Iedereen met een beetje historisch en geografisch besef kan weten dat bij Loevestein Maas en Waal tezamen komen. Maar er is nog een plek waar de meanderende rivieren elkaar bijna raken en door toedoen van de mens de verbinding ook tot stand is gekomen, dat is even ten noord-oosten van Rossum. Daarvoor is een klein kanaaltje gegraven waarin een sluis is aangebracht, de sluis van St. Andries. Als je van Zaltbommel via de van Heemstrabaan naar Nijmegen rijdt kom je erover heen.
Wij gingen zondag niet zover, bij Rossum sloegen wij af en reden naar de dijk, omdat wij van een eerdere fietstocht wisten dat daar een grote kolonie ooievaars zit. Ondanks de zon was het een koude middag, de wandeling reikte niet eens tot de uitspanning waar we twee jaar geleden een ijsje kochten.
Maar de nesten met ooievaars die we toen zagen waren ook nu al weer bezet. In de hoogspannigsmast pal langs de dijk zaten op alle nesten vogels en in de lucht cirkelden er vele rond. Het is overigens dezelfde plek waar in 2007 een Apache-helikopter tegen een hoogspanninsmast aanvloog.
Een dijk heeft twee kanten, binnen- en buitendijks en over wat nou wat is valt te twisten. Op de grote rivieren en zeker op de Waal is het erg druk. Voor je het in de gaten hebt, zijn stroomopwaarts en -afwaarts vele schepen gepasseerd. Eén scheepje viel op door z'n maat, geluid en armoedig ogende opbouw. Het was ook één van de weinige passerende schepen zonder auto op het achterdek. Bij nader onderzoek bleek het een Tsjechisch schip te zijn, de CͮSPL Labe 17, een oude langzaamloper met zo te zien erts als lading. Het scheepje viel in het niet bij alle containerreuzen en zesbaks-duwers met veel zwaardere motoren. De schipper voer akelig dicht onder de wal om passanten de ruimte geven en minder last van de hekgolven te hebben.