Pagina's

21 april, 2009

SCULPTUUR.





Beeldhouwers kunnen eindeloos pielen totdat ze de 'ideale lijn' gevonden hebben. Als het steenhouwers of houtsnijders zijn kunnen ze alleen maar weghalen om die lijn tevoorschijn te halen. Boetserende beeldhouwers kunnen materiaal opbrengen en weghalen om zo het ideaal te bereiken. In de natuur zijn vele ideale lijnen te vinden. Als ik naar de bovenste foto kijk, zie ik een sculptuur in een wankel evenwicht van een meter of twaalf hoog in een vlak polderlandschap. Vorm en lijnenspel zijn even tijdloos als vanzelfsprekend. De tweede foto laat zien wat het werkelijk is, een verpopte rups hangend aan een van mijn hardhouten kinderstoeltjes. Het bouwsel is nog geen twee centimeter groot, ik heb geen idee wat voor een vlinder daar uit komt! Als de transparantie van de pop in de twaalf meter hoge sculptuur overgebracht zou kunnen worden zou het een fantastische tegenhanger van de zware, grijze olifanten van Tom Claasen kunnen zijn die bij het knooppunt A6-A27 richting Lelystad staan staan.


3 opmerkingen:

  1. Is de 1e foto op zijn kop genomen ? Als dat zo is, hoe kan het dan zo "kaal" er omheen zijn ?
    Intrigerend hoe je zoiets ontdekt, het ziet en dan de link legt met een kunstvoorwerp.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is de 1e foto op zijn kop genomen ? Als dat zo is, hoe kan het dan zo "kaal" er omheen zijn ?
    Intrigerend hoe je zoiets ontdekt, het ziet en dan de link legt met een kunstvoorwerp.
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt me een heel fraai sculptuur..
    Kon je het maar uitvoeren van het staal-met-gaatjes waarvan bijv. de Mac's gemaakt zijn -dat zou vast een vorm van transparantie geven..?

    BeantwoordenVerwijderen