Pagina's

08 juli, 2012

Tuinbonen

Wij kunnen het ons niet voorstellen, maar er zijn mensen die niet van tuinbonen houden. Wij zijn dol op die niervormige bonen, gedopt, dubbelgedopt of nog in de schil.
De inhoud van de peul kan nogal verschillen in aantal en maat van de bonen. Kleine boontjes zijn eerder gaar dan grote exemplaren, dus moet er gesorteerd worden. Dat sorteren gaat op het oog en is vingerwerk, maar voorkomt dat kleine boontjes kapot koken terwijl de grotere nog niet gaar zijn. Er gaat niets boven vers geplukte boontjes maar we kunnen niet alles in één keer opeten daarom gaat het teveel gedopte de diepvries in.


5 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk! Maar wat een werk, dat sorteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (ik moet weer een reactie invullen, terwijl ik dacht dat net gedaan te hebben).

    Lijkt me heerlijk! Wij zijn dol op tuinboontjes, zelfs het soort dat je bij AH koopt. Maar wel een werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ging toch goed de eerste keer... maar de tweede is zegt net iets meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tuinbonen?? Een familie kwaal!! Heb je ooit Bram (vader en oom) tuinbonen zien eten?... het HELE seizoen IEDERE dag!!
    Oma E was er ook al zo gek op!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan is jouw Pa nooit in het goede seizoen bij ons langs geweest!
    En van een tuinbonen liefde van oma herinner ik mij niets.

    BeantwoordenVerwijderen