Pagina's

01 maart, 2007

Cerinthe / Wasbloem.


*

CERINTHE

*




Een bevriende hovenier schreef mij onlangs dat hij de chocolade variant van Cerinthe ging bestellen. Ik doe veel in de tuin en in mijn kasje, de tuin levert ook heel wat op, maar om nou te zeggen dat ik veel van planten weet is iewat overdreven. Soms herken ik een plant maar om hem te benoemen is een andere zaak. Zijn Cerinthe deed bij mij dan ook geen belletje rinkelen. Op Internet kom je heel wat tegen als je CERINTHE intikt, ook fotoos als hierboven (met dank aan de maker) maar de chocolade variant heb ik nog niet gezien. WASBLOEM lijkt mij een goede Hollandse benaming. Het zal wel door de foto komen maar deze ziet er behoorlijk kunstmatig uit. Vooral het blad ziet er uit alsof het uit een Chinees atelier komt.
Als iemand er meer van weet of betere fotoos heeft, laat het mij weten.

4 opmerkingen:

  1. Ergens komt het (het fluwelige beeld in de foto) me bekend voor, maar ik zou niet weten waar ik hem gezien kan hebben. De naam ken ik nl. helemaal niet..
    Wel ben ik zelf zo gehecht aan sommige planten dat ik ze gerust uitgraaf en meeverhuis, als er ook maar even gelegenheid is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, wij ook: ettelijke achterbakken volgepropt met planten en bollen hebben we van mijn volkstuintje in Amsterdam hier naartoe getransporteerd, zelfs een (nog betrekkelijk kleine) boom - de Liquidambar - omdat ik er van huis uit aan gehecht was. Alleen krijgt die hier op de klei in Veen helaas geen vuurrode herfstkleur meer zoals op de veen daaro, maar nietszeggende, vaalgele blaadjes. Wat een teleurstelling!
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cerinthe major purpurescens

    misschien kun je onder deze naam eens wat gaan uitzoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen