Pagina's

10 april, 2013

TOCH MAAR WEER ZELFBOUW...



Na de eettafel is er nu ook een bureaublad in de maak voor V. ook weer van vloerdelen met wat rook en waterschade, maar goed bruikbaar. Niet gebarsten of vervormd. Ze zaten wel nog voor een deel in elkaar, gelukkig niet al te best verlijmd. Met enige moeite en gekraak kreeg ik ze uit elkaar. Het blad wordt een stuk kleiner dan de vorige, de delen gebruik ik nu niet in de lengte richting, maar als korte stukken naast elkaar, dat leek mij visueel aantrekkelijker.
Ik had die korte stukken aan de kopse kant natuurlijk met LAMELLO'S aan de smallere rand kunnen verlijmen, maar ik heb gekozen voor messing en groef. De delen zijn 18mm dik, de messing en groef gelukkig opgedeeld in 3x 6mm. Met één nieuw aangeschafte gleuven frees van 6mm kon ik alles maken.
De frees die ik gebruik heeft een goede diepte instelling, maar bij een stationaire opstelling heb je daar niets aan. Het was dan ook eindeloos pielen om de juiste hoogte instelling te krijgen. Bij mijn helaas ter ziele gegane oude MAKITA machine ging dat simpel, via een ingebouwd stuk draadeind en een knop met moer draaide je dat ding zo omhoog.
Er is voor mijn FESTOOL een prachtige module te koop, waarmee je kan doen wat ik wil. Dat ding kost tussen de 500 en 600 euro en past ook precies in een onderstel dat nog eens zoveel kost. Ik heb dan ook besloten het weer zelf op te lossen.




Als basis en dus ook werkvlak gebruik ik een plaat acryl van een cm dik, dat is vlak, glad en goed te bewerken. Daarop is de frees vastgezet met twee verzonken boutjes in de daarvoor bestemde gaten met schroefdraad. Om de machine heen heb ik een juk gemaakt waardoor ik op de juiste plek (de plek die FESTOOL zelf ook gebruikt) door middel van een draadeinde met knop de frees op de juiste hoogte kan brengen. Dat stuk draadeinde en de knop plus binnenwerk zijn van de oude MAKITA. De twee rvs staanders met flens had ik (alweer) liggen evenals het stuk massief daar bovenop. Na één dag zagen, boren en draadtappen heb ik precies wat ik miste! 
De foto boven laat de onderkant zien zoals ik het monteerde, de foto beneden is zoals die er in gebruik uit zal zien.
De langs en dwarsgeleiding moet ik nog maken, dat is de volgende stap.



4 opmerkingen:

  1. Het wordt weer een prachtig bureau. Je uitleg is me hier en daar te technisch, maar ik begrijp er wel uit dat je knap roeit met de riemen die je hebt.

    BeantwoordenVerwijderen

  2. De Sista zegt precies wat ik je wilde zeggen!

    Reuze knap dat je altijd weer mogelijkheden ziet om datgene te bereiken waar je anders zo'n machine voor nodig gehad zou hebben.

    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt hartstikke ingewikkeld, maar je bent een magiër met hout. Kan niet wachten!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het zelf kunnen maken van die festool module is een stuk goedkoper en waarschijnlijk net zo goed, als het orgineel. Festool heeft mooi spul maar bedenkt er ook mooie prijzen voor!

    BeantwoordenVerwijderen