COBRA
CORNEILLE is DOOD, de cobra is zijn giftanden kwijt.
Appel en Lucebert gingen hem voor.
De 'groep' was veel groter dan alleen dit illustere drietal, maar even populair als deze 'veelschilders' werden ze nooit. Appel, die maar wat 'aanrotzooide' bracht het tot nationaal symbool van de Moderne Hollandse Schilderkunst en verdiende schatten met zijn 'geklieder'. De schilder/dichter Lucebert was in mijn ogen veel beter, maar wist zich niet genoeg te poneren.
Guillaume Cornelis Beverloo heeft prachtige dingen gemaakt, maar moest/wilde (?) om te overleven de commerciële hoek in. Zijn afbeeldingen werden te pas en te onpas ge-/misbruikt, wel of niet met zijn toestemming.
Zelf kreeg ik ooit (in ruil voor bewezen diensten) een setje gedichten van Lucebert en litho's van Corneille, één van die drukken hangt al jaren ingelijst achter glas in mijn 'kantoortje' aan de muur, uitgegeven door een Amsterdamse galerie met twijfelachtige reputatie. Ik ga ervan uit dat de inhoud van deze cassette oprecht dus echt is, en ooit door Lucebert en Corneille gezien en getekend is. Zo niet, dan heeft de sympathieke boef, meneer Jansen nog veel te vertellen.
Appel en Lucebert gingen hem voor.
De 'groep' was veel groter dan alleen dit illustere drietal, maar even populair als deze 'veelschilders' werden ze nooit. Appel, die maar wat 'aanrotzooide' bracht het tot nationaal symbool van de Moderne Hollandse Schilderkunst en verdiende schatten met zijn 'geklieder'. De schilder/dichter Lucebert was in mijn ogen veel beter, maar wist zich niet genoeg te poneren.
Guillaume Cornelis Beverloo heeft prachtige dingen gemaakt, maar moest/wilde (?) om te overleven de commerciële hoek in. Zijn afbeeldingen werden te pas en te onpas ge-/misbruikt, wel of niet met zijn toestemming.
Zelf kreeg ik ooit (in ruil voor bewezen diensten) een setje gedichten van Lucebert en litho's van Corneille, één van die drukken hangt al jaren ingelijst achter glas in mijn 'kantoortje' aan de muur, uitgegeven door een Amsterdamse galerie met twijfelachtige reputatie. Ik ga ervan uit dat de inhoud van deze cassette oprecht dus echt is, en ooit door Lucebert en Corneille gezien en getekend is. Zo niet, dan heeft de sympathieke boef, meneer Jansen nog veel te vertellen.
Wat leuk, zo'n setje gedichten en litho's!
BeantwoordenVerwijderenMisschien is het wel juist echt, om precies de reden die je schetst in de eerdere alinea: als allerlei commercielen zoals banken (als ik me geod herinner) met Corneille's werk konden weglopen, waarom zou een galerie met twijfelachtige reputatie dat dan niet kunnen? :-)
appel en corneille hebben beide zeecontainers vol met hun rotzooi(kunst) gevuld.
BeantwoordenVerwijderenRob
@ Rob..
BeantwoordenVerwijderenJammer dat je er zo overdenkt Rob.
'Ik rotzooi maar wat aan' is een iewat provocerende uitspraak van Karel Appel zelf. Hij doelde daarbij op zijn manier van schilderen, die overigens zeer fysiek was.
Ik zie er Niets speciaals in Hun werken dat het nou zonodig bewaard moet blijven . Het enige waar ik bij hun wel respect voor heb is hun gedrevenheid met wat ze doen (deden). Dat rembrandt in een museum hangt kan ik begrijpen maar een Corneille of een Appel dat niet. Al heeft het niets met elkaar te maken. 1 een meester schilder en de andere 2 niets meer dan amateurs die grof geld er voor krijgen.
BeantwoordenVerwijderenRob
Ik zie er Niets speciaals in Hun werken dat het nou zonodig bewaard moet blijven . Het enige waar ik bij hun wel respect voor heb is hun gedrevenheid met wat ze doen (deden). Dat rembrandt in een museum hangt kan ik begrijpen maar een Corneille of een Appel dat niet. Al heeft het niets met elkaar te maken. 1 een meester schilder en de andere 2 niets meer dan amateurs die grof geld er voor krijgen.
BeantwoordenVerwijderenRob
Ik zou willen dat het leven minder gecompliceerd in elkaar zat. Dat goed en kwaad, slecht en oprecht minder zwart / wit zou zijn. Ik heb altijd gedacht dat kunst een smeermiddel was, een middel om mensen tot elkaar te brengen. Maar kunst blijkt net als religie een splijtmiddel te zijn. Jammer.
BeantwoordenVerwijderenik krijg een naar gevoel bij het woord KUNST dat is een opeenhoping van dingen die niets met elkaar te maken hebben en waar zo veel verschil kan tussen zitten wat dat het onzin(en ook geen waarde meer heeft) wordt in mijn ogen omdat woord te gebruiken. En hoeft er dus ook moeilijk over uit den hoogte over gedaan te worden door mensen als Appel die notabenen zijn rotzoi door een knechtje laat maken. Wat mensen bij elkaar brengt is creativietijd kunst maakt onderscheid tussen mensen terwijl en dat is jammer want dat is ook wat er gebeurt op een school als de rietveld academie want daat denken ze dat je alleen creatief kan zijn met een havo/vwo
BeantwoordenVerwijderenniveau omdat de stof zogenaamt zo zwaar is Als je het mij vraagt gaat het om het doen niet om het lezen en onthouden van stof in boeken. als iemand interesse in het geen heeft waar die mee bezig is heeft heeft die daar echt dat niveau niet voor nodig. Maar daar word er dus al onderscheid gemaakt bij KUNST.Jammer!!
rob
Ik had het even terug moeten lezen. Dan had ik het een en ander verbeterd in mijn zinnen.
BeantwoordenVerwijderenrob
Grijp je kans zou ik zeggen.
BeantwoordenVerwijderenHmmmm, toch is er weldegelijk verschil aan te wijzen tussen het werk van echte amateurs die maar wat aanrotzooien en schilders die best weten wat ze doen, maar voor de show roepen dat ze "maar wat aan rotzooien", —net zoals er verschil te zien is tussen mensen mèt talent die erg hun best doen, en mensen zònder talent die erg hun best doen.
BeantwoordenVerwijderenEn dan heb ik het nog niet eens over "smaak" of "mode" :-) Want dàt kan van tijd tot tijd en persoon tot persoon erg verschillen.
(p.s. ik probeerde te reageren maar kreeg een heftige server-error-foutmelding.. Nahja..! mn txt is weg... :-} Groetjes! Jolie)
BeantwoordenVerwijderenDank je Jolie, moet Rob maar eens goed lezen.
BeantwoordenVerwijderen