Pagina's

09 juli, 2011

RIETVELD SOCIETY



Bijna de helft van mijn leven heb ik met de Rietveld Academie te maken gehad als student en docent van de avondschool. Als student heb ik er een fantastische tijd gehad, als docent kijk ik met gemengde gevoelens terug. Ruim vijftien jaar geleden hebben 'collega's' mij aan de kant geschoven op een moment en manier waar de honden geen brood van lusten. De toenmalige directie heeft mij gelukkig financieel  niet in de steek gelaten, maar de 'boze droom' komt mij nog regelmatig plagen en dat is zacht uitgedrukt.
Van een bevriende collega, die wat recenter met pensioen is gegaan kreeg ik een mailtje doorgestuurd van een opgericht "Alumninetwerk: The Rietveld Society". Nou moet ik zeggen dat ik alleen al van de naam de kriebels kreeg en het bericht terstond in de prullenmand deponeerde. Bovendien begreep ik het woord 'alumni' wel maar kende het niet want Latijn heb ik nooit gehad. Ik vond het nogal hoog gegrepen oftewel patserig studentikoos.
Gelukkig kun je in deze digitale tijd een weggegooid mailtje ook weer tevoorschijn toveren, dat heb ik een aantal dagen daarna dan ook gedaan. Positief gestemd en met een roze bril op ben ik daarna aan het vragenformulier begonnen omdat ik vond dat het toch een goed doel dient. Ik heb zeker niet op alle vragen een antwoord gegeven en soms zelfs niet willen geven. Toch mocht ik door naar de volgende ronde.
Als beloning en als nieuw lid van The Rietveld Society kreeg ik de Society Knoop toegestuurd, een echte knoop met opdruk. In het Engels, want dat is ook op de Kunst Academie voertaal geworden.


Hieronder de tekst van het mailtje.




Beste collega's,

Wij zijn erg trots op onze Rietveld alumni en daarom zouden we graag willen weten hoe het alle alumni na het afstuderen is vergaan. We willen onze alumni dan ook van harte uitnodigen om lid te worden van ons nieuwe
Alumninetwerk: The Rietveld Society. Via dit netwerk hopen we met de alumni in contact te blijven en, nog belangrijker, bieden we onze alumni een platform om contact te houden met oude bekenden en andere alumni van de Rietveld.

Bovendien hopen we zo meer te weten te komen over de loopbaanontwikkeling van de Rietveld alumni binnen en buiten de wereld van kunst en vormgeving. Met dat doel werken we samen met de Universiteit van Amsterdam om informatie te verzamelen over de specifieke loopbaan- en artistieke ontwikkeling van de Rietveld alumni. Met deze kennis over de carrières van haar alumni kan de Rietveld Academie haar programma zo goed mogelijk blijven afstemmen op het voortdurend veranderende culturele klimaat. Gezien het actuele debat in Nederland is dat belangrijker dan ooit.

The Rietveld Society biedt ook een platform om de communicatie en uitwisselingsmogelijkheden tussen alle leden van het internationale Alumninetwerk te verbeteren.
Via The Rietveld Society kunnen bijvoorbeeld (gast)docenten voor de academie worden geworven, interessante groepsprojecten en -tentoonstellingen worden georganiseerd binnen en buiten Nederland, en andere samenwerkingsvormen en initiatieven worden opgezet.


Velen van onze collega's zijn zelf ook afgestudeerd aan deze academie en we zien ernaar uit om hen ook te mogen verwelkomen bij The Rietveld Society. Als nieuw lid ontvang je de speciale Rietveld Society Knoop (zie afbeelding), naar een exclusief ontwerp van Nina Paim en Remy Alban Valton, studenten grafisch ontwerp aan de Rietveld Academie. Indien je Rietveld alumnus bent, maar nog niet de Alumni Vragenlijst ontvangen hebt, stuur dan een email naar: public@rietveldacademie.nl en vermeldt daarin je volledige naam, geboortedatum en datum van afstuderen. Je krijgt de Alumni Vragenlijst dan zo spoedig mogelijk toegemaild.

2 opmerkingen:

  1. Hmm, tja.. Volgens mij kun je minstens 3 sociologen en een cultuurfilosoof laten promoveren op de vraag Waarom de kunsten het terrein van de foute(rige) types geworden is.
    Een paar eeuwen geleden ambachtsman, tegenwoordig bij voorbaat onbegrepen genie, met òf de neiging om te voeten van de upperclass te kussen, òf de neiging om elke scheet van 'het gewone volk' te verheerlijken.
    Duurde het leven maar 150 jaar, dan zou ik het zelf proberen: promoveren op die vraag ;-)

    En wat een wonder van een knoop, dat er maar 2 vormgevers nodig waren om een helvetica-kloon op een cirkel te zetten.. Knap!
    Ik weet nu al hoe je 'm moet aannaaien: daar zijn 4 vormgevers voor nodig, 1 per gat. Gelukkig zitten er genoeg in de bijstand om al die knopen aangenaaid te krijgen.
    ;-)
    Sorry BP, het is echt niet persoonlijk hoor, jij bent een Uitzondering op dit alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ JOLIE...ik ben het helemaal met je eens wat het eerste deel van jouw reactie betreft. Maar vroeger was..., ach we worden oud, te oud om ons een knoop te laten aannaaien.
    Die knoop is idd lulligheid van de grootste orde. In de 'kunstnijvere periode' van de Rietveld was die nooit de deur uitgegaan!

    BeantwoordenVerwijderen