Pagina's

30 mei, 2011

KIST KRIJGT VORM



Mijn vader zei toen ik op de ULO zat: 'je kunt het wel maar zoekt altijd de moeilijkste weg'. Hij was een wijs man en had gelijk. Ik doe het nog steeds.
Deze kist heeft al heel wat gevloek opgeleverd omdat ik de verkeerde volgorde bewandel. Een normale meubelmaker zou eerst de kopschotten maken en daarna de zijkanten er tegenaan lijmen of spijkeren. Ik ben met die zijkanten begonnen, moeilijk hoeken zagen en proberen sluitend met LAMELLO'S te verlijmen en daarna trachten die kopschotten passend te maken.  Ik leer het nooit!
Maar ik ben een stukje verder gekomen en kan er best om lachen. M'n kist begint vorm te krijgen, binnenkort moet ik weer eens proefliggen.

4 opmerkingen:

  1. Mooi wordt ie in elk geval wel! Is het nodig dat die schotten precies passen? Zijn er eigenlijk voorwaarden waaraan zo'n kist moet voldoen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kist moet brandbaar of verteerbaar zijn. Bij verbranding mogen uit lijm of verf geen giftige stoffen vrijkomen.Eventuele kunststof ornamenten (sier of handvatten) moeten van buitenaf verwijderbaar zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...dan mogen houten grepen dus wel, greepgleuf frezen een idee?

    ...ooit liepen bootbouwers tegen dat zelfde probleem (i.b. die lengte planken passend maken) en hebben ze de overnaadse verbinding bedacht...niks schuine kanten schaven totdat je een ons weegt maar koud op elkaar nagelen!

    Tegenwoordig verkopen ze "overnaadse sloepen" die aan de binnenkant glad zijn, da's niet overnaads meer...erger nog, ze maken ze "overnaads" van polyester!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er aan gedacht, maar een 'overnaadse kist wordt wat aan de lompe kant. Bovendien wil ik eigenlijk niet schroeven of spijkeren (dat gloeit zo na...). Tot nu toe zit er geen staal of koper in!

    BeantwoordenVerwijderen