LUST
*
*
In Rotterdam staat de Kunsthal aan de rand van het Museumpark. Wij gingen er heen omdat er een unieke tentoonstelling van het werk van Henry Moore te zien is. We namen de lift naar boven. Maar die lift stopt niet bij de tentoonstelling van Moore maar wel bij LUST van Peter van Straaten. Ik had er over gelezen maar was het totaal vergeten.
The Kunsthal in Rotterdam is situated at the edge of the Museum Park. We went there because there is a unique exhibition showing on of the work of Henry Moore. We took the lift up. Except the lift doesn't stop at the Moore exhibition but at Peter van Straaten's LUST. I had read about it but then had completely forgotten about it.
Veel bezoekers liepen er niet rond, een aantal echtparen van onze leeftijd en een enkele los lopende man. De vrouwen hadden hoorbaar de meeste lol, gniffelen, hardop lachen en zo van- kijk die eens, oh...
Er hingen een aantal prachtige ingekleurde tekeningen bij, soms ook met kleurpotlood gemaakt, dat zijn we niet van Peter gewend. Ook Moore heeft prachtige tekeningen en beelden van vrouwen gemaakt, maar dan gespeend van elke vorm van erotiek.
Er hingen een aantal prachtige ingekleurde tekeningen bij, soms ook met kleurpotlood gemaakt, dat zijn we niet van Peter gewend. Ook Moore heeft prachtige tekeningen en beelden van vrouwen gemaakt, maar dan gespeend van elke vorm van erotiek.
There weren't a lot of visitors, a few married couples of our age and the odd man alone. The women were audibly tickled pink: snickering and snorting, laughing out loud, making remarks like - "look at him, oh......."
A few of the drawings were beautifully coloured in, sometimes even drawn in coloured pencil, something we're not used to from Peter. Moore made beautiful drawings and sculptures of women too, but they are totally devoid of any kind of eroticism.
A few of the drawings were beautifully coloured in, sometimes even drawn in coloured pencil, something we're not used to from Peter. Moore made beautiful drawings and sculptures of women too, but they are totally devoid of any kind of eroticism.
De prenten van van Straaten zijn zeker erotisch, lustopwekkend soms maar altijd met een glimlach. Pornografisch zijn ze wat mij betreft niet. Ik begrijp dan ook niet echt goed waarom een criticus het heeft over porno. De grens tussen erotiek en porno is niet vaststaand, een ieder trekt zijn eigen lijn. Maar deze man legt de lat wel heel laag. Door de eeuwen heen zijn er heel wat verschuivingen geweest. In de jaren vijftig van de vorige eeuw zat het blaadje 'De Lach' in menige leesportefuille. De zeer onschuldige plaatjes daarin werden door menigeen als pornografisch betiteld. Een eeuw eerder maakte een onbekende fotograaf de Daguerreotype die onderaan staat. Als je bedenkt dat er toen met lange sluitertijden gewerkt werd en de modellen dus lang stil moesten staan, mogen wij wel spreken van een knappe prestatie van het paar, maar vooral van de man. Het verklaart ook de wonderlijke houding van de man en het krampachtig steunen van de vrouw. Een plaat gemaakt om lust op te wekken bij liefhebbers en verzamelaars, voor mij pornografie. Hij komt uit het boek 'A History of1000 Nudes Erotic Photography from 1839-1939'. Erotische foto's dus, uit een verzameling erotiek, het maakt het er voor de leek niet makkelijker op. Maar laten we eerlijk zijn, maakt het iets uit? Beide tentoonstellingen zijn zeer de moeite waard.
Peter van Straaten's prints are definitely erotic, sometimes sexually exciting but always with a smile. As far as I'm concerned they're not pornographic, so I don't understand how a critic can use the word porno. The line between eroticism and porno isn't a firm thing of course, everyone draws his or her own line, but this particular man obviously has an exceptionally low threshhold. Over the centuries there have been quite some shifts. In the fifites of the previous century, the magazine 'Lach' (Laugh) was included in many a 'leesportefeuille' (a selection of magazines and books read in turn by members of a reading circle). The very innocent pictures in it were called pornographic by some. A century earlier, an unknown photographer made the daguerrotype shown below. Taking into consideration the long shutter times in those days, meaning the models had to stand still for minutes on end, we may speak of an admirable performance by the couple, most especially by the man. That also would explain the man's queer stance and the woman's tense position. A picture made for aficionados and collectors, with the purpose of exciting lust. It was taken from the book A History of1000 Nudes Erotic Photography from 1839-1939', which means that these are 'erotic' photos, from a collection of eroticism, which doesn't make things any easier for the layperson. But let's be honest, does it matter? Both exhibitions are worth visiting.
*