Pagina's

27 september, 2010

P U T - P U L S E N



Dertig jaar geleden wilde ik voor het beregenen van de tuin grondwater op kunnen pompen.
Om bij dat water te kunnen komen, sloeg ik met een handhei een stalen pijp tot een meter of tien de grond in. Aan de eerste 115 cm zit een gietijzeren punt en is de pijp geperforeerd. Om die perforatie zit als filter een zeer fijn messing gaas gesoldeerd. Na dat puntstuk kwamen zes stukken pijp van 150cm en direct daaraan gekoppeld, de pomp.
De gehele pijp heb ik er de afgelopen jaren twee keer met een kettingtakel uitgetrokken omdat de wateropbrengst steeds minder werd. Het messingfilter bleek dan totaal dichtgekoekt te zitten met teerzand, wat hier op kleine schaal voorkomt.


Puntstuk of ramfilter


Handhei

Tegenwoordig wordt er veelal een andere methode gebruikt: het pulsen. Eerst wordt er met een forse grondboor, die steeds een stuk verlengd wordt, met de hand tot op het zand een gat geboord. Bij ons was dat zo'n vijf meter diep. Die eerste lagen bestaan uit zware grond, klei, zandklei en zelfs veen; dat spul trek je met de boor naar boven. Het zand blijft niet hangen dus daarvoor gebruik je de lepel.




Verschillende uitgeboorde grondsoorten




In het voorgeboorde gat worden stukken pvc pijp gedraaid (doorsnede 16cm). Het eerste stuk is anderhalve meter lang en heeft een stalen mondstuk met hele harde 'snijtanden'. Daarop worden stukken van een meter (90cm werkend) geschroefd. In die pijp wordt aan een staalkabel de 'lepel' neergelaten. De lepel is een buis met onderin een klepje; het zand kan er wel in maar er niet meer uit. In die werkpijp moet water staan. Meestal is alleen het aanwezige grondwater voldoende, zo niet, dan de slang erin. Onderin de pijp vult de lepel zichzelf met zand en water, door hem enige keren op en neer te halen. Dan wordt de lepel met de handlier naar boven gehaald en gaat de 'specie' in de kruiwagen. Tijdens het ophalen wordt de werkpijp iets verder de grond ingedraaid en wordt steeds weer een stuk erop geschroefd, totdat het beoogde zand naar boven komt. Bij deze 'put' zaten we toen op dertien meter!



Het leeggieten van de lepel




In de werkpijp komt een pvc buis (doorsnede 7,5 cm), waaruit uiteindelijk het water opgepompt kan worden. Als eerste wordt er een geperforeerd filterstuk, op welke een filterkous geschoven is, in de grote buis neergelaten, waarop telkens een stuk van vijf meter gelijmd wordt. Van het laatste deel is op het laatst een meter of drie afgezaagd. Tussen de werkpijp en de standpijp wordt over de lengte van het filterstuk fijn grind gestort. De laatste handeling is het weer omhoogtrekken en uit elkaar halen van de werkpijp. Dat gaat met een kettingtakeltje. Als je nu in de standpijp kijkt, zie je het water staan, door de druk zelfs hoger dan het water in de sloot. Rest mij nog een zuigpijp te laten zakken en de pomp aan te sluiten, maar dat mag wachten tot beter weer.















Het stuk met de snijtanden is weer boven!



.

16 opmerkingen:

  1. Wat een werk!Kun je dat grondwater straffeloos oppompen? Zonder dat er verzakkingen komen? (Er zit een heel stuk wit boven je tekst zodat het net lijkt of er niets staat.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In heel Nederland wordt water opgepompt, door kleintjes zoals ik, maar ook hele grote zoals bronwaterfabrieken, brouwerijen en waterleidingbedrijven. Die grote halen het wel dieper weg, maar als we zakken zakken we collectief. (Denk aan de gaswinning.)
    In het wit staat nu een foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ de Sista,
    Wegzakken? écht niet zo snel hoor, in mijn tijd in (Vianen) in de Aluminium wereld, gebruikten wij 140 kubieke meter water PER UUR!
    Als we de derde pomp bijschakelden voor een extra koelcapaciteit van 100 kub... kregen we vaak een telefoontje van de "overkant" het Nieuwegeinse drinkwater voorzienings bedrijf dat de stroomrichting wijzigde.... en hun meetapperatuur daar niet tegen kon!!
    écht lachen! maar schakelde dan wel netjes 70 kub af! (hadden we toch een verhoogde capaciteit!
    Leuke klus Berend!!
    Én wellicht véél betere kwaliteit dan je drinkwater uit de kraan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is wat ik zie op een 15" scherm, resolutie 1014 X 768:
    http://www.spinsister.nl/zandbak/leegte.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @de sista, je bedoelt dus tussen datum en kop... ik weet niet of ik dat nog recht kan trekken zonder alles te verliezen. Laat het zo maar staan of niet... zo beter?
    (In het concept zie je de datum niet, pas na publicatie.)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, tussen datum en kop. Het is nu beter, maar ik vind er nog steeds erg veel wit tussen zitten. Mensen die via een laptop kijken, moeten naar beneden scrollen willen ze wat zien - en dat doet niet iedereen. Het hangt ook af van de ruimte die de werkbalken boven innemen, en die verschilt van persoon tot persoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ... leuk project lijkt me, komt er dan uiteindelijk een handpomp bovenop ... ?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Arjen...op een handpomp kan je echt geen sproeiers later draaien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is het bij ons 15 jaar geleden ook zo moeilijk gegaan ? Voor mijn herinnering was het slaan van de bron gauw gedaan maar de grond bij ons en wellicht ook de waterstand is wel anders dan bij jullie.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou, zo'n put...., dat wil ik ook graag. Mag ik eens vragen hoe je aan de spullen komt om dit voor elkaar te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou, zo'n put...., dat wil ik ook graag. Mag ik eens vragen hoe je aan de spullen komt om dit voor elkaar te krijgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ FELIX,

    Het hangt er vanaf waar je woont, maar deze man deed het bij mij.

    andrevervoorn@hetnet.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dank je wel, ik ga hem mailen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kun je mij vertellen wat de diameter van de oorspronkelijke buis van het ramfilter ongeveer was. Ik ben van plan om hier in de tuin waar het grondwater op maximaal 5 a 6 meter zit in de zandgrond zelf een bron aan te leggen.

    Mvr. gr. Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik denk dat de doorsnede van het ramfilter 8cm is et een gietijzeren puntstuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. waar kan je die pijpen bekomen waarmee je boort? zijn die te huur, te maken?.

    zou wel een tandenring kunnen lassen en op pcv vast zetten maar de pvc in elkaar draaien heb ik nog gezien, voor een tuin sproeier heb ik ook geen 8 cm ramfilter nodig natuurlijk.

    alvast bedankt.

    kees

    BeantwoordenVerwijderen