Pagina's

01 januari, 2013

FAZENDO TIJOLOS - Alto Alegre do Pindaré MA, Brasil.




Ik denk wel eens dat ik in het verkeerde jasje ben opgegroeid. Dat ik iets heel anders had moeten doen met mijn leven en werk dan wat ik gedaan heb. Niet dat ik niet tevreden ben, maar het had misschien nog veel meer voldoening kunnen geven als het anders was gelopen.
Onbewust koos je als jongeling voor een toekomst waarvan je de voorbeelden  direct om je heen zag. Vaak volgde je als zoon in de voetsporen van pa, je wist niet beter. Dat er in de wereld meer te koop was wist je vaak wel maar het voelde als onbereikbaar.
De ongelooflijk snelle digitale ontwikkelingen openen een wereld die voorheen ontoegankelijk was.
Ik kan intens genieten van filmpjes op YouTube die mij laten zien hoe iets gemaakt wordt. Films van technische hoogstandjes of juist een simpele oplossing voor een ogenschijnlijk ingewikkeld probleem. Het is een genot om te zien hoe vaak met heel weinig middelen een goed product tot stand komt.
Ik weet bijna zeker dat als die filmkanaaltjes er in mijn jonge jaren waren geweest, ik een totaal andere invulling aan mijn leven had gegeven en ik nu een ander jasje had aangehad.

2 opmerkingen:

  1. Des te meer bewondering krijg je dan voor de schaarse mensen die, ondanks dat hun toekomst onwrikbaar vastgelegd is door het juk van de eeuwenlange traditie, het toch nog lukt die te doorbreken.
    In India bijvoorbeeld, waar de ijzeren regels van de kasten nog steeds heersen. Onvoorstelbaar dat daar, zelfs onder de 'onaanraakbaren', sommige individuen weigeren zich daarbij neer te leggen maar hun eigen lot in handen nemen. En soms lukt het ze ook nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In de voetsporen van vaders of moeders treden gaat onbewust, zoals ik met hout ben gaan werken. Dat heb ik nooit gewild als kind, niet eens over nagedacht. Maar wegens te weinig interesse voor school. Ga je doen waar je een beetje aanleg voor hebt.

    YouTube is fantastisch voor als je dingen wilt leren. Omdat je het keer op keer kunt afspelen. En ook nog eens vragen stellen, waar met een beetje geluk antwoord opgegeven word.

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen