Pagina's

24 december, 2010

WATERHOEN in BOOM



Gisteren zag ik een vogel een nogal stuntelige landing maken op onze berkenboom boven het kippenhok. Hij kwakte min of meer tegen de stam en trok zich daarna omhoog naar een tak. Het was al aan het schemeren dus zag ik niet meteen wat het was. Het leek een grote merel, maar toen de vogel zich in beweging zette, over de tak liep en vervolgens naar de belendende Spar overvloog zag ik dat het een Waterhoen was! Hij wandelde over de besneeuwde takken alsof het de gewoonste zaak van de wereld was. En dat op een kleine tien meter boven de grond!
Dat waterhoentjes goede vliegers zijn is geen nieuws, maar in bomen had ik ze nog nooit gezien.
Het blijkt een normaal verschijnsel te zijn, je moet het toevallig maar zien. Normaal slapen de beestjes op het water, maar als dat bevroren is zoeken ze hogere slaapplaatsen op. Ze doen dat om veilig te zijn voor katten en andere nachtelijke rovers, zo valt er her en der te lezen.
Helaas lukte het niet om een foto te maken van het hoen in de boom, maar deze van tussen de merels is ook wel aardig.

2 opmerkingen:

  1. ... een waterhoentje is toch juist geen goede vlieger ... je ziet ze vlak over het water "vlieglopen" en pikken elkaar de hersens in maar ik heb ze hier nog nooit over zien vliegen ... of ben ik in de war met een ander kippie ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan in de war zijn met een meerkoet, het zijn echt waterhoentjes!

    BeantwoordenVerwijderen