Pagina's

05 maart, 2011

Soms zit het tegen...



Een week of wat geleden schreef ik over mijn bovenfrees die het had begeven, ik kocht een nieuwe en kon de klus afmaken. Het ging om de gleuven in de blokken essenhout voor het hakblok dat ik aan het maken ben. Het hakblok ben ik ondertussen aanéén aan het lijmen, dat doe ik rij voor rij alleen op die momenten dat het in de werkplaats méér dan 5 graden is, dat schiet dus niet echt op maar ziet er wel mooi uit! En elke keer weer alles goed klemmen.





Twee weken terug begaf de hoogte afstelling van mijn cirkelzaagmachine het, dat was de tweede keer in bijna twintig jaar gebruik. Het is slijtage van de trekspindel, maar vooral van de trekbout (messing).
Deze keer heb ik via internet nieuwe onderdelen besteld (wat een gemak) en gisteren kreeg ik ze thuis. Samen met buurman Gerard heb ik de boel weer gemonteerd, maar echt tevreden over het resultaat ben ik nog niet. Maar ik kan weer zagen, ik had nooit gedacht 'm zo te zullen missen!




In de tijd dat ik niet kon zagen of lijmen ben ik weer gaan draaien, bij Baptist in Arnhem kocht een 'meenemer' (links op de hoofdas) en een klein meedraaiend center (rechts op de foto). Die luxe had ik mij nooit eerder veroorloofd.
Bij het hout voor de haard vond ik een brok dat geschikt leek voor een klein schaaltje, zoiets heb ik niet eerder gedraaid. Het is hout van de stoofperenboom uit de dijk die ik een paar jaar terug moest kappen omdat al het leven eruit verdwenen was.
Het draaien ging goed tot het moment dat ik het werkstuk omdraaide en in de grote 3klauwplaat vastzette om de binnenkant uit te kunnen draaien.
De kom in wording schoot uit de klauwen en raakte behoorlijk beschadigd. Binnenshuis (temperatuur verschil) ontstonden er meteen droogscheuren in.
Eigenwijs als ik ben, ben ik gewoon weer opnieuw begonnen met de andere helft van hetzelfde stuk hout, het ziet er nu al mooi uit. Maar tussendoor...
...kon ik weer lijmen, zagen en verder gaan met snoeien op het landje, want ook dat is een maand blijven liggen.
Als ik verder kan met draaien, zal ook het tweede stukje hout gescheurd of vervormd zijn. Maar dat kan ook juist de lol zijn.


Foto aanklikken.

4 opmerkingen:

  1. Wat zonde van dat schaaltje maar het hakblok wordt mooi! Kun je me uitleggen waarom die blokken altijd uit kleinere blokken zijn opgebouwd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer als dat tweede kommetje ook nog zou gaan scheuren, want het eerste beloofde een mooie vorm te worden en het hout vind ik fraai van kleur en tekening.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het verhaal is voor mij te technisch, hoe de apparaten werken: geen idee, maar..... het gemaakte ziet er heel mooi uit !
    En dan het geduld daarbij.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als is echt geduld zou hebben, zou het nog veel mooier worden.

    BeantwoordenVerwijderen