Pagina's

26 november, 2008

WASSENDE MAAN



In 1971 verschenen in Nederland in het kader van Sonsbeek buiten de perken de eerste grote, door kunstenaars bedachte 'ingrepen in het landschap'. Robert Morris maakte bij Velsen het Observatorium, dat in 1977 in Flevoland opnieuw is opgebouwd en Robert Smithson maakte zelfs twee werken: de Broken Circle en de Spiral Hill in Emmen. Vanaf de top van de Spiral Hill had je volledig zicht op de Broken Circle. Richard Long creërde op Schiermonnikoog een Celtic Sign. Het waren voor die jaren spraakmakende projecten.
Een paar Nederlandse beeldende kunstenaars ging verder in de door de Amerikanen en Brit ingeslagen weg. De Gorkummer Marinus Boezem bedacht in het kader van zijn reeks 'Kathedralen' het project 'De Groene Kathedraal', waaraan in 1987 in Almere is begonnen.

Een paar jaar geleden werd in het kader 'ruimte voor de rivier' de schop gezet in de Biesbosch; ik schreef daar al eerder over. Er is heel veel werk - maar vooral grond - verzet in het gebied. Er zijn verdiepingen, maar ook verhogingen aangebracht en tenslotte is de dijk naar de Merwede doorgestoken.
Voor zover ik weet is er één kunstenaar bij het project betrokken, Paul de Kort. Ik las in dit kader al eerder over hem, hij maakte een Labyrint waarin de hoogte van de waterstand af te lezen is. Vanmorgen stond er een klein berichtje in het BD, dat "De wassende maan vol loopt". We zijn er vanmiddag even gaan kijken en ik moet zeggen dat het een prachtig gezicht is, zeker voor stedelingen de moeite waard eens te gaan kijken bij hoog water.

Wat mij opvalt bij de hier genoemde kunstenaars (behalve Boezem) is het gebruik van de cirkel. Richard en de twee Robbert's, maar ook Paul nemen de cirkel als uitgangspunt. Is dat een 'logisch gevolg van' of 'een gebrek aan'? Richard spant wat dat betreft voor mij de kroon. Kijk maar eens op zijn site onder de knop 'Exhibitions'. Elk zichzelf respecterend museum heeft wel een kransje van hem liggen. (Elke steen een nummer en elk nummer z'n plaats in de cirkel precies volgens de tekening van de kunstenaar en waag het niet de witte handschoenen thuis te laten!)

Nee, dan dit model van het labyrint van Paul. Het ziet er uit als uit steen gehakt maar is in beton gegoten. Jammer. Hij is dan ook geen Morris, Boezem, Long of Smithson (welke Nederlander kent ze?) maar een mij onbekende grootheid wiens werk alleen bij een tweede '53 ten onder zal gaan.


24 november, 2008



K u b u s s t o e l FM60
RADBOUD VAN BEEKUM 1980




In 1980 of '81 kochten wij onze eerste echte (dure) meubelen bij Piet Hoefsloot in Arnhem. Het was een strakke bank van GELDERLAND en twee even kubistische stoelen waarvan wij vonden dat ze goed bij de bank pasten. De door de katten totaal ver-ruïneerde zwart lederen bank is tien jaar terug al naar de 'stort' gebracht. Het bleek een door meneer Jan des Bouvrie ontworpen kubistiche bank met de prosarische naam: 6340. Voor de stoelen hebben we een keer nieuw canvas zittingen laten maken omdat het originele totaal 'doorgezeten' was. Helaas zaten we met het nieuwe canvas ook al snel met de billen op het staal. Later is de stoel in leer, maar ook met hout uitgevoerd heb ik begrepen, ik hoop dat die beter zitten!




Die twee kubusstoelen staan al langer dan veertien jaar bij mij in de werkplaats op zolder in de weg, ik wil ze kwijt! Maar om ze nu zomaar 'aan de dijk te zetten' gaat mij te ver. Toen wij ze kochten werd ons verteld wie de ontwerper was maar zijn naam waren we al snel vergeten. Het blijkt Radboud van Beekum te zijn, niet een ontwerper waar je elke dag van hoort. Soms schiet een ontwerper zijn doel voorbij, zoals Radboud met de FM60, een pracht stoel om naar te kijken, maar gerieflijk zitten doet hij niet. Op tweedehands 'Design' sites doet de gave stoel met lederen zitting zo'n € 200, op Markplaats een stuk minder. Onze exemplaren heb ik nu als 'opknappers' te koop gezet, voor elk bod boven de € 20 mogen ze weg.



Terwijl ik met dit verhaaltje bezig ben belt een geïnteresseerde, hij lijkt zeer serieus en mag de stoelen halen.

Nietwaar Wilco?

...




23 november, 2008

PIANO DOET STOF OPWAAIEN








Hij staat daar prima zei de pianostemmer (en -verhuizer) een week geleden, maar er moet wel een stofhoes omheen. Zo'n hoes is te koop maar kost wel een paar honderd euro en die hebben we even niet. "Ik maak er zelf wel een" riep Lindsey en kwam al snel met een grote lap op de proppen die ze jaren geleden kocht om iets voor haar dochter te maken. Ze maakte een maatschets, pakte de meer dan dertig jaar oude naaimachine en ging aan de slag. Laat de lap nou precies groot genoeg zijn en het klosje garen net toereikend! De gebruiksaanwijzing van de Japanse Super de Luxe ACIMA hoefde niet geraadpleegd, maar het is leuk om te zien dat er toen nog maar drie vestigingen van de Magazijn de Bijenkorf waren. De hoes past perfect en zal jaren meekunnen.


...

22 november, 2008


Wat kan een film toch leuk, om te genieten zijn! Wat kan ouder worden een plezier geven als je er op een goede manier mee omgaat. Young @Heart is een 'must' voor al die mensen die lopen te zeveren over het ouder worden, mensen zoals ik.
Voor de mensen die niet weten waar de film over gaat een korte uitleg.
De docu-film gaat over een Amerikaans koor waarin mensen van tussen de 72 en 92 jaar Pop, Punk en zelfs Heavy metal teksten ten berde brengen. Hoewel ze er volgens eigen zeggen zo nu en dan niets van begrijpen zingen ze vol overgave. Het loopt niet altijd even gesmeerd, de één heeft aan een half uurtje genoeg om de teksten uit het hoofd te kennen de ander presteert het om op de uitvoering die éne zin nog steeds niet met de juiste woorden te kunnen declameren. Maar lol hebben ze en het publiek geniet mee, in de concertzaal en de bioscoop.
Natuurlijk gaan er ook koorleden dood, je ziet ze bijna sterven, maar zoals het oudste koorlid van 92 zei: 'treur niet als ik er niet meer ben, ga door, ik kijk wel vanaf de regenboog toe en blijf genieten'.
Ze zit nu op die boog en luistert en geniet.



PHOTO PAUL SHOUL



21 november, 2008



Soms zou ik weer een kind willen zijn, een kind van deze tijd om te kunnen bouwen en spelen met 'spullen' waar wij vroeger niet eens van droomden omdat ze niet bestonden. Natuurlijk had ik Meccano en later Lego, maar het leukste is iets te kunnen bouwen waar je in of op kunt zitten. Deze trike bijvoorbeeld van de firma Berg Toys kwam ik bij toeval tegen, ik kende Berg van de robuuste stalen, skelters die je veel op het platteland ziet. Een skelter die 'meegroeit' en vele aanbouwmogelijkheden kent. Maar de MOOV had ik nog nooit gezien! Je koopt een doos met houten, stalen en kunststof onderdelen waarmee je zonder gereedschap niet alleen de trike maar ook nog drie andere voorbeelden kunt bouwen. Natuurlijk mag je zelf ook improviseren, wat veel leuker is. Als ik zie waarmee Meccano en Lego nu bezig zijn, ben ik blij dat er een MOOV bestaat, een vrij simpel, maar goed doordacht ontwerp met veel hout.
Soms had ik ook vader willen zijn of een grootvader met een kleinzoon, dan had ik mee kunnen bouwen of misschien wel zelf zo'n bouwdoos kunnen ontwerpen.

19 november, 2008

1954

'Afscheid'




Ik was negen jaar oud toen deze foto werd gemaakt, mijn ouders staan erop samen met de broer van mijn vader en zijn vrouw vlak voor hun vertrek naar Californië. Er moet nog een vijfde persoon aanwezig zijn geweest om de sluiter in te drukken of het is een camera met timer geweest, hoewel ik mij niet kan voorstellen dat één van de aanwezigen daarover beschikte. Het afscheid kan ik mij niet herinneren, wel de 'platte buis', de familie in gips, de litho, de groene wijnkan, het raffia lampenkapje, de Keulse pot met mais, het niet klimmende klimplantje, het koperen schaaltje, de 'moderne'kopjes, de boekenkast met de 'Winkler Prins' en de stoelen. Ik denk niet dat het een doorsnee 50er jaren interieur is geweest, daarvoor staan er te veel persoonlijke dingen in. Maar het 'gemoedelijk' rond de kachel zitten is kenmerkend voor die jaren. Het is op de foto niet te zien, maar de kachel had een breed onderstuk waar je lekker de voeten op kon warmen. Mijn vader heeft daarop zijn linkervoet gezet, ook mijn moeder verdenk ik ervan haar voeten op dat warme gedeelte te hebben gezien de hoogte van haar handen. Als de kachel toen warmte gaf zouden zij ongetwijfeld hun gasten die plek hebben gegeven, althans dat hoop ik. De kleding die het gezelschap draagt is niet echt winters, maar ook niet zomers. Misschien was de kachel gewoon het middelpunt van de kamer, de plek waar je gaat zitten. De twee broers en onze moeder leven niet meer, de woonkamer bestaat niet meer , het huis is gesloopt, maar het blijft een prachtig 'kiekje 'waar ik met plezier naar kijk.


>>>@<<<

16 november, 2008

X I N G B A O G U


© B.P.

Op 2 november schreef ik onder de titel 'Goudkopje' dat ik weer begonnen was met de kweek van paddenstoeltjes. De eerste Shii Take, gegroeid uit het als vulling meegestuurde baaltje, hebben we ondertussen al gegeten. Op de Goudkopjes is het nog wachten, maar de King Oysters groeien als kool.
Het vreemde is alleen , dat wat er bij mij op het baaltje groeit totaal niet lijkt op de zwammen van de foto van Casa Foresta, het bedrijf waar ik de paddenstoelen bestelde.
Maar als je gaat zoeken op Pleurotus eryngii (de Latijnse naam voor Koningsoesterzwam) kom je een aantal afbeeldingen tegen die er meer op lijken. Een lange dikke stam met kleine hoed.
Maar mijn paddo's zijn nog niet volgroeid, het kan nog vele kanten op, maar dikke stelen zullen nooit meer dun worden! We komen er zeker op terug. Het levert in ieder geval een prachtig plaatje op.


Foto Casa Foresta


Foto van Wikipedia


...
.


14 november, 2008

Het zal je maar gebeuren!




Twee weken geleden waren we op de feestelijke opening van de nieuwe, volledig geautomatiseerde stal van De lange Hoeve in Genderen, de boerderij waar wij onze kaas kopen. Ik heb er verbaasd staan kijken naar alle technische ontwikkelingen die in deze stal te zien waren, o.a. een automatisch voedersysteem van het merk Triomatic. Het systeem is zo groot dat het niet in één foto te pakken is. De volgende twee foto's zijn onderdeel van deze voedermachine!
Juist in dat verregaand geautomatiseerde bedrijfsonderdeel zou de brand ontstaan zijn. Het lijkt een installatiefoutje, nu maar hopen dat de verzekering uitkeert!






Ook deze computergestuurde 'melkcarrousel', waarvan dit maar een klein deel is, was fantastisch om te zien. Ik hoop 'm ook nog eens in vol gebruik te mogen aanschouwen.



.....


13 november, 2008

P I A N O




Deze piano kocht L ooit toen ze in Ierland woonde en nam hem in 1978 mee naar Amsterdam. Het is het enige grote 'meubelstuk' dat bij de verkoop van haar huis niet naar de nieuwe eigenaar is overgaan, maar tijdelijk ondergebracht bij een vriendin wier dochter aan pianoles toe was. De pianostemmer (tevens -restaurator) constateerde echter optredende schade wegens een te lage luchtvochtigheid in huis; de piano moest daar dus voor de winter (centraalverwarming!) weg. Het zwart gepolitoerde Jugendstiel instrument met koperen kaarsenhouders en goed geluid moest weer op transport, maar waar naartoe? Voor L behoort de piano tot het verleden, ze zal er geen muziek meer op maken bovendien wil ze nu liever 'buiten spelen'. Maar voor dochter V is het de laatste herinnering uit het huis waar zij opgroeide, zij wil het klavier behouden maar heeft de ruimte niet. Verkopen is daarmee voorlopig geen optie en opslagruimte is duur. Hier in huis is er geen plek, dus maakte ik een hoekje vrij in mijn werkruimte. Dat is een mooie koele, voldoende vochtige ruimte waar hij zal staan, keurig afgedekt met een laken tegen het stof, tot V een geschikte woonruimte heeft of anders tot ik er genoeg van heb. Hij is dus niet te koop, maar als iemand een betere oplossing weet, horen wij dat graag.




$$$$$


.

12 november, 2008

WEER ZO IETS



Dit ronde houten geval is een hoedenvorm, een mal van Lindehout waar het materiaal van de te maken hoed, in dit geval een rand, omheen getrokken wordt. Het heeft jaren bij mij in het atelier aan de muur gehangen tot ik het gisteren genoeg vond en in de emmer met afvalhout gooide om te verbranden.
Toen het aan de beurt was liet ik het L zien en die vroeg wat het was.

Mijn schoonmoeder was modiste, op haar voordeur zat een klein bordje geschroefd met daarop:
Edith Herbst Chapeaux. Zij werkte keihard voor een schamel inkomen voor haar en haar dochter. Zij maakte o.a. de showhoeden voor Max Heijmans en maakte en vermaakte vele hoeden van vooral Joodse klanten. Sommige van die dames presteerden het om met een op de Cuyp gekocht hoedje bij haar langs te komen met het verzoek er een etiketje van Maison de Bonneterie in te naaien! Bij een bonthandelaar kocht zij voor een luttel bedrag snippers en naaide die met de hand aan elkaar, zo kon ze toch wat verdienen!
Na haar dood vonden we dozen vol klein materiaal; bont, voile, stofjes, vogelveertjes, naalden, spelden en scheermesjes en natuurlijk de vele houten vormen.
Een paar van die vormen hebben we aan een bevriende, net beginnende hoedenmaakster kunnen geven, de rest is al jaren terug in het vuur verdwenen (want hoeden en dus ook vormen zijn aan modegrillen onderhevig en bovendien zat er worm in). Alleen deze ring heeft langer mee mogen gaan en dan alleen omdat de vorm mij intrigeerde.

Maar wat nu, moet ik 'm weer in het atelier hangen en er nog langer tegenaan kijken of toch het vuur in?



....