Pagina's

31 januari, 2013

EKSTER CAPRIOLEN

Bericht aan de overlevenden 




Een ekster heeft de aardige gewoonte om voedsel, maar ook andere zaken ergens te verstoppen voor later. Toevallig zag ik dat deze middag vlak voor mijn neus, achter het raam gebeuren. Een ekster verstopte een nog niet gepelde pinda bij een ontluikende kerstroos en bedekte de aardnoot met blad en verdween. Ben benieuwd of hij het terugvindt of dat we een bijzonder groeisel in de tuin krijgen.

Uit ervaring weet ik dat wat uit het blikveld verdwijnt zo vergeten is. 
Zonder mijzelf op de borst te kloppen kan ik zeggen dat ik heel wat scheten heb gelaten, eieren gelegd of zaadjes gezaaid. Heel veel daarvan is verdwenen omdat ik het 'maken' leuk vind maar er daarna geen raad mee weet. Van sommige dingen ben ik blij dat ze in het niet verdwenen zijn, andere maaksels bestaan alleen nog maar als afbeelding en kom ik tot mijn eigen verrassing zo nu en dan tegen. 
Toen de BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling of juister Contra Prestatie) op hield te bestaan in 1987 en de overheden van de aangekochte werken verschoond wilden worden, werden de makers in de gelegenheid gesteld hun eigen werk weer terug te halen. Werk dat met gemeenschapsgeld (pot van Sociale Zaken) was aangekocht. 
Wat veel mensen niet weten is dat niet al het werk terug gehaald kon worden. Werk van kunst historisch belang (volgens de deskundigen) bleef in het depot van Rijk of gemeenten. Veel van het werk is uitgeleend en nooit meer teruggebracht. Andere schilderijen, prenten, maar vooral kwetsbare beelden of objecten hebben de vele transporten niet overleefd en zijn in de container verdwenen zonder dat de maker daar iets van weet. Van mijn eigen werk weet ik dat er twee vernietigd zijn met mijn toestemming. Mijn in elkaar gesoldeerde mobile "Bericht aan de overlevenden" uit 1967 was dusdanig verfrommeld toen ik het in het depot tegenkwam dat ik het zelf verder in elkaar heb getrapt met de mededeling: "voer het nu maar af." Het was het eerste werk dat van mij werd aangekocht, ik kreeg er hfl.8.000,00 voor waar ik een jaar mee moest doen. Niet echt een vetpot. Het tweede werk waar ik toestemming tot vernietiging voor gaf was: "Monument voor een betonwerker" uit 1979. Ze wisten zich geen raad met dat blok beton, alleen de perspex kap heb ik teruggekregen.
Overigens is het zo dat de aankoopcommissie de prijs bepaalde en die was altijd hoger dan die ik er zelf voor gemaakt zou hebben.



Monument voor een betonwerker

Ik weet niet precies hoeveel werken van mij door de BKR commissie zijn aangekocht in de tien jaar dat ik er gebruik van maakte, maar het zal ergens tussen de 15 en 20 stuks zijn. Het schriftje waar ik alle aankopen  in bijhield heb ik op een kwaad moment in mijn leven weggegooid. Het laatste object dat van mij aangekocht werd, "Groundeffect vehicle" uit 1978 bracht een jaarinkomen op, maar heb ik nooit meer teruggezien. Heli 02 met als titel "verboden te fotograferen" heeft volgens zeggen jarenlang in de artotheek Osdorp gestaan, maar ik heb het werk nooit meer gezien. 
Van alle aangekochte werken heb ik er in 1994 vier teruggehaald die nog in redelijke staat waren. Wat er met de rest is gebeurd weet ik niet.

Op mijn zoektocht op het net kwam ik één werk tegen waarvan ik was vergeten dat ook dat ooit was aangekocht. Het staat op de lijst vermissingen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, De titel is niet helemaal correct, maar als het vermist wordt moet het ergens geweest zijn, ik heb geen idee waar.



Voor sommige collega's zijn de depot's geweest als het verstopte voorraadje van de ekster, zij kregen werk terug uit een periode die in hun eigen collectie ontbrak. 




2 opmerkingen:

  1. ...dat waren nog eens tijden, dankzij die tijden kon ik jaren her voor een noodgeval je spiksplinternieuwe opel station lenen...stond te pronken op de ouwezijds, nogmaals dank!

    BeantwoordenVerwijderen