Pagina's

18 februari, 2012

WATERKEFIR



Dit vriendelijk ogend mondje is de opening van een fistel in mijn lijf. Het slangetje van 20 cm voor het inbrengen van de  contrastvloeistof  om de fistel op de scan zichtbaar te maken verdween er helemaal in. Door die contrastvloeistof was goed te zien hoe grillig het verloop van de fistel is/was, het leek op de vertakkingen van een oude perenboom. (Zie ook foto bij link.) Via de fistel is maandenlang vuil van een ontsteking afgevoerd. De ontsteking was ontstaan in het gebied waar anderhalf jaar geleden een nier en ureter is weggehaald. De laatste weken is gebleken dat de bron aan het opdrogen is, er komt steeds minder vuil uit. Er is even sprake geweest van een (letterlijke) schoonmaakoperatie, maar die is afgeblazen omdat het middel in dit geval erger zou kunnen zijn dan de kwaal.
Volgens de deskundigen kan een fistel een leven lang open blijven, maar ook uit zichzelf weer dichtgroeien. Ik hoop dat dat laatste bij mij nu aan de gang is.

Ik geloof niet in sprookjes of 'toverdrankjes', alternatieve geneeskunde bekijk ik met argusogen. Ik sta er op z'n minst zeer sceptisch tegenover.
Begin december vorig jaar kwam onze buurvrouw met een uitgeprint verhaal en een schaaltje met een glibberige substantie; "dit is waterkefir en goed voor Berend, probeer het maar eens" zei ze. Ik had er nog nooit van gehoord, maar Lindsey kende het wel.
Sindsdien is L. druk doende de pot met kefir aan de praat te houden en te verversen en mij er elke dag minstens één glas van voor te zetten. Ik moet zeggen dat de smaak niet tegenvalt.





Maar de vraag is nu natuurlijk wel of het opdrogen van mijn fistel het gevolg is van het drinken van de kefir of dat dat ook gebeurd zou zijn zonder het wonderdrankje. Als ik een gelovig man zou zijn, lag het antwoord voor de hand. Maar voor een eigenwijs als ik blijft het een onopgeloste vraag.

Soms maakt 'het ergens in geloven' het leven een stuk eenvoudiger.

1 opmerking:

  1. Ja ik weet het, je hebt er overal "een hard hoofd" in maar zo langzamerhand zou dat van jou toch wat zachter mogen worden.
    Zeker weten doe - en kan - ik natuurlijk niet, maar de geneeskrachtige eigenschappen van deze zwam zijn van oudsher bekend, dus zo gek vind ik het niet. In ieder geval is hier sprake van een wonderlijke en heugelijke samenkomst van omstandigheden. Bovendien: de liefde kan wonderen doen, niet?

    BeantwoordenVerwijderen