Pagina's

18 november, 2009

S U P E R M A R K T



Soms vind ik boodschappen doen leuk, maar het heeft heel wat overredingskracht gekost om mij zover te krijgen. Sommige 'supermarkten' zijn een genot om doorheen te banjeren en dan heb ik het niet over de elkaar opvretende grote jongens waar de A merken de B merken moeten verslaan of net andersom. Ik heb het over de Thai, de Chinees, Surinamer, Pool, Rus of de Turk, waar je over de koopwaar struikelt en waren tegenkomt die je elders niet ziet, maar waar ook de prijzen meestal schappelijk zijn. In deze winkels geen grote schermen met reclame die je probeert over te halen spullen aan te schaffen die je helemaal niet nodig hebt, geen klanten bindende spaarzegels of bonuskaart. Geen fancy interieur met personeel in uniform, maar een simpele ruimte ingericht met gebruikte stellingen en de eigenaar achter de kassa. Bij de Turk kochten wij gisteren o.a. een hele kip van fors formaat, een flinke kipfilé, acht worstjes en behoorlijk wat geitenvlees (waar anders koop je dat nog tegenwoordig?) en dat alles voor slechts € 14,32 Buiten lagen in een kist witte kolen van een maat zoals ik ze nog nooit zag, ze hadden zeker een doorsnede van 40 cm! De Loquat die zo fantastisch groeit tegen de gevel van mijn werkplaats komt uit een pit van vruchten die we ook hier kochten.


17 november, 2009

MEER DAN TRANEN ALLEEN


Vandaag vond ik een uitnodiging in de brievenbus, een uitnodiging voor een tentoonstelling op een plek waarvan ik nooit had gedacht er ooit nog terug te komen. Een uitnodiging voor een presentatie van het werk van vader en dochter in zijn voormalige atelier en haar huidige woning. Een plek waar mijn 'kunstenaarsschap' ooit begon. Een plek ook van afscheid, afscheid van een tante, nichtjes en mijn jeugdjaren. Een plek ook waar ik nog een aantal malen aan voorbij ben gereden maar die ik nooit meer heb durven te betreden.
Het drukwerk maakte al veel bij mij los, maar toen ik mijn ome wilde mailen om te zeggen dat we zullen komen brak bij mij het vlies.




12 november, 2009

M-GRIEP & Q-KOORTS



Vogelgriep, varkenspest, Q-koorts en Mexicaanse griep, de ene pandemie na de andere. Althans volgens sommige 'deskundigen' en gretig overgenomen door de pers. Volgens het stukje uit het BD hierboven is het H1N1-virus gevaarlijker dan andere griepsoorten, maar als je verder leest blijkt dat te slaan op het feit dat er relatief meer gezonde mensen aan deze mutatie doodgaan. Zesduizend mensen zijn er tot nu toe aan overleden, op een wereldbevolking van bijna 7 miljard. Waar hebben we het in godesnaam over?
De uitspraken van microbioloog Miquel Ekkelenkamp in dit stuk komen mij geloofwaardig over, dat in tegenstelling met onze 'Rijksdeskundige' de heer Roel Coutinho, een man die ik tot voor kort hoog achtte, maar voor mij totaal door de mand is gevallen. Niet dat ik het met alle uitspraken in het gelinkte artikel eens ben, maar waar is die man mee bezig?

Zakkenvullers; ik haat het woord, maar ik begin er in te geloven.

En dan die Klink, een man met voor zover ik begrijp geen enkele medische kennis, laat staan dat hij iets van geiten weet. Hij laat zich door deskundigen 'influisteren' en braakt braaf uit wat zij hem voorkauwen. Een eigen mening heb ik van hem nog niet gehoord.
Het wordt tijd dat in het zeer rijke Nederland het roer volledig omgaat en dan heb ik het niet over wat die blonde meneer uit het zuiden van het land beoogt, maar over het humane belang stellen boven het commerciële.

Dus geen ziekteverwekkende grootschalige agrarische-/ veebedrijven meer belonen met premies en subsidies, maar terug naar de basis van het gezonde gemengde bedrijf. Dat moet kunnen want er is een wereldwijde overproductie waar de politici mee schaken, maar de pion over het hoofd zien.



11 november, 2009

ONZORGVULDIG
ZORGVLIED






Het was toch echt 12 januari 1995, zo ontstaat geschiedsvervalsing!



*

10 november, 2009

Joshua Bell



(Ik had nog nooit van deze man gehoord, ben zelfs een beetje allergisch voor popiejopie klassieke musici, maar het experiment vind ik zeer veelzeggend. Wij kregen de tekst uit NZ.)



Washington, DC Metro Station on a cold January morning in 2007. The man with a violin played six Bach pieces for about 45 minutes. During that time approx. 2 thousand people went through the station, most of them on their way to work. After 3 minutes a middle aged man noticed there was a musician playing. He slowed his pace and stopped for a few seconds and then hurried to meet his schedule.

4 minutes later:
The violinist received his first dollar: a woman threw the money in the hat and, without stopping, continued to walk...

6 minutes:
A young man leaned against the wall to listen to him, then looked at his watch and started to walk again...

10 minutes:
A 3-year old boy stopped but his mother tugged him along hurriedly. The kid stopped to look at the violinist again, but the mother pushed hard and the child continued to walk, turning his head all the time. This action was repeated by several other children. Every parent, without exception, forced their children to move on quickly.
45 minutes:
The musician played continuously. Only 6 people stopped and listened for a short while. About 20 gave money but continued to walk at their normal pace. The man collected a total of $32.

1 hour:
He finished playing and silence took over. No one noticed. No one applauded, nor was there any recognition.


No one knew this, but the violinist was Joshua Bell, one of the greatest musicians in the world. He played one of the most intricate pieces ever written, with a violin worth $3.5 million dollars. Two days before Joshua Bell sold out a theater in Boston where the seats averaged $100.

This is a true story. Joshua Bell playing incognito in the metro station was organized by the Washington Post as part of a social experiment about perception, taste and people's priorities. The questions raised: in a common place environment at an inappropriate hour, do we perceive beauty? Do we stop to appreciate it? Do we recognize talent in an unexpected context?

One possible conclusion reached from this experiment could be this: If we do not have a moment to stop and listen to one of the best musicians in the world, playing some of the finest music ever written, with one of the most beautiful instruments ever made ... How many other things are we missing?

09 november, 2009

SHIITAKE III




Het stammetje waar ik al twee keer eerder over schreef heeft ons weer verrast. Het staat op een plek waar wij meerdere keren per dag langslopen en IK zeker altijd kijk of er iets groeit. Het staat weliswaar achter een bank, geleund tegen het gaas van de kippenren, maar toch goed in het zicht.
EN WE HEBBEN HET NIET GEZIEN, tot vanmiddag ik ineens deze reuzen zag! Het moet in een dag of drie gebeurd zijn, van onooglijk bolletje tot deze uitgegroeide reuzen. Wij hebben het niet gezien.
Nooit krijg je SHIITAKE van deze maat in de winkel aangeboden, misschien omdat ze minder lekker zijn of omdat ze er minder aantrekkelijk uitzien. We zullen er achter komen want morgen gaan we ze plukken en consumeren. Maar leuk is het in ieder geval wel, want dat stammetje is zeker acht jaar oud. De anderen die ik had zijn al opgestookt of op een andere manier verdwenen, maar deze is een overlever en staat kennelijk op een goede plaats. Ik hoop dat we er nog lang van mogen genieten!

06 november, 2009

Met dank aan Monique, Annemieke en Carine.



De tafel waar ik een deel van deze week aan gewerkt heb (zeker drie volle dagen), wordt morgen opgehaald. Het is de zoon van vrienden die er om vroeg en dus had ik een 'zacht' prijsje afgesproken. Ik stink er altijd weer in of liever gezegd, ik durf geen 'normale' prijs te vragen. Voor 'een appel en een ei' (€ 100.-) mogen ze hem meenemen en ik hoop dat ze er lang van kunnen genieten.
De tafel is op maat gemaakt 1600x1000x740cm/mm, gelijmd, geschroefd en geschuurd en liefdevol met rode hars gestopt en dat alles omdat 100 een mooi rond getal is.
Stel dat ik er twintig uur aan gewerkt heb, dan krijg ik 100:20= €5 p/u voor. en dat is dan exclusief materiaal en gereedschap.
Ik begin te begrijpen waarom ik nooit iets verdiende, maar ook waarom ik wat ik deed altijd leuk heb gevonden.
Vertel het vooral niet verder.



05 november, 2009

R E K E N E N



Als woord liggen 'rekenen' en 'tekenen' heel dicht bij elkaar, maar de betekenis van beide woorden ligt juist ver uit elkaar. Je zou kunnen zeggen dat rekenen streng aan regels gebonden is en tekenen een grote mate van vrijheid kent.
Als jonge Montessoriaan kon ik redelijk tekenen, maar rekenen was voor mij een straf. De meest simpele sommen begreep ik doodeenvoudig niet of wilde ik niet begrijpen. Van algebra begreep ik niets, meetkunde vond ik interessant, maar tot een goede oplossing van een probleem kwam ik zelden.
Mijn vader was voor mij een geduldige leermeester. Als ik iets niet begreep moest ik bij hem komen zitten en probeerde hij mij uit te leggen hoe je een berekening diende te maken. Hij was er achter gekomen dat ik het wel wist, maar een gigantische, onlogische omweg maakte om er te komen. En hoe langer de weg, hoe meer kansen om een fout te maken. En met fouten krijg je geen goed verslag of cijfer!
Welke omwegen ik nou precies maakte weet ik niet meer, maar het ging ongeveer zo:
Een simpele vraag: hoeveel is 5+10? Voor mij waren die twee niet te koppelen want de één is even en de andere oneven (!?). Maar als ik er nou een zes en een negen van maakte had ik alleen maar te maken met drieën, twee maal drie en drie maal drie en daar kon ik wat mee. Dat dat net zo goed even en oneven is had ik tot gisterenavond niet in de gaten. Ik vroeg mij bijvoorbeeld af wat die X nou in een rekensom te zoeken had, ik was toch bezig met cijfers! In een gesprek bij vrienden vertelde ik over deze problematiek en werd er meteen geopperd dat het een vorm van dyslexie zou kunnen zijn. Ik denk dat al jaren, maar krijg zelden bijval.
Als mijn vader van dyslexie had geweten, was hij ongetwijfeld anders met mijn probleem omgegaan.

03 november, 2009

PUNTMUTSLEUGEN





Een van de Tien Geboden zou moeten zijn: Lieg niet. Maar in het rijtje (wikipedia) van 17 Geboden komt het niet voor. Ergo, JP hoeft zich er niet aan te houden. Hij zal het dus wel worden.

Maar eigenlijk gaat dit stukje over de PUNTMUTSWASPLAAT. (Hygrocybe acutoconica)
Een deel van mijn tekst over paddenstoelen van een paar dagen terug stuurde ik naar het BD en zij namen het integraal over en plaatsten er een foto bij waarvan ik dacht: dit is een grap, dit is geen paddenstoel maar een kaars! het lontje is duidelijk zichtbaar.... dacht ik.
Maar de puntmutswasplaat is geen grap of kaars, maar wel degelijk een paddenstoel, ik hoop er ooit een tegen te komen.
METABO VLAKSCHUURMACHINE



Het werken met hardhout betekent voorboren en schroeven, anders splijt het. Meestal schroef ik aan de onderzijde van het blad latten, maar de geringe dikte van deze planken laat dat niet toe, dus schroef ik door de planken in staande liggers. De verzonken schroeven heb ik afgedekt met een druppel rode epoxyhars. Vanmorgen was ik druk doende die rode bultjes vlak te schuren totdat de METABO vlakschuurmachine het met een luide PENG begaf! Er zat geen beweging meer in.
Nou ben ik niet iemand die zo'n kapot apparaat meteen in de container gooit, omdat ik graag wil weten waarom hij ermee opgehouden is. Na enig gedemonteer was de oorzaak snel duidelijk: het lager was een puinhoop. In dit type lager zit een soort tussenring die de kogeltjes op de juiste afstand houdt, van die ring zijn slechts tot bolletjes gedraaide restanten te zien. Als een lager het op deze manier begeeft is er meestal meer kapot, ook het 'contra gewicht' heeft duidelijk een opdonder gehad. Voor een zeven jaar oude machine niet de moeite waard een poging tot reparatie te doen.