Pagina's

04 juni, 2009

St-Vaast Normandië



Dit is nou zo'n plek waar ik met moeite vandaan te slepen ben. Een kleine werf direct aan het water, waar de voorraad hout zo voor het grijpen ligt. Prachtige stukken voornamelijk (denk ik) Frans-eiken in alle diktes en krommingen voor spanten en delen van de te repareren vissersboten. Helaas denk ik dat er ook hier in de nabije toekomst een hek omheen zal komen. Dat hout is letterlijk het kapitaal van de werf.




Heel bijzonder aan het scheepje waar ze mee bezig waren was dat er een aluminium 'kont' aan was gezet! Voor de rest was de romp van hout. Dat achterstuk moet elders gemaakt zijn want deze werkplaats was uitsluitend voor houtbewerking ingericht.





In die werkplaats waren twee man bezig plankdelen voor de romp op dikte en maat te schaven, om ze daarna buiten met vereende krachten op hun plaats te krijgen.
Eigenlijk had ik wel willen zien hoe dat aluminium deel aan de oude houten romp bevestigd was en hoe ze dat waterdicht hebben gekregen. Helaas ben ik daarvoor niet communicatief genoeg ingesteld.




2 opmerkingen:

  1. Prachtig, zo'n werf..
    Het lijkt me trouwens ook erg moeilijk zo'n vraag te stellen aan de werkmannen, mijn ervaring is dat Franstaligen vaak veel moeite hebben met mensen met een andere moedertaal.. Mijn frans zou er zeker niet voor voldaan hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou, mijn ervaringen zijn gelukkig heel anders! Ik verbaas me juist vaak over hoe uitgesproken aardig en behulpzaam mensen zijn wanneer ik de moeite doe om met ze in mijn verre van perfecte Frans te communiceren.

    BeantwoordenVerwijderen