Pagina's

13 juli, 2012

WAAROM...


Waarom toch zetten mensen tuinen vol met kabouters, paddenstoelen, ganzen, molentjes, paardjes en mennende mannetjes in wonderlijke verhoudingen? Waarom hangen sommige chauffeurs hun cabine vol met prullaria die 'moeders thuis' niet in huis zou dulden? Waarom hing de man die ik deze zomer zag z'n Harley vol met alle maten teddybeertjes? Welke nostalgische gevoelens lagen ten grondslag aan de uitstalling die een Duitse camperaar maakte op z'n ruime dashbord zodra hij op z'n plekkie stond? 
Ik weet het niet en ik begrijp het niet.

Soms denk ik dat het iets met bijgeloof te maken heeft of slechts een uit de hand gelopen hobby.
Het kan ook te maken hebben met een verlangen naar contact, het bedoeld of onbedoeld aanbieden van een gespreksonderwerp.


Op boten had ik het nog nooit gezien, tot een maand geleden. 
Schippers willen over het algemeen een schoon en overzichtelijk dek, geen losliggende lijnen of andere zaken waarover je je nek kan breken.

De schipper van deze boot ligt denk ik vaker in de haven dan dat hij vaart, de figuurtjes zaten vastgeplakt aan dek en zouden onder moeilijk omstandigheden behoorlijk in de weg zitten. 

Aandacht trokken ze wel, althans mijn aandacht. Zo te zien krijgen ze elk jaar een vers likkie verf en zullen ze hun 'baasje' tot in lengte van dagen bijstaan.

5 opmerkingen:

  1. "Het kan ook te maken hebben met een verlangen naar contact, het bedoeld of onbedoeld aanbieden van een gespreksonderwerp"

    Zo ken ik iemand in Veen die iets met kabouters heeft en er regelmatig over blogt....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb kabouters gemaakt, maar ik had en heb er niets mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je wilt weten waarom mensen dat doen, kun je het ze toch vragen? Ik neem aan dat ze het doen omdat ze het "mooi" of "leuk" vinden. Ik vind die meemannetjes trouwens erg geinig. Hoe groot zijn die?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ de sista... Die zeemannetjes zijn niet groter dan een centimeter of 25-30.
    De boot was onbemand, bovendien is mijn Frans volstrekt onvoldoende om een gesprek aan te gaan.
    Een oudere Franse dame sprak mij aan over het Huuske, ik kreeg er geen behoorlijk Frans woord uit en mijn Engels begreep zij weer niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind deze zeelui geweldig geinig en levensecht. Ik kan me heel goed voorstellen dat iemand met een bepaald gevoel voor humor zo'n gezelschap onweerstaanbaar vindt op z'n boot, gezellig ook. Volgens mij gaan veel 'kaboutersmensen' echt een soort relatie aan met de wezens (of dieren) die hun tuin bevolken.

    BeantwoordenVerwijderen