Pagina's

06 juni, 2009

DE DAG VAN DE BOUW 2009


Soms doen er zich mogelijkheden voor om op plekken te komen waar je normaal niet mag of kan komen. Vandaag was zo'n moment, onder de kop 'De dag van de bouw' waren een aantal grote bouwprojecten voor één keer open voor het publiek. Bij ons in de buurt waren dat de nieuwbouw van het Jeroen Bosch Ziekenhuis (een complex groter dan het AMC) en de ombouw van de A2 rond Den Bosch. Wij kozen voor de A2 omdat je het ziekenhuis al dan niet als patiënt altijd nog binnen kunt, hoewel je dan waarschijnlijk niet meer overal mag komen.
Maar lopen over een fly-over of het wegdek van de A2 doe je onder normale omstandigheden nooit meer, laat staan foto's maken van details die interessant kunnen zijn. Wat mij verbaasde was dat ook zeer jonge kinderen met helm op en hesje om mee mochten lopen over het niet altijd even veilige terrein.





Dit stukje 'kunstwerk' op de voorgrond, waar het verkeer richting Eindhoven onderdoor raasde bleef onbereikbaar, maar daarachter ligt een stuk waar we wel op mogen. Als je goed kijkt zie je een aantal mensen met oranje hesjes een trap afdalen. Dat stuk 'fly-over' zien wij straks, maar eerst het gedeelte dat er onderdoor gaat. Het verkeer dat over ruim een jaar vanuit de richting Nijmegen/Oss vloeiend de A2 op kan draaien richting Vught/Eindhoven/Tilburg doet dat door deze 'tunnelbak'. Wegdek en wanden staan er voor het grootste deel al, maar met het 'dak' waar het verkeer op de A2 straks overheen moet zijn ze nog druk doende. Leuk om te zien is dat het vogel-motief dat overal in de geluidsschermen te zien is ook in de onderdoorgangen terugkomt. Simpel is dat niet omdat de schermen pre-fab zijn en de wanden hier ter plekke gestort worden. Behalve het patroon moet alles dus op maat afgewerkt worden. Het steigerwerk op de foto hieronder ondersteunt de bekisting van het 'dak' en daarmee het wegdek van de toekomstige doorgaande -binnenste- banen van de A2.
De volgende foto laat dezelfde situatie zien maar dan van boven. De paralelbanen maken al gebruik van een stukje 'nieuw dak'.



De extreem dunne/smalle kolommen die de fly-overs dragen worden ter plekke gemaakt, daarop wordt een T-profiel gestort waarin later de geprefabriceerde liggers komen te rusten. Die liggers zijn recht, om een bocht te maken worden ze onder een hoek gelegd. De zichtbare vloeiende ronding wordt met 'passtukken' verkregen.


Voor we de eerdergenoemde trap afdalen zie je dit; het verkeer raast door en vraagt zich af wat al die mensen in die oranje hesjes doen. Een enkele chauffeur reageerde met de toeter, waaronder die van de trailer van de SLIGRO; een oplettende man, maar je moet er niet aan denken dat hij door de middenbermbeveiliging heen zou razen en zo'n groepje plat zou walsen!



Bovenop de fly-over was er nog een ander gevaar: de wind! Van één van de bezoekers woei de helm af; je moet er niet aan denken dat die over de reling gaat, dan komt 'ie als een baksteen door de voorruit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten