Pagina's

02 april, 2013

EEN H TEVEEL in BEHREND...





De baby op de aquarel hierboven ben ik maart 1946, dus nog geen  jaar oud. Hij is gemaakt door de broer van mijn moeder die ook mijn geboorte kaartje maakte voor zover ik weet. Hij wist dus hoe mijn ouders mij vernoemden. Toch schreef hij onder de tekening Behrend en niet Berend Peter. Ik heb hem er nooit over gevraagd, ook niet waarom hij hogenesch als één woord schreef. Dat zijn toch echt twee woorden!





Eén van mijn oudste vrienden schrijft mijn naam ook altijd met een 'h', vandaag was hij op bezoek en ik vroeg hem waarom hij dat toch altijd deed. Hij zei dat hij mij ook 'van' Hogen Esch noemde, (maar dat schreef hij nooit) hij vond de 'h' en 'van' bij mijn dubbele voor- en achternaam passen! Hij dichtte er een zekere standing aan toe. Die standing heb ik/hebben wij niet, we zijn ook niet van adel, maar onze dubbele naam zorgt nog steeds voor verwarring. Twee weken terug was ik bij een vervanger van onze huisarts, hij had verwacht een vrouw te ontmoetten, mevrouw (van) Esch!



8 opmerkingen:


  1. Berend Peter, moet er niet staan 'nog geen jaar oud'?
    Mooie aquarel trouwens! ...En dat geboortekaartje is erg leuk!

    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Emily, je hebt helemaal gelijk, rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest!

    BeantwoordenVerwijderen

  3. Nu valt het je vast wel mee dat je dit jaar geen 69 maar 68 jaar word! ;-)

    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi gezegd "dankdag". Doet mij denken aan het najaar met de oogst-dankdagen.
    Een vrolijk kaartje en een mooie tekening !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @th, De dag van BP's geboorte, was de officiële dankdag voor de capitulatie van de Japanners, vandaar.
    @BP, mij noemen ze vaak mevrouw Esch, omdat ze denken dat Hogen mijn mans naam is. Ik zou onze naam geen dubbele naam noemen; dat is het niet. Dubbele namen zijn twee aparte namen die op de een of andere manier gekoppeld zijn. De onze is één naam die als twee woorden geschreven wordt, soms zelfs als Hoge Nesch. Voor zo lang het duurt, want de computers maken er steeds meer één woord van. Zo gaan die dingen. Overigens wordt de naam van je vader hier ook ten onrechte aan elkaar geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ de sista, het was ook een dankdag voor het gewas heb ik begrepen. Dat lijkt mij meer voor de hand liggen dan de capitulatie van de Japanners. Helaas kunnen we het onze ouders niet meer vragen. Ik zal eens vragen aan de jongste telg uit de familie. En inderdaad is ook Harm Jan ten onrechte aan elkaar geschreven.
    Is die kaart wel door J. gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had ook altijd begrepen dat het voor het gewas was, maar in augustus? En nee, ik zie er ook de hand van J. niet in.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is een prachtige tekening en een even zo prachtig geboortekaartje BP! Mooi, die oude stijl, die tegelijk ook zo modern en fris oogt..!

    En ja ach, die gekke spellingen, vroeger nam men het kennelijk niet zo nauw met drukwerk een spatie te weinig of een letter teveel(/weinig);-/ op mijn geboortekaartje staat nl. "Joli" ;-} Het voelt nog wel 'ns of ik stiekem een andere naam gebruik (in het bevolkingsregsiter staat weer "Johanna Elizabeth ;-})

    BeantwoordenVerwijderen