Pagina's

23 september, 2010




Z O N D E R TITEL






Ik ken maar een paar mensen waarvan ik weet waar en waarvoor zij staan. Met die mensen is het goed converseren, of je het eens bent of niet; het zijn mensen die ik denk te kunnen vertrouwen, mensen die hun mond opendoen en daar hou ik van. Van de meeste mensen - vrienden, familie of buren - heb ik geen idee waar ze staan, laat staan dat ik weet waarvóór ze staan. Ze laten zich niet uit over hun voorkeur, politiek of cultureel. Een enkele keer kan een kleine opmerking richting geven, zoals vrienden die plots lieten weten dat ze een abonnement op 'De Telegraaf' hadden genomen. Een ander dagblad hadden ze niet. Wij schrokken daarvan omdat wij dat niet hadden verwacht en De Telegraaf een zeer verwerpelijke courant vinden. Maar zij vertelden het, en dat kan ik waarderen. Als ik mij in een tekst voor iets uitspreek en daarmee laat weten waar ik sta, krijg ik bijna geen reacties. Ik begrijp dat niet. Het lijkt door angst ingegeven. Het is in ieder geval een zeer behoudend gedrag. Zo zien machthebbers het volk graag, maar dat zien de zwijgers niet. In een oorlogssituatie zou ik mij misschien wat milder moeten uitdrukken om te overleven, maar ik hoop niet dat ik dat zou kunnen. Echter, een held ben ik ook weer niet. Mijn vorig stuk 'Zwarte dagen' begon met de film 'Liberté' van Tony Gatlif, maar ging over een actueel probleem. Op de film reageerde iemand, op het probleem niet. Ik ben niet bang voor welke religie dan ook, ik ben wel bang voor 'angsthazen' die met hun 'regeltjes' voor 'orde' denken te zorgen. En die (door Amerika) opgelegde regeltjes gaan heel ver. Onze overheid doet daar braaf aan mee. Nooit eerder zag ik het kenteken van onze auto op een parkeerkaartje staan. Op Schiphol zag ik het voor het eerst. Ik heb voor de slagboom bij P2 geen bordje gezien waarop staat dat het kenteken gefotografeerd zal worden (ik denk dat dat zou moeten). Toen ik via de Chipknip bij de automaat betaalde en mijn uitrijkaart kreeg, stond daar heel groot mijn kenteken op! Op zich nog aardig dat ze laten weten dat de auto ook daar gesignaleerd staat, ze hadden het ook weg kunnen laten. Ik vindt deze registratie - en alle andere waarvan ik niets weet - geen prettig gevoel geven, toch zal ik mijn mond niet houden.

4 opmerkingen:

  1. Misschien een vreemde reactie:
    Ik hoop dat steeds dat er geen akkoord komt of liever nog dat het wordt weggestemd op het CDA-congres en dat dat meteen het einde betekent voor Verhagen. Gelukkig heeft nu ook Hirsch Ballin een tegengeluid gegeven.
    Als de Telegraaf bij de kapper ligt, kijk ik hem wel door maar ben dan altijd weer blij dat thuis de NRC ligt.
    Goeie programma's op de TV ?? Ze zijn er, maar je moet ze wel zoeken. Straks kijk ik naar Buitenhof, dat gelukkig nog mocht blijven.
    Voor nu genoeg.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mensen reageren over het algemeen op dingen die ze leuk vinden denk ik. Kranten die lees ik niet of nauwlijks en welke krant het dan is intereseert me eigenlijk helemaal niet, je hoeft het er namelijk niet mee eens te zijn met wat ze schrijven. Waar dat zigeuner gedoe vandaan komt weet ik niet maar ik vind het onzin om die mensen het land uit te zetten voor zover ik weet hebben die mensen geen land van herkomst meer omdat ze altijd verdreven worden. politiek gezien zal ik nooit links stemmen ergens in het midden vind ik goed. Ze doen toch maar waar ze zin in hebben.

    rob.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Th.
    Zeker geen vreemde reactie,ik hoop met jou dat die congresgangers dat dwaze verbond afstraffen. Ben blij met jouw reactie.
    @ Rob.
    Een eerlijke, waardevolle reactie. Bedankt voor jouw openheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo'n kaartje waar meteen je kenteken op staat.. En al die registraties (digitale / medische dossiers, OV-chipkaarten, noem maar op, noem maar op) we gaan er heel makkelijk mee accoord, terwijl we dat echt TE makkelijk doen.. Een mooi stuk over de implicaties daarvan hier:
vn.nl/Archief/Media/Artikel-Media/Kill-your-darlings.htm (Het zijn stukken interview met Gonggrijp die niet in VN verschenen zijn, maar wel zeer de moeite waard zijn..)

    

J

    BeantwoordenVerwijderen