Pagina's

07 juli, 2006

DUIF


In Italie en Frankrijk staat het gewoon op het menu. Een 15 tal jaren geleden verbleef ik met een aantal studenten op een agrarisch bedrijf met toegevoegde culturele waarde in het schitterende groene Toscane. Op een dag stond er duif op het menu. Het was me al opgevallen dat er wel een erg groot duivenhok was, waar in en uit gevlogen werd. Een simpele procedure, strooi voer en ze komen en laat ze daarna weer gaan. En als je ze wilt eten sluit je de deur en schiet er een aantal af. Veel vlees zit er niet aan maar lekker is het wel.
In Nederland is er veel beschermd, soms terecht maar vaak ook niet. Roeken en alle andere kraaiachtigen maar ook duiven zijn beschermd. Van oudsher werden deze vogels als ze schade aanrichten door boeren afgeschoten en wat de duiven betreft ook opgegeten, ook in Nederland.
Nog steeds hebben boeren/buurtgenoten een jachtakte of op z'n minst een buks. Ook ik heb een buks en schiet er wel eens mee, soms schiet ik raak, maar meestal niet.
15 jaar geleden was er wel eens een duif, een Turkse-tortel of een Houtduif. Maar wat eens een kaal aardappelveldje was is nu een bos en wat eens een toevallige passant was zijn nu hele families want ook duiven eten kippenvoer.
Vandaag schoot ik raak, en wat ik altijd vond dat ik moest doen maar nooit deed, deed ik nu, ik plukte de duif, maakte hem schoon en stopte hem in de koeling. Een duif is wel erg weinig voor twee personen, dus morgen weer.

6 opmerkingen:

  1. Dat je een buks hebt, verbaast me. Dat je hem gebruikt, verbijstert me.

    Je zult er wel een goede reden voor hebben. Ik ben benieuwd naar die reden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Af en toe lijk je net op m'n vader BP ;) (een compliment hoor, tis een leuke man met) af en toe verbazingwekkende jagers- verzamelaars-hobbies ;-) (En weer tot zíjn verbazing kon ik of all people nog beter schieten met die buks dan hij, maar ik heb daarna minimaal 25 jaar geen schiettuig meer aangeraakt ;)) Mijn vader kan het, maar ik kan het niet: dieren uit de eigen tuin in een culinair gerecht stoppen. (Misschien moet ik hem eens naar je site sturen, hij zou het erg leuk vinden allemaal.)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sista,

    Het verbaast mij niet dat je verbijstert bent. De reden van deze actie had ik al beschreven, maar ik wil wel duidelijker zijn. In het voorjaar vreten ze en familie alle jonge planten op of het net gezaaide zaad. Het hele jaar door de helft van mijn kippenvoer.De buks kreeg ik ooit van onze visvriend en heeft jarenlang werkloos in mijn atelier gestaan. Mijn eigen kippen doden kan ik nog steeds niet, maar villen of plukken wel. Een poos geleden wilden visvriend en ik het overschot aan haantjes voor de pan klaarmaken, de bijl lag klaar en de haantjes waren gevangen maar zelfs na de nodige pilsjes hadden we de moed niet tot de daad over te gaan. De buurman moest er weer aan te pas komen.
    Met een kogeltje is het wat afstandelijker. (En niet alleen bij dieren.) Overigens kan ik 'sportvissers'die hun buit verminkt weer teruggooien helemaal niet volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als ik hier eksters de nesten van zangvogels zie leegvreten, terwijl Pa en Ma Zangvogel twee meter verder panisch zitten te gillen, verschijnt de buks wel eens in mijn fantasie.
    Terwijl de statistieken toch tonen dat dat tot meer leed leidt. Het broertje van mn overgrootvader bijv, schoot geheel per ongeluk zn eigen broertje dood met n windbuksje. Zelf je kippen slachten, heeft mn vader in de oorlog geleerd toen hij als kleuter zn eigen pluimvee panklaar moest maken. Een grens vind ik, waar zijn ouders hem niet overheen hadden moeten dwingen. Waarmee ik maar wil zeggen, het siert een mens die grens te bewaren. Schieten is inderdaad een stuk afstandelijker, letterlijk en figuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...hier in friesland komt mijn buurman in het jachtseizoen regelmatig in z'n bruin-groene jachtoutfit en jachtgeweer over de schouder uit z'n bestelautootje stappen, de dagen daarna zit ie urenlang voor zijn schuur te plukken, eend, gans, hazen en wie weet wel duif...ik persoonlijk ben niet zo wild op wild...maar een kreeft in kokend water sodemieteren lijkt me ook geen pretje...doe mij maar een haring met uitjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben niet per se tegen het doodschieten van beesten, (jagen is tenslotte een oerinstinct van de mens)maar vind wel dat je er een heel goede reden voor moet hebben, zoals honger. Maar jouw reden is ook geldig.

    BeantwoordenVerwijderen