Pagina's

15 maart, 2007

^


ARAUCANA





Dat licht bruine hennetje in het centrum van de foto is een Araucana, het is een zeer brutaal vogeltje. Als ik in de buurt kom als zij op een legnest zit gaat ze krijsen! Araucana's hebben geen uitbundige staart maar een *bolstaart*, ik noem het een bol kontje. Ik heb ook een wit exemplaar net zo als op deze site te zien is. Ook dat is een bijdehandje, maar dan een met een van jongs af aan vuile kont!
Ons eerste koppel kochten we op de vogelmarkt van Mol (B), de verkoopster wist ons te vertellen dat het Araucana's waren, wat zij niet vertelde en wij niet zagen was dat het twee hanen waren!Het waren jonge kuikens. Via Internet kochten wij een paar maanden later bij een fokster in Sprang Capelle een tiental nog jongere kuikens, volgens haar allemaal hennen. Mooi niet dus, ook hier weer een aantal haantjes. Het teveel aan haantjes gaat naar de buurman en die draait ze de nek om. Wat er nu nog aan hennetjes rondloopt is een kruising tussen de haan die we al hadden en een van de weinige Araucana hennen van de fokster. Er lopen er ook nog een paar rond met oortoefjes, lijkt mij lastig voor de hen, maar het zal z'n nut wel hebben. De eieren die ze leggen zijn groen, rozig of blauw van kleur.


^


3 opmerkingen:

  1. Heerlijk, die kippen, zo leuk dat ze allemaal ook hun eigen karaktertje hebben.. - Ho, wacht ik bedoel heerlijk hier niet als culinaire toevoeging, maar juist als "aanblik": het (voor mij) jeugdsentiment.
    En ja, zo veel mogelijk hennetjes, ik kan me voorstellen dat elke pluimvee-liefhebber zou willen dat er een manier was om dat al in ei-stadium te bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik blijf het heel knap vinden, een verhaal over soms alledaagse dingen met prachtige foto's in een fraaie layout !
    De laatste foto's, het kloppend hart (paprika), de slak en de doos met eitjes en nu weer de kippen !
    th.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Th, het is gelukt! Mooi zo.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen