Pagina's

01 april, 2010





W A L N O T E N - O L I E



Met dank aan Wouter Klootwijk



De stukjes die Wouter Klootwijk schrijft lezen wij altijd met veel plezier. Vooral als ze gaan over een nieuw, eenvoudig slim apparaat. Dit olie-persje is weer zo iets fraais, ontwikkeld en in productie gebracht door paddestoelen-boeren adviseur Edwin Blaak. (Ook een leuke site om te bezoeken.)
Met dit PITEBA persje is olie uit vele zaden en noten te halen, waaronder walnoten. En walnoten hebben wij elk jaar in overvloed, het lijkt mij leuk en lekker daar ook eens olie uit te halen.
Ik zou kunnen proberen er zelf een te maken, maar het geniep zit in de vijzel, zo'n worm kan ik niet draaien en de prijs voor het laten maken is waarschijnlijk hoger dan van het complete persje.
Ik denk dat ik er mettertijd weer een internet bestelling van moet maken.

7 opmerkingen:

  1. BP Ik twijfel er aan dat jouw draaibank geen vijzel kan produceren.... Het zou natuurlijk super brilliant zijn als het je zou lukken!!
    Ga ervoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n langdurig project zou ons in ieder geval de tijd geven om eerst ons voorraad uit Frankrijk meegbrachte walnotenolie uit de kelder op te maken. Heerlijk spul trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toen ik dat artikeltje van WK las - ben ik ook een grote fan van - moest ik meteen aan BP denken. Ideaal als je van keuken-knutselen houdt en zelf walnoten in de tuin hebt!

    Ik ben dol op walnotenolie in de sla en neem altijd een paar flessen mee uit Frankrijk, maar 's winters komt het gewoon niet op.

    (Ik heb eerst geprobeerd deze reactie per pda te sturen, maar dat lukte niet. Het in dit artikeltje met uitleg over pda's getoonde model is toevallig hetzelfde als mijn recent verworven - voor nog geen zeven tientjes - toestelletje. Nou, hoe ging het maken van een link ook al weer? Wordt dit iets:
    pda
    )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herstel: de voorbeelden bij de NL editie van de Wiki zijn van een ander model. Voor wie geïnteresseerd is: het mijne, de Palm TX wordt als voorbeeld gegeven bij de Engelstallige uitleg. Tegenwoordig voor een paar tientjes te koop:

    Palm T|X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Niels, als je goed naar de spoed van de vijzel kijkt, zie je dat de 'as' niet overal even dik is. Hij loopt op naar het einde! Ik begin zo wie zo niet aan zo'n vijzel, daar heb ik de know-how niet voor.

    Jammer voor Lindsey, gaat niet door!

    @ de Sista, fijne reacties, de links werken prima ik begrijp nu wat je bedoelde met pda.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. BP je hebt gelijk als je je niet zeker voelt moet je het niet doen!
    Kan je de pers van je boomstammen klievertje niet ombouwen?
    PK's genoeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Notenbomen - Boomkwekerij W.J. van der Eijk - Benthuizen ...
    www.notenbomen.nl

    BeantwoordenVerwijderen