Pagina's

05 april, 2013

WEER WAT GELEERD... / Cove cutting

Voor de techneuten en andere belangstellenden onder mijn lezers.



Vriend Frans kwam met een vraagje: "Behrend kan jij acht van deze dingen voor mij maken?" Wat hij mij liet zien was een grijs verweerd stukje hout met een groef erin. Een armleuning van een buisstoel.  De buis zo vertelde hij heeft een doorsnede van 22,5 mm. De uitholling in het hout moet daar dus op passen. In eerste instantie dacht ik: "daar moet ik een frees voor kopen", want zo'n model/maat heb ik niet in huis. Voor een frees van 22 mm geschikt voor hardhout moet je al snel een honderdje neertellen.

Vanmorgen schoot mij te binnen dat ik een jaartje geleden op internet iets tegen was gekomen dat ik nu zou kunnen gebruiken. Gelukkig had ik de URL aan mijn bladwijzers toegevoegd en kon ik de procedure opnieuw gaan bestuderen. Het betreft het maken van een uitholling/gleuf met behulp van de cirkelzaag. Het principe is dat je met het materiaal diagonaal over het zaagblad heen gaat. De man die het beschrijft heeft zelfs een tabel gemaakt om als richtlijn te kunnen gebruiken. Daaruit kon ik ongeveer aflezen onder welke hoek ik moest werken. 





Het geluk was met mij, met slechts een beetje verschuiven was mijn eerste instelling goed, dat moet toch ervaring en intuïtie zijn, want ik heb het nooit eerder gedaan! Je moet het wel in een paar stappen doen, in dit geval drie. In drie stappen het zaagblad omhoog tot de juiste diepte is bereikt.




Het hout dat ik gebruik is uit mijn voorraad hardhout van gesloopte pallets, vandaar de zichtbare spijkergaten, maar die komen aan de binnenkant te zitten. De nogal ruwe balkjes heb ik eerst op maat gezaagd, geschaafd en met de frees afgerond.






De buis past er perfect in. 
Dan op lengte zagen en er met het zaagblad op 45˚ een hoekje afhalen.




Die 45˚ hoek op de grote schuurschijf wat grof afronden en op het smalle band machientje afmaken.






Op het eindresultaat mag ik best trots zijn, al zeg ik het zelf. Ik had nooit gedacht in staat te zijn met de cirkelzaag zo'n mooie uitholling te kunnen maken.




9 opmerkingen:

  1. Dat ziet er mooi passend uit! Geen kiertje te zien!
    Vriend Frans zal er wel zeer mee in z'n nopjes zijn.
    Goed dat je die URL opgeslagen had.

    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik mag dan geen techneut zijn, maar ik wel hoe mooi en knap je het gmaakt hebt. Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Nu wist ik al van deze methode, maar heb het nog nooit toegepast iemand het zien doen. Leuk om het in uitvoering te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sta iedere keer versteld ofwel: vol bewondering !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het razend knap en, zoals gewoonlijk, razend snel gedaan. Ik ging weg, even het een en ander doen, boodschappen enzo, en toen ik een paar uur later terugkwam, waren ze allemaal klaar. Verbazingwekkend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. "In drie stappen het zaagblad omhoog tot de juiste diepte is bereikt"

    Dan moet je toch ook de zaaghoek per stap aanpassen of..?

    Maar wel een verrekte leuke uitdaging en wat een mooi resultaat! Je had toch meubelmaker moeten worden...in dienst van mies...die van de buisjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Arjen,
    Alleen het zaagblad! Je gebruikt dat blad als frees (alleen de tanden snijden) als je te veel in één keer wilt weghalen gaat het blad sturen! Ik had dat gelezen op die site, maar eigenwijs als ik ben wilde ik toch kijken wat er zou gebeuren als je het blad meteen op de juiste diepte instelt. Dan freest hij niet maar wil zagen en dus rechtdoor. Wat ook van belang is dat je het materiaal niet te snel doorvoert! Zodra je te snel gaat komt het hout los van de geleider en krijg je geen mooie groef.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hans Mulder6/4/13 16:26

    Schitterend Berend,ik kende deze methode ook, maar heb 'm zelf nooit toegepast. Voor alles is een oplossing, maar vaak is het even zoeken in je geheugen, naar 'verloren of vergeten' techniek. Mooi op de foto gezet.

    BeantwoordenVerwijderen