Pagina's

26 augustus, 2008

Jeruzalemartisjok





Je vergeet zo snel wanneer je iets voor het eerst in de grond stopte en hoe je er aan kwam. Ik denk dat ik de eerste knolletjes van de Helianthus tuberosus, oftewel Topinamboer, Aardpeer of Jeruzalemartisjok genoemd een jaar of tien geleden aan de rand van de moestuin plantte. De plant wordt meer dan manshoog en krijgt heel laat een kleine zonnebloem achtige bloem. Zo ver laat ik het meestal niet komen omdat de planten dan de lage middagzon tegenhouden. De knollen blijven in onze klei aan de kleine kant en zijn dan nogal grillig van vorm. Lastig schoonmaken dus, een van de redenen waarom we ze niet zo veel eten. Vandaag ben ik rigoreus gaan rooien, de helft van de wortelstokken is er uit en naar de kippen, toch haalde ik er nog ruim anderhalve kilo bruikbare knollen uit. Misschien genoeg om een puree van te maken.





(>>>>><<<<<<)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten