Pagina's

28 mei, 2008

EI EGG OEUF HUEVO.






HUEVO EI OEUF EGG.



Als gewone consument die zijn eieren koopt bij de supermarkt, melkboer of zelfs de aan huis verkopende boer, krijg je de 'misbaksels' nooit te zien.
In januari 2006 liet ik al een gekreukt ei zien, ik heb het nog steeds en maakte er een nieuwe foto van. Het lijkt of dat ei met heel veel moeite naar buiten is geperst (en persen doen die hennen, ze gaan er zelfs bij staan).
Het ei dat wij nu vonden is niet gekreukt, maar vertoont een wonderlijke kalkafzetting die je er overigens met de vinger zo afwrijft. Ook dit ei is door die gladde sluitspier naar buiten gekomen. Wanneer is die afzetting erop gekomen? Zijn er deskundigen onder ons die het weten?
(Voor de echte leken dit: een ei verlaat 'zacht' de hen en stijft pas in de buitenlucht op, maar dit gebeurt in een fractie van een seconde.)



+



27 mei, 2008

A V O N T U R I E R





Hij moet via het vliegengordijn bij de voordeur binnengekomen zijn deze koolmees. Hij werd door L.voor het eerst waargenomen op het waterslot van een wijn in wording. Daarna was de deksel van de pan met vlierbloesemsiroop dé plek om naar buiten te kijken.

De avonturier vloog echter de woonkamer binnen toen ik de ramen wilde openzetten. Daar inspecteerde hij de leeslamp en nam een kijkje bij de L.P.'s.



Uiteindelijk vond hij een rustig plekje op de meterkast en kon ik de ramen daaronder openen en vloog hij naar buiten.




()


25 mei, 2008

TOUMANI DIABATE







Een week geleden zaten we in de Willem Burger zaal van De Doelen, dat concert-en congresgebouw te Rotterdam, waar meer foyerruimte inzit als dat er zalen zijn, krijg je de indruk. Naar een bescheiden concertzaal moeten lopen door een verder bijna verlaten gebouw met drie etages is niet bepaald sfeerverhogend, maar wel sfeerbepalend. Gelukkig maakte de muziek veel goed. Ik had één cd van Toumani Diabaté een fantastische kora speler uit Mali, maar wat voor instrument die kora nou eigenlijk is was mij niet echt duidelijk en foto's zeggen dan ook niet altijd alles. Hij gaf na het optreden een verhelderende uitleg over het instrument en hoe erop te spelen. In de tekst hierboven (aanklikken) staat een precieze omschrijving.
Het spel is via de link te horen.



#



23 mei, 2008

M E E R K O E T






Op 30 november 2007 schreef ik onder het kopje 'mosselen' over het vlotje dat ik maakte in de hoop dat een eend of watervogel er verder aan zou gaan bouwen. Ik vond er toen leeggehaalde mosselen op.
De afgelopen winter is het bouwsel een paar keer omgegaan, daarom heb ik er een extra drijver en meerdere takken aan toegevoegd. De oudere wilgentenen waren al aan het uitlopen, er zitten worteltjes en groene blaadjes aan. Gistermorgen zag ik voor het eerst dat er verder aan gebouwd wordt. Later op de dag zagen we er een meerkoet op staan die weg zwom toen wij naderbij kwamen. Voor ons de gelegenheid om snel op het bankje te gaan zitten en inderdaad kwam even later de koet weer terug en trok zich niets van ons aan en dat alles op drie meter van ons af! Er zit trouwens tussen het riet nog een nest, maar ik heb nog niet gezien of dat de zelfde is.



*


21 mei, 2008

Een boek




Ik heb een boek gekocht,
geen literair meesterwerk maar een goed geschreven stuk vaderlandse geschiedenis. Ik vond het in de NRC in de rubriek 'Het onbesproken boek.' Het verhaal trok mij meteen. Ik zou het nooit gekocht hebben als ik er voor naar de boekhandel zou moeten gaan, maar internet maakt bestellen makkelijk.
De titel is: Bestemming New York. Het gaat over de Zaandam, een koopvaardijschip met passagiersaccomodatie dat in 1939 ingezet werd op de Holland Amerika Lijn en in 1942 voor de Braziliaansekust getorpedeerd werd en zonk. 134 opvarenden komen om, 59 anderen weten in een lekke reddingsboot in acht dagen de kust te bereiken. Drie anderen worden na 83 dagen op zee gered.
Een verhaal uit velen, maar zelden opgetekend.


20 mei, 2008

W E R K P L E K






A F W E R K P L E K




Er staan veel krukjes, bankjes en stoelen in mijn atelier. Er is er slechts één die ik gebruik om op te zitten. Het is een namaak Thonet waarvan we er ooit op de Rozengracht in Amsterdam vier kochten als eettafelstoel. Veel geld hadden we toen niet en deze slecht in elkaar gezette stoelen konden we net behappen. De enig overlevende is mijn zetel aan 'mijn buro' in de werkplaats. Op die plek verzamel ik mijn inspiratiebronnen, houtmonsters en mijn dierbaren. Ik gooi er neer wat ik niet wil vergeten of kwijtraken. Deze plek moet ik zo nu en dan even doorlopen, schiften en schoonmaken. Vandaag heb ik daarmee een begin gemaakt, het buroblad laat weer lege plekken zien.
Aan de foto's aan de wand verander ik niets er komt hooguit wat bij.
Aan de muur hangen dingen die ooit behoorden aan mijn vader of Marion en haar moeder maar ook gewoon attributen die iets voor mij betekenden. Een foto van mijn moeder, Skyllas en Lindsey. En niet onbelangrijk, krantenfoto's die laten zien wat de ene mens de ander aan kan doen.
Een plek van en voor mijzelf.


*


19 mei, 2008

H O N G E R !!







Aan de achtergevel van mijn werkplaats hangt een hele serie voorbeeldnestkastjes. Eén ervan hangt op borsthoogte, het is een oud kastje dat al jaren in een boom heeft gehangen. Het is bewoond door een pimpelmezen paar. Als ik er langs loop kan ik zó het vlieggat inkijken. Als pa of moe thuis zijn laten ze dat merken door hard te sissen of met de vleugels te slaan. Maar als ze op strooptocht zijn kijk ik recht in de geelgerande bekkies van de jongen. Het is een kleurrijk nest, veel veertjes en mos maar ook rode en gele wol.
Er hing een dekentje in de garage waarin die kleuren wol zaten, maar dat is al een tijdje terug. Misschien van de schapen aan de andere kant van de dijk, die werden rood en geel gemerkt. Als straks de jongen gevlogen zijn zal ik het nestmateriaal aan een nadere inspectie onderwerpen.



+





18 mei, 2008

WATERRECHTBANK VALENCIA





Als tot toeristisch schouwspel verworden historisch tribunaal bij de Puerta de los Apostoles. Als ingelezen toerist zorg je ervoor ver vóór klokslag twaalf op het plein aanwezig te zijn. Als naïeve toerist denk je dat er een echte rechtspraak komt en druip je teleurgesteld af als anders blijkt. De gezichten van de omstanders spreken boekdelen, soms is er sprake van ontzag en bewondering maar ook ongeloof en hilariteit is te zien.
De rechters (?) zelf proberen hun rol serieus te nemen. Voor je het weet is het plein weer leeg.








#


17 mei, 2008

OSSIP ZADKINE





Op de heenreis door Frankrijk ontdekte L. dat ze ooit op onze Franse kaart ergens had geschreven: Zadkine Museum. We zaten niet echt in de buurt maar besloten er op de terugweg een bezoek aan te brengen.
De Nederlanders die Zadkine kennen, kennen hem van 'De Verwoeste Stad', het monument in Rotterdam. Maar de man heeft veel meer beelden, maar ook tekeningen en grafiek gemaakt. Een deel daarvan is in Parijs te zien in het Musée Zadkine, maar ook het kleine museum in Les Arques, in de buurt van Cahors heeft een mooie collectie. Les Arques was voor Ossip en zijn vrouw een toevluchtsoord tijdens de Tweede Wereld Oorlog, hij was van Russisch joodse origine. Hij maakte er o.a. een aantal grote, houten beelden, die in dit museum te zien zijn.


Werkend aan Orphée, 1961

© D.Frasnay




Zadkine in zijn tuin in Les Arques 1962

© G.L.Marchal



Diane 1939

© J-L Nespoulous






16 mei, 2008

CITRUS MUSEUM BURRIANA





Naast Valencia was het Citrus Museum in Burriana ook een 'must' op deze reis. Waar het verzamelen van papiers d'oranges al niet toe leidt! In eerste instantie schrokken we van het begin van de tentoonstelling. Een klein zaaltje met oude werktuigen en machines, voor mij wel leuk niet niet specifiek 'citrus'. Maar er bleken nog drie etages boven te zitten met veel info over de geschiedenis, teelt, verpakking en transport van citrusfruit. De vrouwen op de foto boven wikkelen het fruit in papiertjes. Dat was handwerk en is het nog steeds.

De grafiek spreekt voor zich: van boot via trein naar de weg.


Deze prachtige, deels houten vierdelige pers was het begin van de sapindustrie. Ik denk dat hier twee mensen aan stonden met in elke hand een halve sinaasappel.
Eronder zat een elektromotor. Niet echt duidelijk was de sap afvoer, behalve dan dat rondje in het midden.




Deze opstelling was echt aandoenlijk! Als ik het goed begrepen heb zijn in 1929 onder toezicht van een notaris een hele vrucht en delen van mandarijnen luchtdicht in glas opgesloten. Het had geloof ik te maken met het conserveren van citrusfruit. Mandarijnen, ananas, perzik en ander fruit in blik kennen we, maar sinaasappel in blik ken ik niet.
Misschien iemand met kennis van het Spaans/Catalaans die weet wat er staat?




Hier zijn nog meer foto's van het museum te zien.



&