaar laten.
Het zou een kinderstoeltje en/of een krukje kunnen worden.
Wat ik hier laat zien is een eerste aanzet, het stoeltje rechts is niet gelijmd maar met spijkers in elkaar gezet. Je kunt er op zitten en aan het 'oog' oppakken, maar in een kinderdagverblijf zou het binnen de kortste keren gesloopt zijn. Qua vorm ben ik er nog niet echt gelukkig mee. Links staat iets wat een krukje zou kunnen worden, drie van maat gelijke vierkanten bijeen gehouden door twee plankjes die de constructieve brug vormen.
Het zijn twee totaal verschillende probeersels, ze roepen allebei een totaal andere sfeer op, maar dat mag van mij. Ik zit niet zo vastgebakken op één lijn.





10 opmerkingen:

  1. Leuk! Vooral het luchtige krukje spreekt me aan. Ben benieuwd naar de eindversie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het krukje leuk maar, heb je de verstekken nou met nietjes vastgezet? Of zijn dat geen nietjes die ik zie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ikzelf prefereer ook het krukje en het zit inderdaad in het 'luchtige', eerst lag de zitting op de zijkanten waardoor het te massief werd, door het 'op te tillen' krijgt het 'lucht'. Eigenlijk is het jammer dat die twee plankjes eronder moeten, maar iets moet de boel dragen.
      En ja Rob, dat heb je goed gezien, die verstekken zitten vast met nietjes omdat dat lekker snel werkt. Maar er zullen LAMELLO'S tussen moeten komen voor alle verbindingen, dus ook de tussen plankjes. Dat is even uitkienen en dat is niet mijn sterkste kant.

      Verwijderen
    2. Ik vind dingen in verstek maken altijd erg leuk, de vraag was ook niet als kritiek bedoeld. ik ben altijd erg nieuwsgierig naar hoe mensen dingen maken, en waarom ze bepaalde dingen doen. De lamello is een zeer handig apparaat ik heb er al de gekste bureaus en andere dingen mee in elkaar gezet. Ik weet wel hoe je dat zou kunnen lamelloen.

      Verwijderen
  3. Dat gaat weer heel mooi worden !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar zitten die nietjes? Mijn ongeoefend oog ziet niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies wat Rob zegt: de verstekhoeken (vierkantjes) zitten tijdelijk met nietjes vast. Als je foto vergroot (op klikken) zie je ze beter zitten.

      Verwijderen
  5. Zat nog even over de Lamello's te denken, ik heb dat ook eens gedaan en is eigenlijk heel simpel en uitkienen waar ze komen is niet echt nodig. Ik deed het met een bovenfrees die over bijna de hele lengte een sleufje freest, op alle delen wel vanaf de zelfde kant van het plankje frezen natuurlijk, dan past het allemaal, lijm in de gleuf, 2 of 3 Lamellootjes ertusen (in mijn geval zelf gemaakte strookjes triplex) en klemmen maar. Niks uitrekenen dus, zelf ik kan het!

    Je kunt het ook met deuvels doen, gaatjes boren in alle verstekhoeken met een malletje zodat ze op de zelfde plek komen en gaan...die klemmen ook gelijk lekker en ook keurig uit het zicht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lamello's in de verstekverbindingen op de goede plaats krijgen is geen probleem, mijn opmerking ging dan ook over alle verbindingen, dus ook de tussen plankjes. Daarvoor moet ik een aanslag maken (potloodstreepje is echt niet genoeg) zowel voor de verbinding met de zijkanten alsook voor de zitting.Een verschil van anderhalve streep levert al een scheluw resultaat op en dat kan ik op deze maat niet hebben.
      Bovendien zijn mallen/aanslagen altijd handig als je meerdere exemplaren wilt maken. Overigens heb ik een echte, degelijke LAMELLO machine, ooit van de VISVRIEND overgenomen. Ik heb al een paar dozen van die handige elipsjes verwerkt in de maten 0, 10 en 20.Die laatste trouwens het meest!

      Verwijderen