Pagina's

01 december, 2010



3D PRINTEN

Uit NRC weekblad 13-19 november 2010


Wat een prachtige techniek. Ik kende het 3D frezen al, maar van 3D printen had ik nog niet gehoord.
Nou moet ik ook zeggen dat ik het woord 'printen' hier ook niet echt op z'n plaats vind. Printen blijft voor mij bij uitstek een 2D techniek, wat hier gebeurt is 'opbouwen', d.w.z. het door een pc gestuurde opbouwen van materiaal vanuit het niets. Bij 3D frezen gebeurt het omgekeerde: daarbij wordt pc gestuurd materiaal weggenomen om tot een product te komen.
Ik denk dan ook dat het woord 'printen' gekozen is bij gebrek aan beter.
Maar de techniek blijft fantastisch, er is ook een 'DHZ' printer verkrijgbaar voor een paar honderd euro las ik laatst in de krant, maar je moet er wel een 3D tekenprogramma voor hebben om de pc te kunnen voeden en de 'printer' aan het werk te zetten. Je moet ook kunnen tekenen en gevoel voor vorm hebben, of misschien juist niet!
Met het programma SketchUp van Google schijn je al een heel eind te kunnen komen.

Soms zou ik willen wat later geboren te zijn, want dit is wel heel erg leuk om mee te spelen!

2 opmerkingen:

  1. Ja, dat was een fascinerend artikel. Voor jou geknipt, dacht ik bij mezelf. Maar ja, misschien dan wel een generatie jonger...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ...had er al meer over gelezen en gezien, op zich geen nieuwe techniek (behalve dan de koppeling naar grafische software), wel duur en dus niet haalbaar lijkt mij...in de chipstechniek, die van de computer dus, is het opbouwen in laagjes al jaren in gebruik, dit grofstoffelijke geprint is wel leuk maar ik zie toch meer in het maken van "plastics" uit aardappelschillen, een heuse hollandse vinding, riool- en andere pijpen kunnen ze er al van maken dus waarom geen auto?

    BeantwoordenVerwijderen