Pagina's

27 februari, 2012

1 gram TE VEEL...



Als je als automobilist een bon krijgt omdat je harder reed dan toegestaan, wordt er een correctie toegepast omdat er rekening wordt gehouden met afwijkingen in de meetapparatuur.
Die correctie kent Post NL niet. Vijftig gram is vijftig gram en geen gram meer.
L. maakte een enveloppe met P's klaar voor Tsjechië; haar digitale keukenweegschaal gaf aan dat het geheel 50 gram woog incluis postzegels en ik deed de zending op de bus. Een paar dagen later valt er een kaart in de bus waarop staat dat er €2.50 betaald moet worden omdat er een poststuk niet voldoende gefrankeerd zou zijn. Via de site van Post NL valt te achterhalen dat het om de zending naar Tjechië gaat en ook dat het één gram 'overgewicht' betreft. Op die pagina staat ook dat je je poststuk op een keukenweegschaal moet wegen! Het is dus geheel volgens de regels gegaan.
Als je op 'onvoldoende gefrankeerd' gaat zoeken, vallen er heel wat ervaringen te delen. De meeste mensen adviseren niet te betalen, dan komt er een herinnering maar daarna niets meer. Maar L. had al zegels geplakt en en haar boosheid opgeschreven. Een beetje te braaf misschien, maar de kaart gaat op weg naar de Afdeling Porten Innen...

4 opmerkingen:

  1. Om gek van te worden, maar van mierenneukers win je meestal niet. In elk geval heeft L. haar boosheid ge-uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Trouwens, het moet zelfs minder dan één gram geweest zijn, omdat mijn weegschaal twijfelde tussen 50 en 51 gram, ging heen en weer en koos uiteindelijk voor 50 gram. Net zo goed ging het maar om ééntiende gram te veel, maar net zoals mijn keukenweegschaal, signaleert die van Tante Pos maar hele grammen. Voor tweetiende grammen teveel oncontroleerbaar verschil wordt je hier onevenredig zwaar gestraft, terwijl je in de veronderstelling verkeerde dat je het goed gedaan had. Beschamend pietluttig, noem ik zo'n aanpak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij zijn ze bezig aan een stiptheidsactie, ik kreeg van de week een brief wel gewoon bezorgd (we begrijpen hoe belangrijk het is om post in goede orde te ontvangen, daarom hebben we het desbetreffende poststuk toch verzonden), maar met een kaartje erbij waarop het verzoek de verschuldigde verzendkosten (inclusief administratiekosten) alsnog te voldoen.Het was een A4 envelop waarin één velletje A4, heb het laten nawegen op het postagentschap, en verdomd: 4 gram teveel. Ik betaal die extra kosten (€1,-) absoluut niet, zie het als een kleine financiële tegemoetkoming voor de steeds slechter wordende postbezorging (maar al te vaak ligt mijn post in de brievenbussen van de buren). Vind daarbij hun personeelsbeleid stuitend (zie laatste aflevering Zembla). Misschien moeten zich dus eerst eens met belangrijker zaken bezig houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. EEN MAIL-BERICHT VAN EEN MEDE VERZAMELAAR...


    Dag Lindsey,

    Wat een opluchting, ik heb de laatste twee maanden niet echt goede gevoelens bij Post.nl.

    - Een brief helemaal niet aangekomen;

    - een brief, in een plastic zakje met een briefje van de posterijen, waarin werd gezegd dat de brief waarschijnlijk bij de behandeling
    was beschadigd, absolute onzin, een van de zijkanten was er gewoon vanaf geknipt;

    - een opengesneden brief die weer met tape was dichtgeplakt. Ik heb contact opgenomen met de afzender, en die had de brief
    niet op die manier gepost.

    Omdat ik toch een signaal aan Post.nl wilde afgegeven heb ik contact opgenomen met de klantendienst. Nou je raad het al, het obligate
    verhaaltje dat ze heel serieus omgaan bij het aannemen van het personeel, en dat ze regelmatig steekproeven doen naar de betrouwbaar-
    heid van de bezorging enz enz.
    Ik baal erg van dit soort zaken, en verlang zo langzamerhand terug naar de goeie ouwe tijd, toch (bijna) al het personeel nog betrouwbaar
    was !

    Het bekijken van de inhoud van mijn brief heeft geen haast, ik was alleen nieuwsgierig of hij aangekomen was.

    Groetjes,

    Nico

    BeantwoordenVerwijderen