Pagina's

04 maart, 2007


*
KERK,
een hekel onderwerp.

*






Voor mij is een kerk een godshuis zoals een moskee, tempel en synagoge dat ook is. Een plek waar gelovigen elkaar en hun God kunnen ontmoeten of aanbidden. Daar heb ik, als ongelovige, niets te zoeken, hoe mooi het gebouw ook is.
Ik ben Nederlands Hervormd opgevoed, heb menige kerkdienst meegemaakt en zelfs in kerstspelen de rol van herder redelijk kunnen vertolken. Ik geloofde in het scheppingsverhaal. Begin 60er jaren begon ik te beseffen dat het geloof een machtsmiddel is om het volk onder de duim te houden, te manipuleren, te kwetsen, angsten te ontnemen of juist in te boezemen. Ik begon te begrijpen dat
de verkondiger van het woord de geschriften naar eigen inzicht kan interpreteren, ik kreeg door dat daar iets niet klopte. Ik besloot er niets meer mee te maken te willen hebben. Het bezoeken van een godshuis als toerist heb ik daarmee voor mijzelf bijna onmogelijk gemaakt.
Toch kijk ik wel naar kerken als gebouw, maar meestal ga ik er niet naar binnen. In Frankrijk heb ik een paar robuuste van steen opgetrokken, sobere maar oh zo heldere Romaanse kerkgebouwtjes gezien, prachtig door eenvoud. Ik zie ze liever dan de power-pracht van Reims of Rome.
Dit kleine houten kerkje heeft voor mij diezelfde kracht, zeker na het zien van het interieur dat ik dankzij aandringen van L. heb kunnen aanschouwen.

2 opmerkingen:

  1. Deze wonderlijke kleine juweel dat we toevallig tegenkwamen op onze weg, bleek aan de binnenkant een schitterende verrassing in petto te hebben!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het he-le-maal met je eens, inhoudelijk qua religie. De aandacht voor die aspecten van religie verslapt, helaas. Als tourist heb ik meestal weinig moeite met de gebouwen, maar ik bezoek dan ook meesatl alleen katholieke of oosters orthoxe kerken, en dat is al zó anders, dan vervliegt mijn moeite en zie ik alleen het kunsthistorisch aspect ervan :-))

    BeantwoordenVerwijderen