Pagina's

21 november, 2006

Yaqua /Doe het maar. Yaqua /Do it then.

Vriend Flip is niet bang, soms wel overmoedig.
In 1977 bedacht hij een ongewone manier om bij zijn in Parijs wonende moeder op bezoek te gaan. Hij wilde in een wel heel klein zelf te bouwen zeilbootje vanuit Amsterdam langs de kust naar de monding van de Seine varen. Als hem dat zou lukken zou hij de Seine opvaren tot Parijs en daar zijn moeder om de hals vallen. Voor als het niet zou lukken had hij een 'ansichtkaart' voor z'n moeder klaar liggen, die hij bij vertrek op de bus zou doen. Gelukkig voor hem, z'n moeder en latere vrouw en kinderen heeft hij op tijd van dit waanzinnige plan afgezien.

Friend Flip isn't scared, but sometimes a little over-bold.
In 1977 he
thought up an unusual way of going to visit his mother in Paris. He wanted to sail along the coast from Amsterdam to the mouth of the Seine in an exceptionally small, self-built sailing boat. If he succeeded, he'd sail up the Seine to Paris and there throw his arms around his mother's neck. In case things didn't work out he had a 'postcard' tready for his mother which he'd post on leaving. Luckily for him, his mother, and later his wife and children, he discarded this crazy plan on time.

Het was een prachtig bootje gemaakt om niet op, maar in zijn VW bus te vervoeren. De tewaterlating geschiedde aan de voet van de Schellingwouderbrug, ik mocht daar bij zijn. Toen hij in zijn creatie stapte dacht ik: Flip dit is waanzin, waar begin je aan, dit notendopje is geschikt voor de vijver van American maar niet voor de Noordzee. Hij dacht daar vooralsnog anders over en ging verder met testen.
Alle verdere tekst is van Flip zelf, ik ga er niet in rommelen. Voor een Fransman die slechts een beperkt aantal jaren in Amsterdam vertoefde en al weer jaren in Frankrijk woont en zo Nederlands schrijft, neem ik mijn petje af. Er zijn Hollandse politici die meer en grotere taalfouten maken.
Geniet zoals ik genoten heb.

It was a beautiful boat, built to be transported not on, but in his Volkswagen bus. It was launched at the foot of the
Schellingwouderbrug, and I was allowed to be present. When he stepped into his creation I thought: Flip, this is crazy, what are you thinking of, this nutshell is okay for the pond at the American Hotel but not for the North Sea. However, he was of a different opinion and went on with the trials.
The rest of the text is Flip's, and who am I to mess with it. For a Frenchman - who spent only a limited number of years in Amsterdam and has been living back in France for years now - to be able to write in Dutch like this is fantastic. There are Dutch politicians who make more, and bigger, grammatical errors.
Enjoy, just as I did.


1977 : mijn eerste zelfgemaakt bootje in A'dam (atelier in het Leuwenberg complex, kant van de Ververstraat). Door de stank van de polyester (romp is multilaag met weefsel en gelcoat gemaakt op een "verloren" positieve mal) moet ik nachten lang in mijn VW busje gaan slapen onder mijn ramen. Intussen ben ik een goeie klant van PolyService bij het Sumatraplein geworden.
"Yaqua" betekent "Doe het maar" in Frans (afgekort van "il n'y a qu'à").

de afmetingen van het bootje waren exact gepasd aan de acherklep en diepte van mijn VW bus, met een speeling van 1 cm overal. Daarom krijg je deze ratio...




Zo een klein kuipje (2,30 m lang) heeft toch alles daarop en daaraan net als een 420. Hij heeft zelf een luxe stuurstok met stick wat absoluut overdreven is voor zo een maat.




Het alle eerste vaart : jij was daarbij en het is wel bij de Shellingwouderbrug







De groote plan is : van de Noord-Hollandse kust naar Parijs over de Seine varen. Utopie kent geen grens ! Maar first of all moet ik een test maken. Dus, geen risico nemen, richting Pampus (Ik vaar recht op af) ! A'dam-Pampus (om het ijland) en terug, kost me de hele dag, de wind is vrij zwak. Ik heb meer de indruk dat ik in een omgekeerde schildpad drijf. Mijn optimisme begint af te zakken...


Doorbijten. Nu is het weer beter voor mijn tweede test. Programma: Durgerdam - Hoorn (daar overnachten) en terug. Deze keer lukt het wel, maar ik moet toch twee nachten meemaken, in mijn "kajuit" (een tent over de giek). En mijn slaapzak is toch tijdens het vaart nat geworden...








Derde en laaste poging voor de grote odyssee. Ik dacht dat ik binnen zes weken kon aan de voeten van de Eiffel toren mijn anker gooien. Deze keer probeer ik vanuit het strand bij Noordwijk-aan-Zee langs de kust naar beneden. Primo : de branding is bijna een muur voor mijn noot, tien keer achter elkaar moet ik gauw terug naar de kant om het bootje leeg te kantelen. Na een tijd ben ik toch achter deze val gekomen, met een flink potentieel van mijn illusies kwijt. Secundo : in het midden van de golven (het was windkracht 4), ik merk gauw dat ik toch ontzettend laag op het water zitten (foto steeds naar Pampus). Het vrije boord is inderdaad een beetje kort, ik moet vaak hozen. Ok, ok ! Nu weet ik het. De odyssee valt helemaal in water !!!







*


3 opmerkingen:

  1. Wat een schitterend verhaal toch!! Je bent echt een dwaze durfal, Flip.
    L.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je compliment maar het is lang geleden. Als je ouwer wordt, doe je een beetje hetzelfde maar onder andere formen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, een mooi, dapper waaghalzerig vehaal :-) *Gelukkig* ben je veel verstandiger geweest dan Bas Jan Ader ;-}

    BeantwoordenVerwijderen