Pagina's

21 september, 2010


Z W A R T E D A G E N . . .



Zaterdag zagen wij met vrienden de film 'Liberté', gemaakt door de Frans-Algerijnse filmmaker Tony Gatlif. De film gaat over de vervolging en deportaties van zigeuners uit Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. In het Cultureel Supplement van de NRC van 10/9/10 staat een groot interview met de maker. De film is een aanrader en zou verplichte kost moeten zijn voor menig politicus.

Het Christen-Democratisch Appèl wankelt aan alle kanten, het christelijke gezicht (CHU en KVP) lijkt totaal verdwenen uit de partij en het democratische gehalte zal moeten blijken uit de uitkomst van het komende congres. De partij heeft bij de laatste verkiezing behoorlijk verloren, maar loopt voorop bij de formatie. Als kiezer voel ik mij zwaar bedonderd.

Het lijkt wel om verloren zieltjes terug te winnen dat CDA kamerlid Mirjam Sterk gezegd schijnt te hebben dat Roma bij overlast het land uitgezet dienen te worden. Zij heeft het dan over straatmuzikanten die met het maken van muziek hun brood verdienen. Dat heet 'werken voor je centen'. Mevrouw Sterk heeft kennelijk een ander idee van werken waaronder het maken van muziek niet valt, want zij zegt: "Als deze mensen niet werken, is terugsturen een goed instrument." (Aardig woord in dit geval.)
Dus niet werken geeft overlast. In dat geval dient half Nederland uitgezet te worden.
Dit kamerlid moet gedacht hebben: "Dit probleem pak ik aan met de Franse slag."

Europa maakt een ruk naar rechts. Politici, met Sarkozy voorop, willen de boot niet missen en doen gevaarlijke uitspraken die ze later deels weer intrekken. We hebben het vaker meegemaakt, maar blijken er niet van te leren.

Het wachten is op een echte ouderwetse linkse revolutie, maar die zal er niet komen, daar hebben wij het veel te goed voor.

2 opmerkingen:

  1. Tony Gatlif maakt altijd mooie flms over zigeuners en hun muziek, heb de meeste op de plank staan ga deze ook zeker zien.

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik hiervoor de hele filmmaker Tony Gatlif niet kende. Ik weet niet of zijn films altijd zo visueel overdonderend zijn, maar deze film bevat zulke schitterende beelden, is soms zo adembenemend weids en kleurrijk gefotografeerd, dat het bekijken in een echte 'wide screen' bioscoopzaal een "must' is.

    BeantwoordenVerwijderen